עיתונאית חדשות 2 אפרת לכטר שבה מעיראק, שם הצטרפה ללוחמי הפשמרגה הכורדים בכיבוש העיר באשיקה, מה שהפך אותה למבוקשת על ידי ארגון המדינה האסלאמית. בשיחה עם ניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" סיפרה: "הפכתי למבוקשת כי אני מדווחת בערוץ 2. דאעש כנראה צפו בדיווחים וראו שבקרב בבאשיקה הייתי בצד הכורדי. הגעתי לפאתי מוסול והצטרפתי שם ללוחמי הפשמרגה".



לכטר הוסיפה: "יחד איתם השתתפתי במבצע הכי חשוב שהיה עד עכשיו, לכיבוש באשיקה, עיר שנמצאת חמישה קילומטרים ממוסול ויש לה תפקיד היסטורי כציר חשוב להעברת נפט. זו עיר שהפכה לסמל, כי דאעש רצו מאוד להיראות מאיימים, בבחינת 'נסו להיכנס לפה ותראו מה יקרה וזה עוד כלום לעומת מה שמחכה לכם במוסול'".



"חשוב לראות בעיניים מה קורה ולא להסתמך על אחרים"


"המבצע התחיל בזריחה, כשלפני זה היה מעין חפ"ק משתיים בלילה עד הבוקר", פירטה לכטר. "שיטות הלחימה בחלקן מזכירות את מה שאנחנו מכירים, כמו לחימה בשטח בנוי. המבצע היה אמור להימשך כמה שעות אבל הוא נמשך יותר כי בכל פעם שהצלחנו להתקדם קצת לתוך העיר הייתה היתקלות, עם התנגדות חזקה מאוד של דאעש. הכוחות התקדמו וכבשו, אני הייתי אחריהם עם המצלמה. ברור היה לי מה אני עושה שם, מה התפקיד שלי כעיתונאית, לראות בעיניים ולא להסתמך על מה שאחרים אומרים. בקרב שבו הייתי, דאעש הוציאו כל הזמן הודעות הפוכות ממה שקרה בשטח. אז מאוד מאוד חשוב להיות שם ולראות את זה בעצמך. ברור שיש גם חששות".



"בבאשיקה היו מאה אלף תושבים ורובם ברחו בשנתיים האחרונות, מאז שדאעש הגיעו לשם", ציינה. "אחד הדברים העצובים שקורים עכשיו הוא שדאעש הורג את מי שמנסים לברוח עם דגל לבן, או חוטף אותם ומשתמש בהם כמגנים אנושיים. הם נמצאים תחת משטר טרור. הנשים הופכות לשפחות מין, הילדים לחיילים. אין חיים בערים האלה ומי שעובר על החוקים נענש באכזריות. כולנו עדים לאכזריות של דאעש בסוריה ובעיראק בשנים האחרונות ובגלל זה הכיבוש של מוסול הוא כל כך חשוב. בתוך מוסול יש עדיין מאות נשים חטופות והקרב הזה, המלחמה הזו, אולי יביאו לסיום את מה שהן עוברות שם. מבחינתי הייתה פה איזו סגירת מעגל כי הייתי בעיראק גם בשנה שעברה, כשעשיתי כתבה על הנשים היזידיות החטופות. ואז כבר יצרתי את הקשרים עם הפשמרגה, קשרים שאפשרו את הנסיעה הזאת".



אפרת לכטר. צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2
אפרת לכטר. צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2



"כיבוש מוסול תהווה אולי תחילת נפילתו של הארגון"


"הייתה חוויה מרתקת", הדגישה. "זו המלחמה הכי מעניינת שמתרחשת כרגע בעולם. מה שהולך לצאת משם זה אולי הנפילה של דאעש. זאת אומרת, אם מוסול תיפול, בירתה של דאעש בעיראק, יכול להיות שזו תחילת הנפילה של הארגון. אני לא חושבת שכיבוש מוסול יחסל את דאעש, וכמו שהסבירו לי בשטח, גם אם אפשר לחסל את הארגון אי אפשר לחסל את האידאולוגיה שלו, אבל אולי נפילת מוסול תייצר 'אפקט דומינו' שישפיע גם על מה שקורה בסוריה ואז נראה היחלשות של הארגון".



"מנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדאדי, אמור להיות במוסול. בזמן שהייתי שם הרגו את הסגן שלו. אני מקווה שעוד נגיע לרגע (של כיבוש מוסול או חיסול אל בגדאדי). זה ייקח עוד לפחות חודש. השאלה היא מה יהיה ביום שאחרי. זו עיר סונית, לא כורדית כמו שאר הערים באזור. יש שם כוחות עיראקיים, איראניים, כורדים וטורקים, וכמובן כוחות הקואליציה. כולם ירצו שם דריסת רגל ואני לא יודעת מי בסוף יצליח".