כוחות ההצלה האיטלקיים ממשיכים היום (חמישי) בחיפוש אחר ניצולים מרעידת האדמה שהכתה במרכז המדינה אמש. מניין ההרוגים עלה ל-284 ומאות עדיין נחשבים לנעדרים. בצל האסון הכבד בולטים רגעי החילוץ המרגשים. אחד מהם הוא חילוצה של ילדה בת שמונה שנשלפה מבין ההריסות באזור העיירה אמטריצ'ה על ידי כבאי. הוא שלף לבנים ונבר בין האבנים עד שלפתע ראה רגל אחת מבצבצת, לאחר מכן ראה גם את הרגל השנייה. מיד הגיעו למקום אנשים נוספים שהושיטו יד לכבאים. לקול מחיאות הכפיים של הנוכחים במקום, הרים הכבאי את הילדה בת השמונה. כשכל כולה מכוסה באבק קשה היה לזהות את צבעי בגדיה.



למעלה מ-4,300 מחלצים עושים שימוש בכלים כבדים. לצד החילוצים אותרו קורבנות רבים, כאשר חלק גדול מהם הם ילדים. המאמצים למצוא ניצולים ממשיך כל העת כשהבוקר התעוררו תושבי מרכז איטליה לרעידת משנה נוספת שזעזעה בניינים שכבר ניזוקו. 



הבעיה היא שהאדמה באזור לאציו ואומבריה ממשיכה עדיין לרעוד. עד שעות הצהריים אתמול נרשמו עשרות רעידות משנה חלשות, ואחר הצהריים כבר נרשמה רעידת אדמה בעוצמה 4.8 שעוררה בהלה חדשה בציבור והורגשה גם בבירה רומא. עם זאת, רעידת האדמה הראשונה הייתה חזקה במיוחד והיא הורגשה מהעיר רימיני שלחוף הים האדריאטי ועד נאפולי שבדרום המדינה.



לדברי פרופ' אנצו בוסקי צפויה רעידה אדמה חזקה נוספת באזור מרכז איטליה שעלולה לגרום לנזקים חדשים ולשבש את עבודתם של צוותי החילוץ. הללו מנסים מאתמול בבוקר לחפש ניצולים ולחלץ את כל מי שנלכד מתחת להריסות הבתים, בגיבוי של חיילים, כלבים וחיישנים מיוחדים. שגרירות ישראל ברומא הציעה אתמול את עזרתה בפעולות החילוץ, אך המשרד להגנת הציבור דחה באדיבות את הצעתה ואמר כי לעת עתה אינו זקוק לעזרה.



"רעש של פצצה"


ראש עיריית אמאטריצ'ה, סרג'יו פירוצי, שנפגעה באופן קשה ברעידה סיפר על מאמצי החיפוש ואמר כי בית מלון שאירח 70 בני אדם בעיר קרס ורק שבע גופות נמצאו בו עד כה. מאות אנשים נוספים נותרו ללא קורת גג לאחר שבתיהם קרסו, אלסנדרו גבריאלי, אחד ממאות האנשים שהשתכנו באוהלים שפרסו עובדי הצלה בשדות ומגרשי חניה באזור סיפר: "אתמול התעוררתי מרעש שנשמע כמו פצצה, זה הלילה הראשון לסיוט שלנו".



במשרד להגנת הציבור באיטליה עדיין יש אי בהירות באשר למספר הקורבנות שגרם רעש האדמה בעוצמה 6 בסולם ריכטר שפקד אתמול לפנות בוקר את מרכז המדינה והביא להרס כמעט מוחלט של שלוש עיירות קיט. המספר הרשמי של ההרוגים ממשיך לעלות כשעשרות גופות לכודות עדיין מתחת להריסות המבנים.



פעולות החילוץ במהלך הלילה. צילום: רויטרס
פעולות החילוץ במהלך הלילה. צילום: רויטרס



מוקד הרעש היה במשולש המחבר את מחוזות לאציו, אומבריה ומרקה, והוא הרס כמעט לגמרי את עיירות הנופש אמטריצ'ה, אסקולי־פיצ'נו ואקומולי. מרבית המבנים בעיירות אלה נהרסו וקברו תחתם עשרות תושבים. רבים מתושבי הסביבה, המורגלים ברעידות אדמה, הצליחו להימלט מהבתים מבעוד מועד ובילו את הלילה באזורים לא בנויים או בתוך מכוניותיהם. אלה שלא הספיקו - נלכדו בהריסות הבתים.



דילטה פלורנטיני, אם לשלושה ילדים מהעיר נורצ'יה שבחבל אומבריה סיפרה ל"מעריב־השבוע" כי כל חייה ידעה שהאזור מועד לרעידות אדמה. "כשחשתי את תזוזות הבית הראשונות - לקחתי מיד את שלושת ילדי וברחתי מהבית. נכנסנו למכונית ונסענו לשדה הפתוח. זה לא היה פשוט, הילדים בכו, אך נשארנו במכונית עד שהאדמה נרגעה".



כלי התקשורת באיטליה ובעולם עסקו אתמול בהרחבה בסיפוריהם האישיים של תושבים שניצלו באורח נס. כך למשל אותה סבתא מאסקולי־פיצ'נו שהחביאה את שני נכדיה מתחת למיטה עם פרוץ רעידת האדמה ובכך הצילה אותם ממוות כשהבית קרס. צוותי ההצלה הצליחו לחלץ את הסבתא ואת שני נכדיה מבין ההריסות כשהם בחיים. בעיירה ארקואטה הצליחו הצוותים להציל זוג הורים מבין ההריסות, אך לא את בתם שנהרגה מקריסת גג הבית.



התוצאות ההרסניות של רעש האדמה. צילום: טוויטר
התוצאות ההרסניות של רעש האדמה. צילום: טוויטר



פאבריציו קלארייטי, עיתונאי של סוכנות הידיעות "אנסה", סיפר כי היה עד לסצנות מחרידות. לדבריו, רעידת האדמה גרמה גם לתאונות דרכים שבהן נהרגו ילדים ומבוגרים. הוא הוסיף כי בית המלון רומא באמטריצ'ה, שהיה מלא עד אפס מקום בתיירים, קרס אף הוא וכי לא ידוע על אנשים שניצלו.



כך או כך, המשרד להגנת הציבור מקים מאתמול בבוקר מאהלים זמניים בכל האזורים שנפגעו מרעידת האדמה. האוהלים אמורים לשמש את מחוסרי הבית וגם את אלה שפוחדים לישון בבתיהם מחשש לרעש נוסף. ברגעים שאני כותב שורות אלה אני חש כי הרצפה רועדת. בטלוויזיה מדווחים כי מדובר ברעידת אדמה שפקדה את אזור רייטי, המרוחק כמאה קילומטרים מרומא.