ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפגש הבוקר (שני) ברומא עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, לקראת חתימת הסכם הפיוס עם טורקיה. במהלך סדרת הפגישות בין השניים, שנערכו אתמול בערב והבוקר דיברו השניים על הסכם הפיוס, על האתגרים האזוריים ועל תהליך השלום הפלסטיני. נתניהו הגדיר את הסכם הפיוס, ובעיקר את השפעתו על הסכם הגז כמה שישפיע באופן חיובי ביותר ואף יהווה את הבסיס לעתיד הכלכלה הישראלית.



פגישת נתניהו קרי

כמו כן, נתניהו עדכן את קרי על ההסכם ואמר "מעבר לשיפור היחסים בין שתי המדינות, אני מאמין שלהסכם זה יהיו השלכות עצומות וחיוביות על עתיד הכלכלה הישראלית. זה ייצור את היסודות, או לפחות חלק מהיסודות לעתיד הכלכלה של המדינה".



נתניהו בביקור ברומא, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו בביקור ברומא, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



בנוסף לכך, התייחס נתניהו לסוגיות אזוריות שעלו בפגישה בין השניים, בהן עלו ענייני ביטחון אזורי, יחסי ישראל ארצות הברית והמשא ומתן עם הפלסטינים: "דיברנו על האתגרים האזוריים, לא רק ברמת שיתוף הפעולה הישראלי-אמריקאי, אלא גם על שיתוף פעולה ביטחוני בממד האזורי הרחב יותר. דיברנו על הדרכים לקדם את התהליך עם הפלסטינים, למרות כל הקשיים שבדבר. דיברנו על צעדים לייצוב המזרח התיכון ודיברנו על עניינים שבין שתי המדינות. אלו היו דיונים רחבים ואני מאמין מטרתם היא להביא אותנו לכיוון משותף ולמטרות משותפות".



כזכור, שש שנים לאחר פרוץ המשבר עם טורקיה בעקבות פרשת המרמרה, הודיע אתמול נתניהו כי הושג הסכם פיוס עם הממשל באנקרה, ויצא לרומא לצורך חתימה על ההסכם. לפי אות הסכם הפיוס, מיד לאחר חתימתו יוחזר שגריר טורקיה לתל אביב והשגריר הישראלי ישוב לאנקרה ושתי המדינות יסירו את הסנקציות אחת מעל השנייה בכל הנוגע להסכמים בינלאומיים בתחומים שונים כמו אנרגיה ומסחר.  כמו כן, ישראל תקים קרן לנפגעי משט המרמרה בסך 21 מיליון דולר. טורקיה הביעה נכונות שלא לאפשר פעילות טרור על אדמתה והתביעות נגד חיילי צה"ל יבוטלו. ההסכם יכלול גם סעיף שעוסק ביצוא גז מישראל לטורקיה.




יצחק הרצוג, צילום: פלאש 90
יצחק הרצוג, צילום: פלאש 90





"דפוס הפעולה של נתניהו - מתחיל בהצהרות ונגמר בהתרפסות"



בעוד נתניהו מתכונן לחתימה על ההסכם, בארץ נשמעה ביקורת על הפיוס, מימין ומשמאל. יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, הגיב להסכם הנרקם ותקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ההסכם עם טורקיה הוא חלק מדפוס הפעולה של ראש הממשלה. מתחיל בהצהרות גדולות, ממשיך בהבטחות ונגמר בהתרפסות", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו.



המרמרה, צילום: רויטרס
המרמרה, צילום: רויטרס



בביקורת על הפיצוי של 21 מיליון דולר למשפחות קורבנות המשט, הוסיף הרצוג: "תדע כל אם עברייה שמנהיגי הימין ישלמו פיצוי לתוקפי בנה. החזרת היחסים עם טורקיה היא יעד מדיני חשוב אבל הפיצוי לתוקפי חיילי צה"ל הוא בלתי נתפש בייחוד כשהחתומים על פיצוי לתוקפי חיילי צה"ל זו שלישיית נתניהו-ליברמן-בנט".




יריקה בפרצוף הלוחמים



גם הלוחמים שהשתתפו בהשתלטות על המרמרה הופתעו לשמוע על ההסכם ובעיקר על הפיצויים שיינתנו למשפחות ההרוגים. אחד הלוחמים אמר ל"מעריב אונליין": "זאת יריקה בפרצופינו", הלוחם התייחס בעיקר לסעיף תשלום הפיצויים, שעל פי ההסכם, יועבר דרך קרן שהסכום בה עומד על 20 מיליון דולר. "נשלחנו לעצור משט של טרור, זו הייתה המשימה. איך אפשר היום לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לרצוח אותנו על הסיפון", אמר הלוחם.