דרום קוריאה שוקלת לחכור לוויין ריגול מתוצרת ישראל, כך מדווחת היום (חמישי) סוכנות הידיעות "יונאפ" הדרום קוריאנית. לפי הדיווח, דרום קוריאה מעוניינת להשיג יכולת עצמאית בחלל ולא להיות תלויה בלווייני הריגול האמריקנים. האפשרות שסיאול תחכיר לוויין ריגול ישראלי נשקלת על רקע המתיחות הגוברת בחצי האי הקוריאני בשל הפיתוח המואץ של טילים מצד צפון קוריאה ואיומיה להשתמש בנשק גרעיני.



ההתפתחות הזאת מעידה גם כי דרום קוריאה אינה בוטחת לחלוטין בארצות הברית כי תספק לה כמובטח הגנה במקרה של עימות צבאי, שהרי בין ארצות הברית לדרום קוריאה יש הסכם הגנה. האפשרות הנשקלת היא חלק ממאמצי דרום קוריאה לשדרג את יכולותיה הצבאיות, ובמסגרת זו היא גם בוחנת קניית טילי אוויר-אוויר מתוצרת גרמניה שבהם יחומשו מטוסי הקרב של F15 מתוצרת ארצות הברית.




שיגור לוויין 'אופק 11'. צילום מסך



מקורות במשרד ההגנה של דרום קוריאה אמרו עוד כי האפשרות לחכור לוויין ריגול ישראלי מקורה בעיכוב הפתוח של לווייני ריגול. לפי התכנית המקורית, דרום קוריאה היתה צריכה לפתח עד שנת 2020 חמישה לווייני ריגול מתוצרתה, אך עתה מתברר כי הם לא יפותחו עד שנת 2023. כדי להשלים את הפער בזמנים אלה, כאמור בוחן משרד ההגנה בסיאול לחכור לוויין ריגול ישראלי.



לישראל יש כיום שלושה לווייני ריגול בחלל מדגם אופק מתוצרת התעשייה האווירית. את האחרון שבהם שגרה ישראל לפני כמה שבועות ונמסר כי נתגלו בו כמה תקלות, אך מאז לא היו דיווחים נוספים רשמיים על מצבו.



מהדיווח לא ברור אם כוונת דרום קוריאה היא לחכור לוויין ישראלי המשוטט כבר בחלל, או לבקש שהתעשייה האווירית תבנה עבורה לוויין מיוחד שיוחכר לצרכיה. אם אכן תחכור דרום קוריאה את הלוויין הישראלי, הדבר ימנף את תכנית החלל של ישראל, שלאחרונה נמצאת במצוקה על רקע התפוצצות לויין התקשורת עמוס בהיותו על כן השיגור בארצות הברית והרצון של חברת סינית לרכוש את חברת החלל מידיו של איל התקשורת הישראלי שאול אלוביץ.