סיקור שנוי במחלוקות:פטירתו נשיא המדינה התשיעי, שמעון פרס, שהלך לעולמו היום (רביעי) לפנות בוקר, היכתה גלים בכל העולם. גם בתקשורת האיראנית במדינה ובפזורה האיראנית שברחה ממשטר האייתולות, התייחסו למותו, אם כי כלי התקשורת נקטו בגישה שונה מאוד בסיקור.



התקשורת האיראנית מחוץ למדינה, שבדרך כלל מתנגדת למשטר ולקו האנטי ישראלי שלו, הביעה צער על מותו של פרס, ובדומה לעיתונות בעולם, ציינה את חלקו בניסיון להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. האתרים האופוזיציוניים "רדיו פרדא", שמשדר מפראג, "דויטשה ולה בפרסית" שממוקם בגרמניה ו-


"Iran Press" ציטטו בהרחבה את אמירתו של פרס, "הפלסטינים הם שכנינו הקרובים ביותר, עליהם להיות חברינו הטובים ביותר".



לעומת זאת, באיראן עצמה, אמצעי התקשורת בחרו בגישה ביקורתית הרבה יותר כלפי פרס, והאשימו אותו בדיכוי הפלסטינים, בפשעי מלחמה ואף עשו שימוש בשפה קשה נגדו. אתרי החדשות "עצר איראן" ו-"תאבנאכ" פרסמו פרטים ביוגרפיים על פרס, ותיארו את תפקידו כאחראי הרכש של ארגון ההגנה במילים אלו: "פרס הצטרף לארגון הטרור 'ההגנה', היה מהתומכים במאבק הקשה נגד הפלסטינים ובדיכוי האינתיפאדה הראשונה. המשטר הציוני וכלי התקשורת הקשורים למשטר זה השתדלו לצייר אותו לעולם כשוחר שלום ומשתוקק לשלום עם הפלסטינים, אך יש לו קורות חיים שחורים בתחום זכויות האדם, הכוללים טבח המוני של פלסטינים. כמו כן, הוא זה שפיתח את תוכנית הגרעין הצבאית של ישראל, ומכנים אותו 'מהנדס תוכנית הגרעין הישראלית'".



"הצבוע הזקן הואיל למות"


האתרים האיראניים הדגישו את מעורבותו במבצע ענבי זעם, אז היה שר הביטחון, כאשר צה"ל הפציץ בשוגג מחנה פליטים וכינה את האירוע כאחד הפשעים הגדולים של פרס. "אחד מפשעיו הגדולים היה הטבח ההמוני שביצע בדרום לבנון באפריל 1996, בתקיפה בה הוא נתן את הפקודה, וכונתה 'ענבי זעם'. המטרה הייתה סיום המאבק בלבנון באמצעות הפצצה כבדה של ערי המדינה, כולל ביירות. ב-18 באותו חודש ישראל תקפה בפקודתו מרכז של האו"ם לפליטי ההפצצות האלה, לפחות 280 הרוגים, רובם נשים וילדים".


.


אתרים נוספים אף השתמשו בשפה קשה יותר כדי לתאר את פרס. "מת התליין מקאנא" היתה אחת הכותרות. בכותרת נוספת שחגגה את מותו נכתב: "הצבוע הזקן סוף סוף הואיל למות. באמת, האם אנחנו צריכים לסבול את כל החזירים האלה 90 שנה?". העיתון "כיהאן", הנחשב לשופרו של המשטר האיראני, פרסם את מותו של פרס בכותרת "שמעון פרס התקרב לשערי הגיהנום", כשהכתבה הסתיימה במשפט, "מות הפושע הזה ישמח מאוד את הפלסטינים". כמו כן, אתרים שהשתמשו בביטוי המקביל ל"נפטר" החליפו אותו במהלך הדיווחים לביטוי "מת" הפחות מכובד.



ד"ר תמר עילם גינדין היא מרצה במרכז האקדמי שלם וחוקרת במרכז עזרי