המערכה הנרחבת על כיבוש בירת דאעש בעיראק, מוסול, ממשיכה להתקדם. המדינה האסלאמית נמצאת תחת לחץ צבאי עצום, וכשגבה אל הקיר מבצע זוועות מלחמה קשות. היום (שבת) נחשף כי דאעש כינס 284 אזרחים במוסול והוציא אותם להורג. האזרחים, רבים מהם ילדים ונערים, הובאו לאזור כנראה כמגן אנושי מול הכוחות העיראקיים והכורדים. הם נורו כולם למוות על ידי דאעש בשלב כלשהו, והושלכו לקבר אחים חקלאי בצפון העיר. 

דאעש מקבץ לאזור מוסול אזרחים רבים שמוצבים בחזית על מנת למנוע פגיעה בלוחמי דאעש ולעכב את שחרור העיר, כמו גם מתוך מה שנראה כמדיניות מתוכננת של נקמה באזרחים ומניעת בריחה שלהם. לפי דיווחים, דאעש קיבץ כבר מאות משפחות מהכפרים כדי לעשות כן. האו"ם הודיע אתמול כי הוא "מודאג עמוקות" מהתופעה. "לדאעש יש מדיניות למנוע מאזרחים לברוח", נאמר בהודעה של דוברת האו"ם. תמונות שמגיעות ממוסול מראות את המשפחות שנשבו בידי כוחות דאעש ואולצו לעמוד בחזית מרימות דגלים לבנים. 

ילד מרים דגל לבן באזור מוסול. "מדיניות מכוונת למנוע מאזרחים לברוח". צילום: רויטרס
במהלך הלחימה נחשד דאעש כי הביא לפיצוץ במפעל גופרית. עקב הפיצוץ פונו כאלף אזרחים לבתי חולים כשהם סובלים מבעיות נשימה. כוחות צבא ארה"ב הנלחמים בארגון הטרור עוטים מסכות מגן. דאעש פוצצו בארות נפט באזור על מנת לכסות על פעולתם זו. "דאעש פוצצו את מפעל הגופרית כדי שאף אחד לא יוכל להתקרב למוסול", אומרים אזרחים.

אזרחים חוזרים לכפרם, ברקע אדי הפיצוץ. צילום: רויטרס


האדים מפיצוץ בארות הנפט שגרם דאעש. צילום: רויטרס


המערכה לשחרור העיר נמשכת במלוא עוזה. לוחמים עיראקיים הסתערו הבוקר על אזור נוצרי בשם קרקוש שהיה תחת שליטת דאעש מאז 2014. במקום, הנמצא כ-20 קילומטרים דרומית-מזרחית למוסול, מתבצעים מבצעי טיהור נגד כוחות המדינה האסלאמית שנשארו במקום. הצבא האמריקאי מעריך כי באזור נותרו כמה מאות בודדות של פעילי דאעש. הצבא העיראקי השתלט על מתקן ממשלתי באחת העיירות באזור והניף גם בה חזרה את דגל המדינה. 

על רקע המלחמה, שר ההגנה האמריקאי, אשטון קרטר, הגיע לביקור פתע בבגדאד, כדי לפגוש את ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, ולהשתתף בהערכות מצב בנוגע למערכה. כוחות אמריקאים מגבים את הצבא העיראקי מהאוויר, וכמה אלפים של אנשי צבא מצויים גם עם הכוחות הקרקעיים כמומחים מייעצים. 

אזרחים חוזרים לכפריהם באזור מוסול לאחר ששוחררו מדאעש. צילום: רויטרס
לפי הערכות, הצבא העיראקי השתלט מאז החל המבצע ביום שני על כחמישים כפרים באזור מוסול-רבתי, לקראת הפלישה ללב העיר עצמה, המטרופולין הענק האחרון במדינה שנמצא בשליטת דאעש.  "זו רק ההתחלה של המערכה על מוסול", אמר גורם אמריקאי עם ביקורו של שר ההגנה הבוקר. "אנחנו רואים כחיובית את ההתקדמות עד כה, בייחוד על רקע המורכבות הגדולה של מבצע כזה".