יש משהו מדהים ומפחיד בשמיעת פגזי ארטילריה הנוחתים שוב ושוב בקרבתך. זה עושה אותך חסר אונים. אני צופה בכוחות פשמרגה כורדים שמטרתם לכבוש מחדש את מוסול מידי אנשי דאעש, לצד כוחות הקואליציה. דובר הקואליציה, הקולונל ג'ון דוריאן, אמר שהצבא העיראקי ממשיך להתקדם לעבר מוסול, העיר הגדולה האחרונה שנותרה בידי דאעש בעיראק, וכי זהו היעד המרכזי של המלחמה של הקואליציה נגד הקיצונים.



"מאז החלה המתקפה לשחרור מוסול ב-17 באוקטובר, מאות קמ"ר כבר שוחררו וכפרים נפלו בזה אחר זה בידינו מדרום וממערב למוסול", הסביר הדובר והוסיף: "השמדנו יותר מ-100 עמדות לחימה ומנהרות, בצד מטעני חבלה מאולתרים, מרגמות ותותחים".



הקואליציה הסתמכה עד כה על העליונות האווירית שלה בשטח הפתוח שנמתח על פני שדות וכפרים. אבל הקרב על מוסול יצריך התאמות קרקעיות עם הקואליציה שתמשיל לספק תמיכה לוגיסטית, ייעוץ וסיוע אווירי וקרקעי כדי לסייע למתקפה.



דוריאן מדגיש כי "חשוב להיות סבלניים ולתת זמן למבצע לעשות את שלו. דאעש מנסה לבצע התקפות הסחה, תוך הסתערות על כירכוכ שם לוחמיו איבדו עשרות מחבריהם. הם גם מציתים מפעלים כימיים שעולים באש וזה כלל לא נעים לחיילים בשטח שנאלצים לחבוש מסיכות".



כוחות מיוחדים של צבא עיראק בעיר ברטלה, מזרחית למוסול. צילום: רויטרס
כוחות מיוחדים של צבא עיראק בעיר ברטלה, מזרחית למוסול. צילום: רויטרס



טורקיה רוצה, העיראקים לא


מוקדם יותר היום (שני) טענה טורקיה כי צבאה לקח חלק בקרבות, זאת למרות התנגדות חריפה מצדה של ממשלת עיראק. ראש הממשלה, בינלי יילדירים, אמר כי הכוחות הטורקיים שמאמנים את כוחות הפשמרגה ואת השבטים הסונים, היו מעורבים בלחימה. שר החוץ של אנקרה, מוולוט קווסוגלו, אמר כי כוחות הארטילריה של צבא טורקיה הרגו 17 לוחמי דאעש מאז החל הקרב על מוסול וארבעה מטוסי F-16 נמצאים בכוננות על מנת לקחת חלק בקרבות.



טורקיה רוצה למלא תפקיד יותר גדול במערכה על מעוז המדינה האסלאמית בעיראק, אבל ראש ממשלת עיראק, חיידר אל עבאדי, דחה הצעה של אנקרה להשתתף במערכה. שר ההגנה של ארצות הברית, אשטון קרטר, הציע לפני ביקורו בעיראק לתת לטורקיה תפקיד בקרבות. אבל אל עבאדי דחה את הרעיון ואמר כי יאמר לטורקים ש"זה משהו שעל העיראקים לטפל בו". 



בורחים לסוריה


בינתיים, מאות מלוחמי המדינה האסלאמית ומשפחותיהם נמלטים ממוסול וחוצים את הגבול לסוריה, כך טען אחד ממנהיגי השבטים באזור הגבול. שיח' עבאללה אל-יאוור, מנהיג שבטי בעיר ראביה, הנמצאת על הגבול בין שתי המדינות, אמר לרשת CNN שעשרות חמושים מדאעש ומשפחותיהם בורחים ממוסול כל יום וחוצים את הגבול לשכנה מצפון דרך בעאג', נקודת המעבר הנשלטת על ידי דאעש.



לדבריו, נתיב הבריחה של הלוחמים נמצא בשליטה מלאה. אזרחים שנמלטים מהאזור עוברים בדרך כלל לעיר הסורית חול, הנמצאת בשליטת הכורדים, הוא הוסיף.