"אני מאוד קשור רגשית לישראל. בכל פעם שאני טס לכאן ורואה מהמטוס את החופים, אני מתחיל לדמוע. אלו תחושות ורגשות שאין להם הסבר, ואני גם לא מחפש להם הסבר. אני פשוט מרגיש ככה וזהו", כך מספר איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן בראיון בלעדי שנערך עמו לג'רוזלם פוסט. "בגלל הרגשות האלה בדיוק, אני מרגיש מחויב כל כך לפעול לטובת ישראל. אם אני יכול לעזור על ידי חיזוק היחסים עם ארצות הברית או על ידי תמיכה בחיילי צה"ל, או בכל מקום אחר שיש צורך, אנחנו שם בשביל ישראל. אני אומר 'אנחנו' כיוון שזאת תחושה שמשותפת לכל משפחתי. אשתי וילדי מחויבים בדיוק כמוני לישראל ולטובת העם היהודי".



סבן, בן 71, נבחר לעמוד בראש רשימת "50 היהודים המשפיעים בעולם" של ג'רוזלם פוסט, שמתפרסמת היום. השפעתו מתבטאת, בין היתר, במרוץ לנשיאות בארצות הברית, שבימים אלו מתקרב לישורת האחרונה. סבן, איל תקשורת שהונו מוערך ב־3.4 מיליארד דולר, הוא אחד האנשים הקרובים ביותר להילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות. על פי פרסומים שונים, קלינטון - משתתפת קבועה בפורום סבן הנערך מדי חורף בוושינגטון הבירה - קיבלה מסבן יותר מ-10 מיליון דולר בעבור קמפיין הבחירות שלה בשנת 2016 בלבד. סבן מעורב באופן עמוק בקמפיין של קלינטון לא רק כתורם נדיב, אלא גם כדובר שמטרתו להסביר לישראלים וליהודי ארצות הברית מדוע קלינטון היא המתאימה ביותר לשמש נשיאה. בניגוד ליריבה דונלד טראמפ, אומר סבן כעת בראיון בלעדי עם הג'רוזלם פוסט, קלינטון גם תדאג לשמור על ביטחונה של ישראל.



חיים סבן בחברת הילרי קלינטון וציפי ליבני. צילום: רויטרס
חיים סבן בחברת הילרי קלינטון וציפי ליבני. צילום: רויטרס



מה דעתך על תנועת המפלגה הדמוקרטית לצד השמאלי של המפה הפוליטית?
"כאמריקאים יש לנו שתי אפשרויות לבחור מתוכן. אנחנו יכולים להצביע או לקלינטון או לטראמפ. יש מי שמבקרים את עמדותיה של קלינטון בנושאים מסוימים, אבל בואו נסתכל לרגע על טראמפ; הוא לגמרי לא צפוי. למצביעים אין שום דרך לדעת איזה טראמפ הם יקבלו בחדר הסגלגל ביום שאחרי הבחירות, ואיך יגיב לפעולה כלשהי של ישראל. אי אפשר לדעת מה הוא יעשה. אם לצטט את מייקל בלומברג, 'אנחנו צריכים אדם שפוי בחדר הסגלגל'. אני לא מכיר את טראמפ. אני שואב את המידע שלי לגביו רק ממה שראיתי בטלוויזיה. אגב, הוא איש די מצחיק. הוא מבדר. אני חושב שיכולה להיות לו קריירה נהדרת בתור סטנדאפיסט".



אתה מכיר היטב את הילרי קלינטון ומשוחח איתה באופן חופשי ופתוח בנוגע ליחסה כלפי ישראל. האם אתה משוכנע שהיא תדאג לביטחון המדינה ושהאינטרסים שלנו קרובים ללבה?
"מהתרשמותי מהילרי לאורך השנים, היא אוהבת את ישראל אהבה אמיתית שמגיעה מהקישקע שלה. אם לוקחים בחשבון גם את העובדה שהיא מכירה ומבינה באופן מקיף את הערכים והאינטרסים של ישראל, אני חושב שאין לישראל סיבה לדאוג מכהונה נוספת למשפחת קלינטון".



"אני אכן נמצא בקשר איתה. אנחנו נפגשים לעתים די קרובות ומדברים על נושאים שקשורים למזרח התיכון. לכן אני יכול להגיד בביטחון שאפשר להיות רגועים בקשר לאהבה שלה כלפי ישראל ולגבי ההבנה שלה את חשיבות שימור וחיזוק היחסים בין ישראל לארצות הברית. טראמפ, היריב שלה במרוץ לנשיאות, הבהיר באופן חד-משמעי שהוא - ואני מצטט אותו עכשיו - 'יישאר ניטרלי'. אבל אי אפשר להישאר ניטרלי כשבעל בריתך יושב לצדך בשולחן המשא ומתן. מצד שני, הוא גם אמר שעל ישראל לבנות בהתנחלויות. אבל אני חושב שהסתירה בין שתי ההצהרות לא צריכה להפתיע אותנו, כי הוא עקבי מאוד בכך שביום אחד הוא אומר משהו אחד, וביום השני את ההפך הגמור. לפעמים זה קורה אפילו באותו משפט".


פרטנר לא קל

סבן נולד באלכסנדריה שבמצרים. ב-1956, בהיותו בן 12, עלה לישראל עם משפחתו. סבן הגיע עם משפחתו לחצור הגלילית, וכמה שנים לאחר מכן עברו להתגורר בדירת חדר בתל אביב. סבן למד בבית הספר החקלאי בכפר הנוער בן שמן. לאחר שירותו הצבאי, בשנת 1966, הצטרף ללהקת "האריות" כנגן גיטרה בס והופיע איתם באזור העיר תל אביב. בהמשך היה אמרגנה של להקת "הכוכבים הכחולים", ובתחילת שנות ה-70 הפיק את פסטיבל שירי הילדים.


ב-1975 עבר לצרפת והקים שם חברת תקליטים שהצליחה למכור מיליוני תקליטים. במקביל עסק בהלחנת מוזיקה לסדרות טלוויזיה, בעיקר סדרות אנימציה. ב-1983 עבר ללוס אנג'לס והקים שם אולפני הקלטות המספקים מוזיקה לסדרות טלוויזיה. במקביל החל לשמש מפיק ראשי של סדרות אנימציה לטלוויזיה. באותן שנים הקים סבן את חברת Saban Entertainment, שהפיקה סדרות טלוויזיה כגון "אקס מן", "אגדות האחים גרים" ואחרות.



בשנת 1995 איחד סבן את חברתו עם חברת "פוקס קידס נטוורק", שהייתה שייכת לאיל העיתונות רופרט מרדוק, ובשנת 1997 קנתה החברה המשותפת את "פוקס פמילי" המאגד כמה ערוצי טלוויזיה. באוקטובר 2002 מכר סבן את עסקי הטלוויזיה שלו לחברת וולט דיסני. לאחר המכירה הקים סבן חברת אחזקות בשם "סבן קפיטל גרופ", שהמשיכה לעסוק בתחום התקשורת. ב-2008 רכש סבן יחד עם שותפים את יוניוויז'ן, רשת הטלוויזיה הגדולה בעולם המשדרת בספרדית, שרכשה לאחרונה את חברת Gawker Media בעבור 135 מיליון דולר.



ב-2013 רכשה חברת האחזקות של סבן, "סבן קפיטל גרופ", את השליטה בחברת פרטנר תקשורת, אשר מפעילה רשת סלולרית הנושאת את אותו השם. היא רכשה כ-33% ממניות החברה מידי אילן בן דב. סבן נשוי לד"ר שריל סבן, פסיכולוגית המתמחה בילדים, ואב לשלוש בנות ובן. הוא מתגורר בבוורלי פארק שבלוס אנג'לס, קליפורניה. בראיון סבן לא פוסל את האפשרות להשתלב ביום מן הימים בשוק התקשורת הישראלי, אף שלדבריו כרגע הוא אינו שוקל השקעות בעיתונות או בטלוויזיה בארץ.



טוני בלייר עם קונדוליסה רייס, חיים סבן ואהוד אולמרט. צילום: משה מילנר, לע""מ
טוני בלייר עם קונדוליסה רייס, חיים סבן ואהוד אולמרט. צילום: משה מילנר, לע""מ



בשנים האחרונות סבן תורם למוסדות שונים בישראל. מבחינה פוליטית, הוא חסיד של פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. ב-2002 הקים את "פורום סבן לדמוקרטיה", שנועד לחיזוק הקשרים בין ארצות הברית לישראל. במסגרת הארגון נפגשים מנהיגים ופוליטיקאים ישראלים ואמריקאים באירוע השנתי "פורום סבן" כדי לדון בסוגיות הבוערות במזרח התיכון.



נוסף על מעורבותם הפוליטית, סבן ואשתו שריל הם התורמים הפרטיים הגדולים ביותר לארגון ידידי צה"ל בארצות הברית. בערבי הגאלה החגיגיים שהם מקיימים, ובהם משתתפים ידוענים רבים הודות לקשריו הענפים של סבן בהוליווד, מגויסים בכל שנה מעל ל־30 מיליון דולר בעבור הארגון. במהלך השנים תרמו בני הזוג סבן לפחות 10 מיליון דולר לתאגיד הפילנתרופי "קרן קלינטון".



האם אתה עדיין חש גאווה להיות ישראלי, אף שבשבע השנים האחרונות פנתה המדינה לכיוונים פוליטיים שידוע שהם שונים משלך?
"אתה צוחק? ישראל היא הנס של המאה ה-20, שנמשך לתוך המאה ה-21. יש לנו הרבה בעיות. אני לא אומר שאנחנו מדינה חפה מבעיות. אף מדינה אינה כזו. במיוחד ישראל, שמוקפת ב-330 מיליון בני אדם שלא אוהבים אותה במיוחד. ולמרות זאת אני גאה מאוד בהישגים של ישראל. העובדה שישראל מסוגלת להגן על עצמה מפני גורמי הטרור היא מדהימה. גם העובדה שהיא חרתה את החדשנות על דגלה היא מדהימה, וכן העובדה שאנחנו מובילים במחקרים מדעיים ובתגליות בנושאים כמו התפלת מים.



"ובנוגע לנטיות הפוליטיות שלי, אני לא יודע אם פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הנכון, אבל אני פשוט לא מכיר שום דרך אחרת להיפרד מהפלסטינים. ואנחנו חייבים להיפרד מהם מסיבות דמוגרפיות. אפשר להתווכח אם יש מיליון, 7 מיליון או 2.5 מיליון פלסטינים. אבל זה לא משנה - בסופו של דבר ניאלץ להתמודד עם העניין הדמוגרפי. נצטרך לשאול את עצמנו איך אנחנו שומרים על ישראל יהודית ודמוקרטית. באופן אישי אני לא יודע את התשובה, כי אני חושב שהפרטנר הפוטנציאלי שמולו נשב למשא ומתן הוא פרטנר לא קל. ולמרות זאת, אני חושב שהאינטרס הישראלי הוא למצוא דרך להתנתק מהפלסטינים. זה משהו שחובה לעשות".


שיא חסר תקדים

סבן מביע בראיון דאגה ממערכת היחסים בין יהודי ארצות הברית לבין מדינת ישראל. לטענתו, הוא נמצא ב"מצב של פאניקה מוחלטת" בשל ההתנגדות הדתית בארץ כלפי זרמים רפורמיים וקונסרבטיביים ביהדות, גישה שהוא מכנה "טעות קולוסלית". "ליהודים תהיה הרבה פחות השפעה בוושינגטון", הוא מזהיר. "זה המחיר שישראל תשלם אם לא תקבל לחיקה את כל היהודים".



בנוגע לקהילה היהודית בארצות הברית, כיצד ישראל צריכה להתמודד עם סוגיות כמו התבוללות, נישואי תערובת ותנועת ה־BDS?
"הממשלה עושה בנושאים הללו מה שמתאפשר לה פוליטית, או לפחות ככה חשבתי. דברים אחרים לא אפשריים מהבחינה הזאת. כ-35% מהיהודים האמריקאים הם רפורמים וכ-20% הם קונסרבטיביים. היהודים האלו מוגדרים על ידי חברים מסוימים בממשלה כנוצרים, וזו גישה שלא מסייעת לקרב את היהודים בעולם לישראל. הממשלה מפגינה קשיחות - או שאולי עלי לומר חוסר גמישות - בכך שהיא לא מאפשרת ליהודים להיות יהודים בדרכם שלהם, ובכך מרחיקה ממנה רבים מחברי הקהילה החשובה ביותר לה. ישראל דוחה מעליה באופן רשמי 60% מהיהודים האמריקאים ומכנה אותם נוצרים. אז אין מה להיות מופתעים אם הם אומרים: 'אני גר בקליפורניה או בניו יורק, אני יהודי רפורמי גאה, אבל ישראל לא מקבלת אותי, ולכן גם אני לא מקבל אותה'. חוסר הסובלנות כלפי יהודים אלו, שמחזיקים בדעות אחרות מאלו של חברים מסוימים בממשלה, היא טעות ענקית של ישראל".



טקס הדלקת הנרות של נשות הכותל: ענת הופמן, תמר זנדברג ומיכל רוזין. צילום: דניאל שטרית
טקס הדלקת הנרות של נשות הכותל: ענת הופמן, תמר זנדברג ומיכל רוזין. צילום: דניאל שטרית



בארץ מתארים לפעמים את הנשיא אובמה כאנטי-ישראלי. זה מוצדק בעיניך?
"כל שר ביטחון, רמטכ"ל או ראש מודיעין יספר לך שרמת שיתוף הפעולה המודיעיני בין ישראל לארצות הברית בשיא חסר תקדים. אנשים לא מבינים: ב-24 השנים האחרונות - התקופה שבה ישבו קלינטון, בוש ואובמה בבית הלבן - ברק אובמה הוא הנשיא היחיד שבתקופתו לא התקבלה אף החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. הוא אפילו הטיל וטו על החלטה שתואמת את העמדה האמריקאית, שמגדירה את ההתנחלויות בלתי חוקיות. זו העמדה האמריקאית מאז 1967. כשההצעה, שהייתה יכולה להביא לסנקציות נגד ישראל, הובאה לפני מועצת הביטחון, הוא הטיל על כך וטו. תחשוב על זה לרגע. תבין שיש לך פה נשיא שמטיל וטו על המדיניות של ארצו שלו כדי להגן על ישראל, ותקבל את התשובה לשאלה שלך".



אם קלינטון תיבחר לנשיאות, אתה חושב שתמלא תפקיד כלשהו ביחסים בין ישראל לארצות הברית? אתה רואה את עצמך משמש ציר בין וושינגטון לישראל?
"תשכח מזה. לא רון דרמר (שגריר ישראל בארצות הברית - י"כ) ולא דן שפירו (שגריר ארצות הברית בישראל - י"כ) - כלום. זה גבול היכולת שלי כגורם רשמי. אבל אם גורמים אמריקאים או ישראלים יבקשו ממני לעשות משהו שאאמין שיחזק את היחסים בין המדינות, מובן שאעשה זאת. אני חושב שהיחסים בין המדינות הכרחיים לישראל, וחשובים מאוד לארצות הברית. כן, ארצות הברית היא ארצות הברית, והיא מעצמה עולמית, אבל היחסים האלו חשובים גם בשבילה. ישראל היא הדמוקרטיה היחידה באזור שלה ובעלת ברית חיונית לארצות הברית, וארצות הברית היא בעלת ברית חיונית לישראל. מחובתן של שתי המדינות לשמור על הקשר הזה". 


הישראלים המשפיעים ביותר


ברשימת “50 היהודים המשפיעים בעולם" של הג'רוזלם פוסט, המתפרסמת היום, מצויים גם לא מעט ישראלים. להלן הישראלים שדורגו ברשימה בעשירייה הראשונה.



בנימין נתניהו (במקום השני ברשימת "50 היהודים המשפיעים"). ראש ממשלת ישראל, בן 66. ברשימה נכתב: "נתניהו הוא אשף בהישרדות פוליטית. כבנו של היסטוריון יש לו הבנה היסטורית. הוא מבין את ההזדמנות הייחודית שניתנה לו להטביע את חותמו על ההיסטוריה. אם מדובר בחותם חיובי או שלילי - זה כבר בעיני המתבונן".



בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. צילום: רויטרס



בני גנץ, גבי אשכנזי ומשה יעלון (במקום השביעי). גנץ, רמטכ"ל לשעבר, בן 57; אשכנזי, רמטכ"ל לשעבר, בן 62; יעלון, רמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, בן 66. לפי הרשימה, לשלושת הגנרלים לשעבר פוטנציאל להקים ולהנהיג מפלגה בבחירות הבאות שתאיים על הליכוד ועל נתניהו.



גבי אשכנזי בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
גבי אשכנזי בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם



נפתלי בנט, אביגדור ליברמן וגדעון סער (במקום השמיני). בנט, שר החינוך בן 44; ליברמן, שר הביטחון, בן 58; סער, שר לשעבר, בן 49. לפי הרשימה, בנט, ליברמן וסער הם מנהיגים פוטנציאליים לרשת את נתניהו ולהנהיג את הימין בעידן שאחריו. ברשימה נכתב: "גם אם השלושה לא יצליחו ליצור חזית מאוחדת, יש להם האמביציה והנחישות להפוך לפנים של הימין בפוליטיקה הישראלית, ואף סיכוי טוב לאחוז יום אחד בהגה השלטון".



נפתלי בנט, משה יעלון וגלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט, משה יעלון וגלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



יאיר לפיד ויצחק הרצוג (במקום התשיעי). לפיד, שר לשעבר וחבר כנסת בהווה, בן 52; יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה ושר לשעבר, בן 56. לפי הרשימה, “לפיד העביר את השנה האחרונה במילוי הוואקום שנוצר בעקבות היעדרו של שר חוץ ממונה. הוא הראה כישרון בזירת היחסים הבינלאומיים... והפעולות שלו מתיישבות עם הקונצנזוס הישראלי". על הרצוג נכתב ברשימה: "הייתה לו שנה מלאת אירועים, ואם הוא לא יצליח לפלס דרכו לקואליציה, צפויה לו עוד שנה כזאת".



יאיר לפיד. צילום: אלעד גוטמן
יאיר לפיד. צילום: אלעד גוטמן



גדי איזנקוט (במקום העשירי). רמטכ"ל, בן 56. לפי הרשימה, מאז נבחר איזנקוט לתפקיד, הוא היה עסוק בלהכין את ישראל למלחמה הבאה ולגשר על הפער הגדל בין הצבא לחברה. ברשימה נכתב: "הצעדים שאיזנקוט נוקט כעת יסייעו להכריע אם ישראל מוכנה לסערה הבאה או שתיתפס לא ערוכה. הגישה הנחושה שלו ככל הנראה תוביל לתוצאה הראשונה".



גדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל
גדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל