"ניצחון על דאעש יקדם שלום כולל באזור", כך אמר שר החוץ העיראקי, איברהים אל־ג’עפרי. השר אמר אתמול את הדברים בעת כנס בינלאומי בפריז, לאחר שנשאל אם לניצחון המתקרב על דאעש תהיה השפעה גם על סכסוכים אחרים באזור, כמו הסכסוך הישראלי־פלסטיני. בעולם כבר נערכים ליום שאחרי שחרורה של מוסול מידי המדינה האיסלאמית וחזרת העיר לידי השלטון בעיראק. שרי חוץ ודיפלומטים בכירים מ־26 מדינות ומוסדות בינלאומיים השתתפו אתמול בבירה הצרפתית בכנס שנושאו "ייצובה של מוסול".



נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שפתח את הכינוס, אמר כי המערכה על מוסול מהווה "אתגר משולש - צבאי, הומניטרי ופוליטי". הולנד הדגיש שעיקר דאגתו היא לביטחונם של התושבים אחרי השחרור הצפוי והצורך למנוע מעשי נקם של מיליציות שיעיות באוכלוסייה הסונית. "אסור לבלבל את התושבים עם הג’יהאדיסטים", אמר. גם ההודעה המשותפת בתום הכינוס הדגישה את הצורך בכיבוד זכויות האדם של האוכלוסייה.



הולנד הזכיר כי הפיגועים שבוצעו באירופה בשנים האחרונות תוכננו במוסול ובעיר רקה בסוריה ושר החוץ שלו ז’אן מרק ארו אמר שיש להמשיך במערכה נגד ראקה. ראש ממשלת עיראק, חיידר אל־עבאדי, שדיבר בכינוס בשיחת וידיאו, אמר כי התקדמות הכוחות לעבר מוסול מהירה מכפי שחשבו ומלוח הזמנים שנקבע. עם זאת הוסיף: "הדרך לפנינו ארוכה מאוד, ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד על מנת להכניע את הטרור ולסיים את ההרס הזה". הוא הדגיש את האחדות הלאומית שבאה לידי ביטוי, לדבריו, בלחימה.



כוחות צבא עיראק מתקדמים לעבר מוסול. צילום: רויטרס
כוחות צבא עיראק מתקדמים לעבר מוסול. צילום: רויטרס



יצוין שזו הפעם הראשונה זה 25 שנה שכוחות עיראקיים רשמיים הורשו לפעול בכורדיסטן. אל־עבאדי אמר עוד שהניצחון על דאעש יחזק לדעתו את כינונה של "עיראק אחת", שלדבריו קרובה היום יותר מתמיד לאחדות. ראש הממשלה העיראקי ניסה להרגיע את החששות מפני פגיעה באוכלוסייה והבטיח כי הכוחות העיראקיים "קיבלו שיעור בזכויות האדם ובחוק ההומניטרי הבינלאומי". הוא גם הדגיש שבשטח נלחמים כוחות עיראקיים בלבד ושהכוחות הזרים רק מסייעים להם. "המלחמה על מוסול היא מלחמה עיראקית", אמר.



על פי הדיווחים מהשטח בעיראק, כוחות הפשמרגה הכורדים משמידים את הכפר הנוצרי בתנאי, הנמצא כ־20 ק"מ צפונית למוסול ותקיפות מהאוויר מטווחות עמדות צלפים של דאעש במקום. המפקדים הכורדים אמרו כי דאע"ש שלח מספר רכבים ממולכדים לעבר הכורדים, אולם רובם נהרסו.  במהלך ההתקדמות לעבר מוסול גילו כוחות הפשמרגה מנהרות של דאע"ש, חלק ממערך ההגנה של הארגון.



בחלקן נמצאו כלי אוכל חמים, מה שמצביע על כך שהמחבלים נמלטו זמן קצר לפני הגעת הכוחות. על פי ההערכות, בין 3,500 ל־5,000 לוחמים מחופרים בעיר העיראקית, שנמצאת בשליטת דאעש מאז 2014. עשרות אלפי חיילי צבא עיראק וכוחות הפשמרגה מתקדמים לעיר במתקפה שהחלה ביום שני.