ארצות הברית החלה למשוך את ידה מחסימת עסקאות בין גורמים עסקיים במערב לאיראן, כחלק מהסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית למעצמות שנחתם בשנה שעברה. במסגרת ההסכם הוסרו הסנקציות כנגד איראן, ביניהן מגבלות על הסכמים ועסקאות בין גורמים במערב לבין חברות איראניות.



יצרנית המטוסים האירופית, איירבוס, הודיעה היום כי קיבלה אישור ממשרד האוצר האמריקאי למכור מטוסים לאיראן. גם המתחרה שלה, חברת בואינג האמריקאית, הודיעה כי מצפה לקבל אישור דומה בקרוב. מוקדם יותר השנה חתמו איירבוס ובואינג על הסכמים עם עם איראן אייר, חברת התעופה של איראן, על אספקת כ-100 מטוסים. 



אישור העסקה מסמל את הסרת ההקפאה על אחת העסקאות גדולות בין איראן לבין חברות מערבית, מאז שהצדדים הסכימו על הסרת הסנקציות תמורת הטיל מגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית.



עם זאת, כתשעה חודשים מחתימת ההסכם, גורמי ממשל איראנים הביעו דאגה ומורת רוח ממה שמכונה על ידם כהתקדמות אטית מדי בקבלת רישיונות ממשרד האוצר האמריקאי לביצוע אותן העסקאות, שמתוארות כעסקאות דגל. גורם איראני רשמי אמר מוקדם יותר השבוע לסוכנות הידיעות רויטרס כי העסקה עם איירבוס לאספקת 118 מטוסים לאיראן הייתה צריכה לעבור שש ועדות רגולציה שונות עקב הצורך בהשגת רישיון אמריקאי לביצוע העסקה.



מחברת איירבוס נמסר כי התקבלו אישורים להעברת 17 מטוסים לאחרונה, מדגם A320 ו-A330 שיתקבלו במשלוח המוקדם, ובחברה ממצפים לאישור למשלוח נוסף של מטוסים בשבועות הקרובים.



דיפלומטים אמרו כי המטוסים החדשים יאפשרו לנשיא חסן רוחאני, הנתפס כמתון, להגיד לעמו כי ההסכם עובד, אולם הרפובליקנים מתנגדים להסכם בטענה כי השמרנים ינצלו את המהלך כדי למחות נגד הפתיחות למערב וכי רוב האיראנים כלל לא ייהנו מהמהלך.