בעוד המתקפה של צבא עיראק והמיליציות השיעיות על העיר פלוג'ה נמשכת ואף מצליחה לדחוק את הארגון הקיצונימסביבתה של העיר, הפך היום (ראשון) זרם הפליטים מהעיר למנוסה המונית מעבר לנהר הפרת, שמפריד את מרכז העיר הכבוש על ידי דאעש לבין האזורים הנשלטים על ידי הממשלה העיראקית.

אלפי הפליטים המפוחדים מנסים לעקוף את שטחי החזית בהם מתרחשת הלחימה ולהגיע לעורף של כוחות הצבא העיראקי ולביטחון היחסי שם. הפליטים משתמשים בסירות רעועות ורבים מהם אף מנסים לשחות לגדה השנייה, משלא מצאו סירה שתעביר אותם. 
על פי דיווחים בתקשורת המקומית, מספר פליטים טבעו במהלך הניסיון לחצות את נהר הפרת, הידוע כסוער ובוגדני במיוחד בחלקים הללו של מרכז עיראק. לוחמי דאעש החלו בימים האחרונים לירות באנשים שנתפסו כשהם מנסים לברוח מהעיר ואף להצית את בתיהם של הנמלטים כמעשה נקמה. אך הלחימה העזה והתרופפות שלטונו של הארגון בעיר שכנע אלפים להימלט, חרף הסיכון.

 

"הולכת להיות שם קטסטרופה"


"באנו מהעיר פלוג'ה. הלכנו ברגל יום שלם לפני שהגענו אל הנהר וחצינו אותו. אללה יברך את צבא עיראק. הם קיבלו אותנו בברכה ועזרו לנו. המונים עוד נצורים בתוך העיר, הולכת להיות שם קטסטרופה", אמר חמיד, תושב העיר, לסוכנות הידיעות הלאומית הכורדית רודאו. 
 
מעוררים פחד בתושבים הסונים, לוחמי המיליציה השיעית בפלוג'ה. צילום: רויטרס
מעוררים פחד בתושבים הסונים, לוחמי המיליציה השיעית בפלוג'ה. צילום: רויטרס

 
עד כה דיווחו בעיראק כי 5,000 משפחות הצליחו להימלט מהעיר הנצורה, בת כ-300 אלף תושבים, ולהגיע לעיירה הסמוכה אמירייה, ששוחררה בחודש שעבר מידי דאעש. אתמול פורסמה ידיעה בתקשורת המקומית כי כוחות דאעש עזבו את העיר לפני כחודשים ומי שנשאר להלחם בצבא העיראקי והמליציות השיעיות הם אזרחים סונים תושבי המקום החרדים מפני נקמתן של המיליציות השיעיות, הממומנות ומאומנות ע"י איראן וידועות לשמצה באכזריותן. 
אף כי אין כל הוכחה לנכונותה של הידיעה, הודיעה היום המיליציה השיעית הגדולה ביותר בעיראק, "יחידות הגיוס העממי", כי משימתה בפלוג'ה הושלמה, דבר שהביא לסברה כי מדובר בניסיון לפייס את תושבי פלוג'ה הסונים.