מתקפה חריפה על האו"ם: נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, איים היום (ראשון) כי ארצו תפרוש מחברותה באו"ם ואף תפעל להקים ארגון חדש. זאת בשל הביקורת על מדיניות הלחימה בפשיעה השנויה במחלוקת שלו, שבמסגרתה קרא לתושבים לחסל סוחרי סמים. לפי הנתונים המשטרתיים, כ-1,500 בני אדם שנחשדו בסחר בסמים נורו למוות מאז שדוטרטה, שלא פעם זכה לכינוי "דונלד טראמפ של הפיליפינים", נבחר לתפקידו במאי האחרון ועודד את המדיניות של "לירות כדי להרוג". כ-900 מבין הקורבנות נורו למוות בידי אנשים בלתי מזוהים שנענו לקריאתו של הנשיא החדש.



בארגוני זכויות אדם גינו את המדיניות של דוטרטה ובשבוע שעבר פורסם דוח מטעם האו"ם שהזהיר כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. "אני מגנה באופן חד משמעי את העידוד שלו להוצאות להורג ללא משפט, דבר שאינו חוקי ומהווה הפרה של החירויות והזכויות הבסיסיות", אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, ביוני האחרון.



"מגנה את ההוצאות להורג ללא משפט", באן קי מון. צילום: פלאש 90
"מגנה את ההוצאות להורג ללא משפט", באן קי מון. צילום: פלאש 90



"אין לכם כבוד"


דוטרטה דרש לא פעם מהאו"ם להפסיק את התערבותו במה שהוא רואה כסוגיה פנימית של הפיליפינים והיום הוא כבר הודה כי נמאס לו, תוך שימוש במילים בוטות ובלתי דיפלומטיות. "אולי אנחנו פשוט צריכים להחליט להיפרד מהאו"ם", אמר במסיבת עיתונאים, "אם אין לכם כבוד, בני זונות, אז אני פשוט אעזוב אתכם".



"מעולם לא עשיתם שום דבר למען הפיליפינים", המשיך דוטרטה במתקפה. "מתי הייתם פה בפעם האחרונה? אף פעם. שום דבר חוץ מלמתוח ביקורת. אתם, אנשי האו"ם, אם תגידו דבר אחד רע עליי, אני יכול להגיד עשרה דברים עליכם. אני אומר לכם, אתם חסרי תועלת. אם באמת הייתם נאמנים למנדט שלכם, הייתם עוצרים את כל המלחמות ומעשי ההרג". לדברי דוטרטה, הוא אפילו רוצה להקים ארגון חלופי שיהווה משקל נגד לאו"ם. "אני אזמין את כולם. אני אזמין אולי את סין, את מדינות אפריקה", אמר.



זו לא הפעם הראשונה שבה דוטרטה משתמש ברטוריקה קיצונית ובקללות מול גורמים בינלאומיים. מיד אחרי בחירתו, הוא הצהיר: "לכו לעזאזל, האו"ם. אתם לא יכולים לפתור את ההרג במזרח התיכון, אפילו לא הרמתם אצבע באפריקה". מוקדם יותר החודש, הוא האשים את שגריר ארצות הברית במנילה, פיליפ גולדברג, בהתערבות במערכת הבחירות וכינה אותו "הומו, בן זונה" וסירב לחזור בו על אף הדרישה האמריקאית.