האלימות בחאלב ממשיכה ובאו"ם ארצות הברית ורוסיה מתכתשות, בעוד הסיכוי לחידוש הפסקת האש מתפוגג. שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, האשימה היום (ראשון) את רוסיה וקראה במועצת ביטחון לפעולותיה במלחמת האזרחים כ"ברבריות", בנוסף לכך טענה פאוור כי רוסיה מנצלת כוח הווטו שלה בכדי להגן על פשעי מלחמה "פצצות המצרר שבהם משתמש המשטר הן פשעי מלחמה. כאשר המשטר הסורי טוען שהוא נאבק בטרור הוא מדבר שטויות" אמרה. 



לאחר מכן, השגריר הרוסי, ויטאלי צ'ורקין, פנה למועצה וטען כי הסיכויים להגיע להפסקת אש חדשה, שתבוא במקום זאת שהתמוטטה בתחילת השבוע שעבר, אפסיים וכי מדובר "במשימה שהיא כמעט בלתי אפשרית". גם האופוזיציה הסורית הודיעה כי האפשרות להתניע מחדש את הסכם השלום באה אל קצה.



"התקוות להגיע לפתרון פוליטי בסוריה נגוזו, עקב הפשעים של המשטר בחאלב", אמר יו"ר הוועדה העליונה למו"מ מול המשטר, אסעד זועבי. "ההיגיון הנוכחי וההיסטורי אומר, כי לא ניתן להגיע לפתרון פוליטי עם המשטר הזה". לדבריו, הצטרפו גם 30 קבוצות חמושות ומיליציות מורדים, שהודיעו כי התקיפות האוויריות של סוריה ורוסיה הופכות כל ניסיון להתניע מחדש את הפסקת האש לחסר סיכוי.



חאלב בסוריה. צילום: רויטרס
חאלב בסוריה. צילום: רויטרס



במקביל לכך, שר החוץ הצרפתי, ז'אן מרק איירו, אמר כי רוסיה ואיראן מסתכנות בביצוע פשעי מלחמה אם יפעלו להאריך את המלחמה בסוריה. "על רוסיה ואיראן להפסיק במדיניותן, שמובילה למבוי סתום, ולא הן יהפכו לשותפות לפשעי המלחמה שמבוצעות בחאלב".



שליח האו"ם המיוחד אל סוריה, סטפן דה מיסטורה, קרא להפסקת אש של יומיים בחלב, תוך שהוא מדגיש כי מה שמתרחש בעיר הסורית הוא פשעי מלחמה. "עלינו להגיע להסכם על הפסקת אש, על מנת להגיע אל מזרח העיר, ולהגיש סיוע הומניטרי", הפציר והדגיש כי לא ניתן להגיע לניצחון צבאי של אף צד. הוא קרא לוושינגטון ומוסקבה לעשות כל מאמץ לחדש את ההודנה. "לא נקבל את האפשרות לקבור את הסכם ההודנה מתחת להריסות של חלב", אמר שליח האו"ם.



הקרבות לא מפסיקים


במקביל לדיונים באו"ם, הקרבות בשטח נמשכים. לפחות 23 אזרחים נהרגו היום בעיר חאלב בהפצצות שביצעו כוחות המשטר, במסגרת המתקפה המחודשת על אזורי המורדים בעיר. 



המורדים האשימו את המשטר בשימוש בפצצות זרחן לבן, נשק האסור לשימוש בסביבה אזרחית. "כבשנו עמדה צבאית" סיפר אחד ממנהיגי המורדים, "אך הצבא שרף אותה בעזרת זרחן לבן". בעוד בהצהרה מטעם המורדים נטען שהמשטר מפעיל מדיניות של אדמה חרוכה: "המשטר של אסד, בהשתתפות בעלות בריתו, רוסיה והמיליציות האיראניות, הגבירו את התקפותיהן הפושעות והמרושעות על אזרחי חאלב, ומפעילות מדיניות של אדמה חרוכה כדי להרוס את העיר ולעקור את תושביה ממקומם".



השבוע האחרון היה אחד השבועות הקשים ביותר שידעה העיר חאלב מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה במרץ 2011. הפצצת שיירת הסיוע של האו"ם בשבוע שעבר וקריסת הסכם הפסקת האש בעקבותיה הובילה לתקיפות והפגזות חסרות תקדים על שכונות רבות בעיקר במזרח העיר. על פי ארגון "אל-מרסד" היושב בלונדון, לפחות 250 בני אדם נהרגו מאז חידוש המתקפה של המשטר בסיוע חיל האוויר הרוסי.