ברנדון וולף לא רצה לצאת לבלות בליל שבת, אבל חברו שכנע אותו לעשות כן. הוא הגיע אתמול (ראשון, שעון ישראל) למועדון "פולס" באורלנדו ברחוב סאות' אורנג', שבו התרחשה מתקפת הטרור שגבתה את חייהם של 49 בני אדם, יחד עם שלושה חברים נוספים, כשהוא מקווה שיהיה לו ליל בילוי מצוין. הערב במועדון היה לטיני, והמקום היה עמוס בזוגות וחברים של וולף שרקדו ושוחחו זה עם זה. בעודם חוגגים, וולף וחברו פרשו לשירותים, ושם החלו לשמוע יריות, אולי 20 מהן בתחילה, כך אמרו. "ואז התחלנו לשמוע אותן מטווח קרוב יותר, והיינו חייבים להימלט משם", כך סיפר וולף ל"אורלנדו סנטינל".

 
היריות החלו רגע לפני סוף הלילה במועדון, אך המוזיקה עדיין נוגנה בעוצמה וקולות הנפץ לא נקלטו מיד בקהל. "חשבתי שאלו נפצים", אמר ריי ריברה, בן 42, שתיקלט במועדון. ריברה הנמיך את שיר הרגאיי שניגן כדי לשמוע טוב יותר, וכשכדור אחר כדור נורה במועדון החלו החוגגים נופלים לרצפה. חלקם מפחד, כמה כי נפצעו, ואחרים היו ללא רוח חיים. "ראיתי גופות על הרצפה בכל מקום", הוסיף ריברה וסיפר שכל מי שהיה יכול "ניסה לצאת החוצה".
 


לאחר פרץ היריות הראשון חלה הפסקה קצרה, שאותה ניצלו כמה מהמבלים על מנת לרוץ אל הדלת. מהמשטרה נמסר כי 30 בני אדם לפחות נותרו לכודים במועדון. קבוצה אחת, שמנתה 15 עד 25 בני אדם הצטופפה בחדר מבודד, כך על פי ראש העיר, ואילו קבוצה נוספת שהתה בחדר אחר עם היורה. בשלב זה הגיעו למקום סוכנים של הבולשת הפדרלית, חבלנים ויחידה מיוחדת של המשטרה ללוחמה בטרור, והחלו להתמקם סביב לבניין. מטין הודיע כי ברשותו חומרי חבלה ועל כן התעכבה הפריצה אל המועדון. מנהל המועדון שהיה בו בזמן הירי, בריאן רייגן, פרסם לאחר האירוע פוסט בפייסבוק: "אני מפוחד, עצבני, וחושש לחייו של כל אדם שהיה בבניין. בבקשה התפללו, זה לא יכול להיות אמיתי".
 

"צאו מחוץ ל'פולס' והמשיכו לרוץ"


בשעה 2:02, שוטר משטרת אורלנדו שעבד במועדון החל לשמוע יריות. מטין שהה מחוץ למועדון ואחז ברובה סמי אוטומטי מסוג AR-15, באקדח ובמטעני נפץ. השוטר ירה לעברו, ושני שוטרים נוספים הגיעו ופתחו גם הם בירי. מטין השיב בירי, וחזר ל"פולס" כשהוא כולא עמו עשרות בני אדם בתוך המועדון. בשעה 2:09, פורסמה הודעה בדף הפייסבוק של ה"פולס": "כולם צאו מחוץ ל'פולס' והמשיכו לרוץ". וולף וחברו המשיכו להתחבא בשירותים. לאחר מכן החלו לשמוע יריות מטווח קרוב יותר והחליטו כי הם חייבים לנוס משם. "כל מה ששמעתי היה יריות אחר יריות", סיפר וולף. "לבסוף, חשבתי לעצמי שאני צריך לברוח הרחק מהתחמושת. אבל היא רק המשיכה והמשיכה".

פינת הנצחה לנפגעי הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס
פינת הנצחה לנפגעי הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס


אייבורי מק'ניל שהה באותה שעה בחצר המועדון, כאשר החל לשמוע את היריות. הוא אמר למשטרה: "אנשים רצו לכל מקום, יריות נשמעו כל הזמן. אנשים תפסו מחסה והתכופפו להתגונן מפני הירי". בשלוש השעות שחלפו מאז, יותר ממאה שוטרים התאספו מחוץ למועדון על מנת להעריך את הסיטואציה ולהמתין. בני אדם עדיין היו כלואים בתוך המועדון, חלקם התקשרו למשטרה מתוך השירותים, מבקשים להינצל.
לצד המבלים שהרג, פצע מאטין 53 בני אדם נוספים, ובסך הכל כמעט אחד מכל שלושה בני אדם במועדון נפצע או נהרג באותו לילה של אימה. כמה מהחוגגים התחבאו במשך שעות, כורעים בתאי שירותים או בפינות חשוכות של המועדון. עבור אחרים, הדרך היחידה אל היציאה היתה לזחול על גופות המתים. באותם רגעים כבר החלו צלמים מתעדים את המהומה מחוץ למועדון, וקבוצה אחת של גברים נשאה פצוע לטנדר שיביאו לבית החולים. קבוצה אחרת ניסתה לסייע לגבר ששכב מדמם על המדרכה.

מדליקים נרות לזכר הקורבנות באורלנדו. צילום: רויטרס
מדליקים נרות לזכר הקורבנות באורלנדו. צילום: רויטרס

הרשויות זיהו את היורה כעומר מטין, שהגיע למועדון כדי להרוג. בשלוש השעות שחלפו בין הגעתו למקום עד שנורה למוות על ידי המשטרה, רצח מטין עשרות בני אדם. כשהאירוע הסתיים ופונו כל הגופות, הכריזו עליו הרשויות כירי ההמוני הקטלני ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. השוטרים מצאו במועדון 38 גופות לצד זו של מטין, שנורה בסביבות השעה חמש בבוקר. תשעה בני אדם נוספים מתו בבתי החולים או בדרכם אליהם. ראש העיר אורלנדו, באדי דייר, ציין כי שתי גופות נוספות נמצאו ברחוב מחוץ למועדון.
 

"אני עומד למות"


מועדון "פולס" פועל בבניין קטן יחסית ברחוב מלא בסניפים של רשתות מזון הסמוך למרכז העיר. המבנה מחולק לשלושה חללים נפרדים, שבכל מהם אחד מתנגן סגנון מוזיקלי אחר, ובסרטון שצולם באחד מהם שעות לפני ההתקפה ניתן לראות את מצב הרוח החגיגי. ליזבט אלווארז בת ה-31, שהיתה אתמול במועדון, סיפרה כי כי לעתים קרובות פולס מתמלא עד אפס מקום. אתמול, כמו בכל לילה, עמד איש אבטחה בכניסה למועדון. עדיין לא ידוע אם מטין התפרץ למועדון ביריות או שהבריח פנימה את כלי נשקו. עם תחילת היריות ניסו רבים להימלט לרחוב. כמה מהנוכחים הספיקו להזהיר את יקיריהם ושלחו הודעות טקסט לחברים ובני משפחה. לאחר תחילת הירי הראתה אחת מתושבות אורלנדו לעיתונאים את הודעות הטקסט הנואשות שקיבלה מבנה: "בשירותים", הוא כתב בשעה 2:46, "הוא הגיע אלינו. אני עומד למות".

פינוי נפגעים מהמועדון באורלנדו. צילום: רויטרס
פינוי נפגעים מהמועדון באורלנדו. צילום: רויטרס

 

מחשש לחייהם של הלכודים בפנים, בשעה חמש לפנות בוקר החלו הרשויות לפעול. השוטרים נסעו ברכב משוריין דרך קיר המועדון, ופרצו את דרכם פנימה. הם נשאו עמם שני מטעני דמה שתפקידם היה להסיח את דעתו של מטין, ופוצצו אותם בשני פיצוצים קולניים והבזקי אור חזקים. מטין ירה לעבר השוטרים שנכנסו למועדון. קרב יריות התפתח ומטין נסוג אל השירותים, היכן שלקח ארבעה עד חמישה בני ערובה. בשלב זה יותר מעשרה שוטרים ירו לכיוונו של מאטין, שנפגע ונהרג. סמוך לגופתו נמצאה חבילת סוללות, ועל כן תחילה נשלח אל המועדון רובוט של יחידת החבלנים של המשטרה, וחלפו עוד שעות עד שפונו כל הגופות. אחד הכדורים שירה מטין פגע בקסדה של השוטר קוולר הלמט, מה שככל הנראה הציל את חייו. 30 בני אדם ניצלו מהמועדון, אך 39 בני אדם שנהרגו נותרו בתוכו, ושניים נוספים שכבו ללא רוח חיים מחוצה לו.

קסדת השוטר שנורה ויצא ללא פגע במועדון באורלנדו. צילום: רויטרס
קסדת השוטר שנורה ויצא ללא פגע במועדון באורלנדו. צילום: רויטרס

 
מעט לאחר השעה 5:00 לפנות בוקר, ברנדון וולף שהה במגרש החניה בפינת רחוב אורנג' וגור. הוא ניצל בבטחה יחד עם חברו, ששהה עמו בשירותים במועדון. הם צפו בחבר שלישי כשהוא נישא לאלונקה פצוע. אך החבר הרביעי, דרו לינונן, עדיין נעדר. וולף התקשר לאמו של דרו, כריסטין לינונן, שיצאה ממיטתה והחלה לנהוג מלייקלנד. היא נכנסה למגרש החניה, יצאה ממכוניתה ורצה לעבר וולף. שניהם התחבקו ופרצו בבכי.
בשעה 7:00, בזמן מסיבת עיתונאים, מפקד משטרת אורלנדו, ג'ון מינה, סירב לומר בדיוק כמה בני אדם נהרגו באירוע הירי. עם זאת, אמר, המספר היה לפחות 20 הרוגים, ו-42 בני אדם נוספים הובהלו לבית החולים כתוצאה מפציעות. הסוכן המיוחד של המחלקה לאכיפת החוק בפלורידה, דני בנקס, קרא לאירוע "אקט של טרור". גורמים רשמיים אמרו כי ליורה היו ככל הנראה מניעים אסלאמים קיצוניים לביצועו.

"בזמן שבו ככל הנראה יש לנו עשרות הרוגים בקהילה, אני חושב שאפשר לכנות זאת פעילות טרור", אמר בנקס. ראש העיר אורלנדו כינה את האירוע "פשע נורא". לדבריו, "חיים של בני אדם רבים אבדו, ואחרים רבים נפגעו מכך שהיו עדים לפשע זה. אך אנו קהילה חזקה ועמידה. הלילה, היינו עדים לפשע שיהיו לו השלכות רבות על הקהילה שלנו". בשעה 10:30 בבוקר גורמים במשטרת אורלנדו שחררו את המספר הסופי של הנפגעים: 49 נהרגו ו-53 נפצעו.