שיבושים פתאומיים עיכבו היום (שישי) את יציאת משט הנשים, המתוכנן להגיע בתחילת חודש אוקטובר, לחופי רצועת עזה, בו אמורות להשתתף כ-30 נשים מהארץ והעולם. אחת מספינות המשט, "אמאל", נאלצה לשוב על עקבותיה, לאחר שכבר יצאה ללב ים, בעקבות תקלה פתאומית וחמורה שהתגלתה במנוע שלה. הפלגתה של הספינה השנייה במשט, "זיתונא", יצאה לדרכה רק לפנות ערב, לאחר שעות רבות של עיכובים שהטילה המשטרה המקומית. מארגני המשט האשימו את ישראל בעיכובים הרבים והודיעו כי הם מקווים ש"אמאל" תוכל לשוב לים לאחר שהתקלה תתוקן.



ההזמנה למשט. "לפרוץ את המצור"
ההזמנה למשט. "לפרוץ את המצור"




"שתיקה על מעשי ישראל תהיה חוסר צדק משווע"




בראיון שהתפרסם השבוע באתר האינטרנט של המשט לעזה, העריכה זוהר רגב ישראלית ילידת קיבוץ בצפון המתגוררת כיום בספרד ואמורה להפליג על אחת הספינות, כי ישראל תנסה לעצור את המשט בכוח והוסיפה: "אנחנו מחויבות לאי אלימות. אנחנו לא ניתן לישראל צידוק לתקוף אותנו באלימות. צריכים אנשים עם אומץ כדי לצאת למשט כזה. שתיקה על מעשי ישראל תהיה חוסר צדק משווע ובושה". בנוסף לרגב, במשט משתתפת במשט יהודית אילני, יועצת התקשורת של חברת הכנסת חנין זועבי, המתעדת את המשט עבור "הטלוויזיה החברתית".




בנוסף אליהן, משתתפות במשט גם כלת פרס נובל לשלום מצפון אירלנד, מיירד מגוואייר, שכבר השתתפה במשטים קודמים וגורשה מישראל, וכן אלמנתו של אחד הפעילים הטורקים שנהרג בעת ההשתלטות על המאווי מרמרה. באקט של תמיכה במשט, 55 חברי פרלמנט אירופאים פנו אל שרת החוץ של האיחוד האירופי, פרדריקה מוגריני, בקריאה לדרוש מישראל להבטיח "מעבר בטוח"

הספינה "זיתונא" בלב ים. צילום: יהודית אילני
הספינה "זיתונא" בלב ים. צילום: יהודית אילני



"לבחון את המשך פעילותה של אילני בכנסת"



חבר הכנסת
 עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה למנכ"ל הכנסת, אלברט סחרובסקי, בדרישה לנקוט בצעדים נגד אילני. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע לו בתשובה כי יבחן את השתתפותה של אילני במשט ואת "ההשלכות של מצב זה על המשך פעילותה בכנסת".



חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו מהליכוד פנתה שלשום לראש אגף חקירות במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי,  על מנת שזה יבדוק אפשרות לפתוח בחקירה נגד המשתתפים הישראלים במשט הנוכחי לעזה בגין ביצוע עברות ביטחוניות. "זאהר ביראווי מאנגליה ומאזן כחיל מצרפת, חברי מפקדת החמאס באירופה, מזוהים בין מארגני המשט", הסבירה ברקו, "אזרח ישראלי הנטל חלק במשט בא במגע עם סוכן זר וביצע מעשה של הזדהות עם ארגון טרור".