נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר הערב (שלישי), כי אין טעם בתיוג מתקפת הטרור בעיר אורלנדו כפעולה של אסלאם קיצוני. הדברים נאמרו בתגובה לטענות מהצד הרפובליקני, בעיקר מכיוונו של מועמד המפלגה לנשיאות, דונלד טראמפ, כי דוברי הצד הליברלי נמנעים מלנקוב בשמה של האידאולוגיה האשמה במתקפה.  

"איני מבין מה שימוש בתגית הזאת ישיג", אמר אובמה בכנס של משרד האוצר האמריקאי, "איזה שינוי הביטוי הזה בדיוק ישיג? אין שום קסם במונח אסלאם קיצוני, מדובר בתעלול פוליטי", הוסיף הנשיא 
"לא היה רגע שלא פעלנו בדרך מסוימת כי לא השתמשנו במינוח אסלאם קיצוני. אף פעם יועץ שלי לו אמר 'אלוהים אם נשתמש במינוח הכול ישתנה'", אמר הנשיא. אובמה הוסיף כי שימוש במונח באופן תכוף רק ישמש את ארגון דאעש ליצור מצג שווא של מלחמת תרבויות וישרת אותו לגייס תומכים בדרך זו.  "זו התעמולה שלהם וכך הם מגייסים, ואם אנו נכנס למלכודת הזו ונרמוז לכך שאנו במלחמה עם דת, נעשה את העבודה בשבילם", טען אובמה. 

אובמה, שעיתונאים ציינו כי הם לא זוכרים אותו כה זועם,יצא גם נגד הרעיונות של טראמפ להגביל את ההגירה המוסלמית לארצות הברית. "שומעים שפה שמסמנת מהגרים וטוענת שקהילות דתיות שלמות מעורבות באלימות", אמר. "איפה זה יפסיק? הרוצח מאורלנדו, אחד מהרוצחים בסן ברנרדינו, הרוצח בפורט הוד: כולם היו אזרחים אמריקאים. האם אנחנו נתחיל להתייחס לכל המוסלמים האמריקאים באופן שונה? לשים עליהם מעקב מיוחד? האם אנחנו הולכים להפלות אותם בגלל דתם?".

"האם הבכירים הרפובליקנים מסכימים לזה?", המשיך אובמה. "כי זו לא אמריקה שאנחנו רוצים. זה לא משקף את האידאלים הדמוקרטים שלנו – זה לא הופך אותנו לבטוחים יותר, זה יגרום לנו להיות בטוחים פחות. זה גורם למוסלמים אמריקאים לחוש שהממשלה שלהם בוגדת בהם. זה בוגד בכל ערך שעליו מבוססת אמריקה".

גם המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, שדיברה במקביל לאובמה בכנס בחירות בפנסילבניה, תקפה את טראמפ במילים קשות. "יממה אחרי הטבח, הוא הלך לטלוויזיה וטען שהנשיא אובמה נמצא בצד של הטרוריסטים", אמרה. "אפילו בתקופה של פוליטיקה מפולגת, יש דברים שמועמד לנשיאות לא צריך להגיד".

קלינטון התייחסה לשימוש במונח "אסלאם קיצוני". "זה מוזר. האם דונלד טראמפ מציע שיש מילות קסם שיכולות לעצור טרוריסטים שרוצים לפגוע בנו?", תהתה. "טראמפ אובססיבי כרגיל לגבי כינויים, ומנקודת המבט שלי חשוב מה שאנחנו עושים ולא מה שאומרים. אני לא אכריז מלחמה על דת שלמה".


מתקפה מרומזת על דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
מתקפה מרומזת על דונלד טראמפ. צילום: רויטרס

 

המטרה: הגבלת תפוצת נשק אוטומטי

בנאום שנשא מוקדם יותר היום הצטרף אובמה לבכירים אחרים בממסד הליברלי בארצות הברית ואמר כי פעילות חקיקה עשויה למנוע אירועים כמו הטבח שהתרחש באורלנדו בו נהרגו 49 בני אדם במועדון לילה של הקהילה הגאה, בכך שתקשה על מפגעים בודדים להשיג כלי נשק אוטומטיים. 
בדברים שאמר הנשיא במהלך תדרוך לבכירי מערך הביטחון הלאומי, נאמר כי ארצות הברית עושה כל שביכולתה למנוע מתקפות טרור בשטחה אך על המחוקקים לעזור על ידי איסור גורף על מכירת רובי סער. "אם אנחנו באמת רוצים לעזור לכוחות אכיפת החוק להגן על אזרחים אמריקאים מקיצוניים מבית, מסוג הטרגדיות שהתרחשו בסאן ברנדינו ובאורלנדו, עלינו להקשות על מפגעים אלו לשים את ידיהם על כלי לחימה שמאפשרים להם לרצוח עשרות אנשים", אמר הנשיא. "אנשים שאסור להם לעלות על טיסה לא צריכים להיות מורשים לקנות רובה" הוסיף אובמה.

אובמה התייחס עוד למלחמה המתמשכת בדאעש, ציין כי נרשמו הישגים משמעותיים במאבק וכי 120 בכירים בארגון הטרור חוסלו. אם כי הוא לא התייחס לשמועות שמנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדדי, חוסל השבוע. לדברי הנשיא, הוא מתכוון להאיץ את המלחמה ובין השאר הוא ישלח עוד יועצים ועוד סיוע לכוחות שנלחמים בארגון הטרור. "אלה לא לוחמים דתיים", אמר על חמושי דאעש והוסיף: "הם בריונים והם גנבים".