הפרקליטות הראשית בשוודיה קבעה היום (שבת) כי הנפת דגל ארגון הטרור דאעש אינו מהווה עבירה על החוק ואינו מבטא שיח של שנאה כלפי קבוצה אתנית, וזאת מכיוון שבדאעש שונאים את כל מי שלא משתייך אליהם. את ההחלטה השנויה במחלוקת קבעה התובעת גיסלה סג'ובל כשהחליטה לא לתבוע צעיר שהעלה תמונה לדף הפייסבוק שלו כשברקע דגל הארגון.



בחקירתו במשטרה טען הצעיר כי הוא לא תומך של ארגון הטרור וכי הדגל שהפך למפורסם בזכות הארגון היה חלק ממסורת האסלאם מאות שנים לפני הופעת דאעש. הצעיר בן ה-23 ממוצא סורי, נחקר בחודש מרץ האחרון בחשד להסתה לגזענות והכחיש את ההאשמות נגדו.



בעבר אמר שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, כי דגל דאעש אינו אסור לשימוש על פי החוק הבריטי מכיוון שזו "מדינה חופשית". לדבריו כדי להפוך את הנפת הדגל לבלתי חוקית יש לבצע שינוים בחקיקה, "דבר שיהיה קשה מאוד", אמר ג'ונסון.



חברי ארגון דאעש. צילום: אל מיאדין



מכה לדאעש


בתוך כך עולה כי בשנתיים איבד דאעש יותר מרבע מהשטח עליו הוא שלט, בו גם ערים ואזורים אסטרטגיים, כך דיווחה בתחילת השבוע סוכנות המעקב אחרי סכסוכים בין לאומיים, ה-IHS. "אובדן דרכי הגישה ונתיבי ההברחה לטורקיה פגעו באופן קשה ביכולות הארגון לגייס לוחמים חדשים ממדינות זרות", הסביר ראש הסוכנות קולמב סטראק, בהתייחסו למתקפה הטורקית שזכתה לכינוי "מגן הפרת".



למרות אבדן השטחים, ארגון הטרור עדיין שולט בערים מוסול וראקה, שם הקים סמלי שלטון אסלאמיים בלב המזרח התיכון והכריז עליהן כעל "בירות אזוריות". סטראק הוסיף כי מאז חודש יולי הארגון איבד אמנם פחות שטחים מאשר בחודשים קודמים, אך השטחים שאבדו היו בעלי חשיבות אסטרטגית. כמו כן הוא ציין כי ממשלת עיראק מתכננת מתקפה משמעותית במטרה לכבוש מחדש את בירת הארגון בעיראק, מוסול.