פחות מיממה לאחר פיגוע התופת הקשה בנמל התעופה הבינלאומי של איסטנבול אטאטורק, נחשפים פרטים חדשים שייתכן והיו יכולים למנוע את המתקפה בה נרצחו 42 בני אדם ו-239 נוספים נפצעו. לפי הדיווחים הערב (רביעי) של רשת CNN בשפה הטורקית, 20 ימים לפני ששלושת המחבלים שהגיעו לשדה פוצצו עצמם בכניסה לנמל, המודיעין הטורקי התריע מפני אפשרות לפיגוע קשה במקום ועל ההיתכנות כי הוא יבוצע ע"י פעילי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). עוד דווח כי האזהרה הגיע באופן ישיר לגורמים הרלוונטיים באטאטורק. 



למרות ההערכות כי אזרחים זרים שככל הנראה משתייכים לדאעש הם אלה שביצעו את הפיגוע, אף ארגון לא לקח עדיין אחריות על הפיגוע וטרם נמסרו פרטים מזהים אודות המחבלים עצמם. בתוך כך, היום התפרסמו תמונות חדשות בכלי תקשורת המקומיים, בהם נראה אחד המחבלים כשהוא לבוש מעיל ומכניס את ידו אל כיסו שניות לפני שפוצץ עצמו.




אחד המחבלים רגע לפני שפוצץ עצמו. צילום מסך: טוויטר



"בשביל הטרור אין הבדל בין איסטנבול לברלין"


מניין הנרצחים בפיצוץ שאירע אתמול בלילה עלה היום ל-41 בני אדם, והפצועים הרבים עדיין מטופלים בבתי החולים המקומיים. בין הפצועים, אזרחי ערב הסעודית, אפגניסטן, אוזבקיסטן, פקיסטן, אוקראינה ושווייץ. ממשרד החוץ הישראלי נמסר הבוקר כי לא היו נפגעים ישראלים באירוע.



גורמים רבים בעולם כבר שוחחו עם מנהיגי טורקיה והציעו את עזרתם. הערב טלפן נשיא ארצות הברית ברק אובמה למקבילו הטורקי, הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן. לפי הודעת דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט בנושא, אובמה הביע את תנחומיו בפני ארדואן ואמר כי ארצות הברית תציע "כל תמיכה שיכולה לסייע לטורקים על מנת לנהל את חקירת האירוע ולחזק את מצבם הביטחוני".



ארדואן עצמו קרא לאחר הפיגוע למדינות המערב להראות עמידה נחושה יותר כנגד הטרור: "ההתקפה, שהתרחשה בחודש הרמדאן, הראתה שטרוריסטים פוגעים באזרחים תמימים ללא אבחנה. מטרת ההתקפה היא לערער את יסודותיה של טורקיה בעזרת שפיכות דמים וגרימת כאב".  ארדואן הוסיף ואמר שהוא מצפה מממשלות, בתי מחוקקים, מהתקשורת ומארגוני חברה אזרחית ברחבי העולם, ובעיקר במערב, להביע עמדה נחרצת נגד הטרור. "אל תטעו", אמר ארדואן, "בשביל קבוצות טרור אין הבדל בין איסטנבול, ברלין, אנקרה או שיקגו. אם העולם לא יילחם בטרור בשיתוף פעולה, כל התסריטים הנוראיים ביותר שאנו יכולים לדמיין, יתרחשו, אחד אחרי השני". בסיום דבריו, ארדואן שלח את תנחומיו לעם הטורקי ולמשפחות הקורבנות ואיחל החלמה מהירה לפצועים.




זירת הפיגוע בטורקיה. צילום: רויטרס