בשעות הראשונות של ניסיון ההפיכה בטורקיה אמש, ניסו כוחות המורדים לנצל את הרגעים הקשים והבלבול, והשתלטו על רשת הטלוויזיה הרשמית, TRT. מדובר בצעד בו נוקט כל ניסיון הפיכה בתור כלי אסטרטגי שנועד בעיקר להראות שליטה במצב, ושידור לעבר האזרחים, בתקווה כי ישנו את כיוון המחשבה שלהם וילכו ביחד עם הכוח החדש, ללא פחד.



אך בניגוד למהפכות קודמות, הצליח נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בצעד מבריק, ובניהול מתוחכם של המערכה הקצרה, לגרום להמון לצאת אל הרחובות, ופשוט להכריח את אנשי הצבא להיכנע להמונים. בשידור "פייס-טיים", כשהמגישה מראיינת אותו דרך הטלפון האישי שלה, כשלעיתים השידור נקטע מאנשים שמתקשרים אליה, הודיע כי הוא קורא לתומכיו לצאת לרחוב, ולהתנגד לניסיון. באותו הרגע, הידיעה פשטה כאש בשדה קוצים, כאשר גם המסגדים ברחבי המדינה, הפיצו את הדברים בשעת לילה מאוחרת.



לאחר ניסיון ההפיכה שכשל, פנה ארדואן לעם הטורקי והודה לו על תמיכתו. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה".



ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל. אני פונה לאלה שבפנסילבניה (הכוונה לפתהוללה גולאן - איש הדת הגולה המואשם בניסיון ההפיכה - א.ס). הבגידה שביצעת נגד המדינה והעם, מספיקים, אם יש לך את האומץ חזור לכאן. לא תוכל להרוס את טורקיה מהיכן שאתה".



מאותו הרגע, נדמה היה כי הכל השתנה. ההמונים החלו להשתלט על כוחות הצבא, שמבחינתם החלו להשתמש בנשק שלהם כלפי המפגינים, כולל ירי מהאוויר. הדבר הלהיט עוד יותר את האווירה, והפך את האנשים לחדורי מטרה. רבים מהם הגיעו אל שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול ברגל, נכנסו אליו, ושטפו את המסדרונות בדגלי טורקיה, ובידיעה שזהו אחד המקומות הרגישים ביותר במדינה. 



מקום נוסף אליו הגיעה ההפיכה, והפך לנקודה מרכזית, היתה כיכר טקסים באיסטנבול, כשגם שם ניתן היה לראות את מכוניות הצבא נמצאות תחת מתקפה של האזרחים, שניסו בכל דרך לעצור אותם, כשחלקם אף נפגע במהלך ניסיונות אלה. גשר הבוספורוס, שבתחילה היה זה שעליו השתלטו כוחות הצבא, הפך אט אט למקום מפגש עבור אלפי אזרחים שהגיעו למקום, כשחלקם אף נורה ע"י כוחות הצבא. הם נשכבו על הכביש, ובכל פעם ניסו להתקדם קצת, ואף למנוע את המשך התקדמות הצבא. 



אדם חוסם טנק בטורקיה. צילום: טוויטר
אדם חוסם טנק בטורקיה. צילום: טוויטר



במקביל, החל השלטון הטורקי להתאושש מהמצב והחל להחזיר לידיו, בעיקר בזכות כוחות הביטחון המיוחדים, את השליטה במקומות הללו. הידיעות לפיהם הופל אחד ממסוקי הקרב של המורדים ע"י הצבא, נתנו את המכה הסופית, כשההמונים, גם המתנגדים וגם התומכים, הבינו שהשליטה חוזרת לידי השלטון. המעגל נסגר כאשר רשת TRT, הרשת עליה השתלטו כוחות הצבא, חזרה לשדר לאחר שנותקה מהשידור, וחזרה לתמוך במשטר.



במהלך הלילה, בניגוד לתמונה  כבר נראו תמונות של אנשי צבא ואנשי משטרה מתחבקים, אך אין ספק כי שלב הטיהורים, אם לא החל כבר, יגיע בקרוב מאוד, וכי המתנגדים לארדואן ייענשו בחומרה.