מכה לדאעש? רשת "א-סומרייה" דיווחה, כי איימן אל-מוסולי, המכונה "רמבו המדינה" בשל גובהו הרב וגופו החסון, נהרג באזור א-שורא, בעימות עם כוחות הביטחון. עוד נאמר, כי מדובר באחד ממקורביו של מנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדאדי, והיה בין המאבטחים האישיים שלו עד לפני כמה חודשים, עד שהופקד על היחידות הביטחוניות המיוחדות. גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקאי, אמר כי עד כה נהרגו בין 800 ל-900 של דאעש במבצע לשחרור העיר מוסול. על פי הערכות אמריקאיות, במוסול נמצאים בין 3,500 ל-5,000 לוחמי דאעש, ואילו בפאתיה התפרשו עוד כאלפיים. "קשה לדעת את המספרים המדויקים, כי הג'יהאדיסטים בתנועה מתמדת", הדגיש ווטל.



המערכה על כיבושה מחדש של מוסול בצפון המדינה, מידי דאעש שהשתלט עליה ב-2014, נכנסה ליומה ה-11. במערכה משתתפים כוחות הצבא העיראקי, הפשמרגה הכורדיים וכן מיליציות שיעיות פרו-איראניות. על פי דיווחים שונים, במאבק לשחרור העיר שהיוותה בירתו של הארגון בעיראק, משתתפים גם כוחות זרים, אם כי הממשל בבגדד הכחיש זאת.



הכוחות העיראקיים מתקדמים לעבר העיר מוסול. צילום: רויטרס
הכוחות העיראקיים מתקדמים לעבר העיר מוסול. צילום: רויטרס



בינתיים, דאעש ממשיך להתמגן בתוך העיר מוסול, וזה כולל הוצאה להורג של תושבים שנחשדים כמשתפי פעולה עם "הפולשים". אתר סורי ציטט מקור בעיר, שאמר כי ארגון המדינה האסלאמית חשמל למוות 22 תושבים שהורשעו על ידו ב"בגידה ושיתוף פעולה עם צבא עיראק". בידיעה, שאין לה אישור ממקור עצמאי אחר, נאמר כי ארגון המדינה החזיק את התושבים במשך ארבעה חודשים לפני שהוציא אותם להורג. על פי הערכות, מדובר בגברים שנחשדו על ידי דאעש כאנשי כוחות הביטחון לשעבר של עיראק.



נחשפה מנהרה התקפית של דאעש


בתוך כך הולכים ומתרבים הדיווחים מתוך עיראק על "קריסה" של כוחות דאעש במוסול, תוך התקדמות מהירה של הכוחות העיראקיים לעבר העיר. עיתון "א-סבאח" ציטט מפקד בכיר בכוחות המיוחדים, שאמר כי הכוחות התוקפים מצד מזרח, נמצאים במרחק קצר מהעיר. "אנחנו רחוקים כדי שני כפרים מהשכונה המזרחית של מוסול", אמר גנרל סאמי אל-עארדי, מפקד היחידה המיוחדת. "שלשום הצלחנו להוציא 450 אזרחים אל חוף מבטחים. במהלך שחרור הכפרים, חשפנו מנהרה התקפית של הטרוריסטים של דאעש, שהייתה מלאה באמצעי לחימה שונים, בנוסף לטנק וארטילריה".



המנהרה ההתקפית של דאעש שנחשפה. צילום: רויטרס
המנהרה ההתקפית של דאעש שנחשפה. צילום: רויטרס



בדיווחים נוספים נאמר, כי חלק מלוחמי דאעש כבר גילחו את זקניהם, ואחדים מהם אף התחזו לנשים בדרך ההימלטות שלהם ממוסול. במקביל, דווח על חשיפת מנהרות התקפיות בפאתי מוסול, ששימשו את המתאבדים של ארגון המדינה האסלאמית. בין היתר, פורסם סרטון ובו כוחות המשטרה מחסלים, לכאורה, אופנוען מתאבד, שעל פי הטענה היה בדרכו לבצע פיגוע בכוחות.



"נערכים לכל אפשרות"


בתוך כך, נשיא חבל כורדיסטאן האוטונומי, מסעוד ברזאני, הכריז כי כוחות הפשמרגה הכורדיים לא ייכנסו לעיר מוסול. במפגש עם עיתונאים מצפון למוסול, אמר ברזאני כי עדיין אי אפשר לומר מתי יתחיל המבצע בתוך העיר. לדבריו, יש להיערך לכל האפשרויות. "הטרוריסטים ינצלו כל נקודת תורפה כדי להראות שהם עדיין חזקים", אמר ברזאני והדגיש כי דאעש על סף קריסה.



נער פצוע מתקיפה של דאעש מפונה על ידי כוחות הפשמרגה הכורדיים. צילום: רויטרס
נער פצוע מתקיפה של דאעש מפונה על ידי כוחות הפשמרגה הכורדיים. צילום: רויטרס



במקביל, טורקיה ביקשה מארצות הברית שתמנע מכוחות המיליציה הכורדית להיכנס לעיר א-רקה, העיר הסורית הגדולה ביותר הנמצאת בידי דאעש. ממשלת אנקרה הודיעה כי היא מוכנה לסייע צבאית להשתלטות על העיר. הדברים באים על רקע הודעת צבא ארה"ב שהכוחות הכורדיים יהיו חלק מכוח צבאי שמטרתו לכתר ולבודד את העיר הסורית במקביל למבצע המתנהל בעיראק לשחרור העיר מוסול.



בעניין אחר, מקורות רפואיים אמרו לסוכנות הידיעות "אעמאק" של דאעש, כי לפחות 360 לוחמי פשמרגה כורדים וכוחות עיראקים נהרגו במתקפה המשולבת של לוחמי ארגון המדינה בכרכוכ. על פי הדיווח הרשמי של ממשלת עיראק, מספר ההרוגים עומד על 46 בלבד.