שלושה ימים לאחר שהחל, המבצע לשחרור מוסול מידי המדינה האסלאמית מתקדם מהר מהמתוכנן, כך טוען היום (חמישי) ראש ממשלת עיראק, חיידר אל עבאדי. כוחות הפשמרגה המורדים פתחו חזית נוספת מול לוחמי דאעש, מצפון, מה שגורם להידוק הלחץ על אנשי דאעש.



לדברי עבאדי, הכוחות הלוחמים דוחפים לכיוון העיר מהר יותר ממה שחשבנו וממה שתוכנן. "הדרך לפנינו ארוכה מאד, ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד על מנת להרוס את הטרור ולסיים את ההרס הזה", אמר.



בתוך כך, יש חשש במערב מהרג של אזרחים רבים הלכודים בתוך מוסול ושל אחרים נגררים לערים נטושות ומשמשים כמגנים אנושיים להפצצות של הקואליציה.



עבאדי אמר שהורה לכוחות לפתוח מסדרונות דרכם יוכלו אזרחים לצאת מהעיר ולברוח מהקרבות.



הכורדים באים מצפון


על פי הדיווחים, כוחות הפשמרגה מטהרים את הכפר הנוצרי בתנאיה, הנמצא כ-20 ק"מ צפונית לעיר ותקיפות מהאוויר מטווחות עמדות צלפים של דאעש במקום. המפקדים הכורדים אמרו, כי המדינה האסלאמית שלחה מספר רכבים ממולכדים לעבר הכורדים, אולם רובם נהרסו.



במהלך ההתקדמות לעבר מוסול, גילו כוחות הפשמרגה מנהרות של דאעש, חלק ממערך ההגנה של הארגון. בחלקן נמצאו כלי אוכל חמים, מה שמראה כמה קרובים הם היו לפני שנמלטו. 


אתמול טען קצין בכיר בצבא ארצות הברית, כי מנהיגי המדינה האסלאמית החלו לברוח ממוסול, בעוד כוחות צבא עיראק והפשמרגה. הגנרל גארי וולסקי, מפקד כוחות היבשה בקואליציה נגד דאעש, חזה שרבים מלוחמי הארגון שיישארו בעיר הם בעלי אזרחויות זרות, משום שאין להם לאן לברוח. 



על פי ההערכות, בין 3,500 ל-5,000 לוחמים מחופרים בעיר העיראקית, שנמצאת בשליטת דאעש מאז 2014. זאת בעוד עשרות אלפי חיילי צבא עיראק וכוחות הפשמרגה מתקדמים לעיר במתקפה שהחלה ביום שני. 
"אנחנו אומרים לדאעש שמנהיגיהם נוטשים אותם. ראינו תנועה החוצה ממוסול", אמר וולסקי לעיתונאים בתדרוך וידאו מבגדד. הגנרל סירב לומר כמה בכירים בארגון עזבו את העיר, מתי הם יצאו ממנה ולאן הם הולכים, אבל הבהיר כי הם מותקפים מן האוויר בעת מנוסתם. "אני אשאיר את היעד אליו הם הולכים למכווני הטילים שלנו", הוסיף. 

עוד אמר וולסקי, כי העיראקים יבדקו כל אחד שירצה לעזוב את מוסול, וכל ניסיון של לוחמים זרים להתערבב בין העקורים היוצאים ממנה יסוכל. "קשה להם להתמזג באוכלוסיה המקומית בגלל המספר הרב של סוגי הלוחמים שנמצאים פה", הסביר, "אנחנו מצפים שהם יהיו אלה שיישארו בגלל שבאמת אין להם לאן ללכת".