הקרבות לשחרור העיר העיראקית מוסול משלטון דאעש נמשכים. המזרחן ד"ר גיא בכור ניתח את המצב הנוכחי באוזניי ניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM: "הקרבות בפאתי מוסול, אבל התמונה הרבה יותר מורכבת מהראייה התעמולתית בתקשורת הבינלאומית. זו תעמולה שנועדה לסייע לנשיא ארה"ב ברק אובמה להראות שלקראת סיום הקדנציה שלו הוא מגשים ומסיים את המאבק נגד דאעש, מול הטענות של דונלד טראמפ ואחרים, שאובמה המציא את דאעש, או לא נלחם נגדו מספיק".




"המערכה היא לא פשוטה, למרות שבסדרי הכוח השיעים עולים בכמה רמות על דאעש", הסביר ד"ר בכור. "הצבא העיראקי, שהוא צבא שיעי, יש לו שם, יחד עם מיליציות שיעיות, עשרות אלפי לוחמים מול כמה חמשת אלפים עד שמונת אלפים בתוך העיר, אז בסופו של דבר זה יוכרע. יחד עם זאת, בתוך מוסול יש כמיליון עד מיליון וחצי סונים, שרובם ככולם תומכים בדאעש ולכן הארגון הזה יכול להתחפר בתוך העיר שבועות וחודשים. אלה סונים שתומכים בדאעש והם לא ברחו, זו הייתה תעמולה. הם יודעים שאם ייצאו מהעיר המיליציות השיעיות שנתמכות על ידי אירן ונשלחו עלי ידי אירן, ישחטו אותם. האמריקנים הורידו את רמת ההפצצות שלהם כי אירן הולכת ונוטלת את הפיקוד על הצבא העיראקי, שהוא כיום צבא שיעי".



"המיליציות העיראקיות האלה, שמונות 30-20 אלף לוחמים, משתלטות כרגע על עיר ממערב למוסול, תל-עפר והסולטן ארדואן ממתין מעבר לגבול, שהוא לא רחוק משם", הוסיף. "אתמול ראינו טורים של שריון, טנקים, תותחים, נגמ"שים, טילים טורקיים, שנעים לעבר הגבול העיראקי. ארדואן הודיע שאם יהיו מעשי פוגרום של השיעים נגד הסונים בתל-עפר - ויהיו, או שאם יהיו מעשי פוגרום של הכורדים נגד המוסלמים סונים במוסול - ויהיו, הוא נכנס לתוך עיראק ופותח במלחמה. ממשלת בגדד אתמול הודיעה שאם ארדואן ייכנס לעיראק הם פותחים במלחמה עם טורקיה. כלומר כל המערכת הזאת יכולה להסתבך מאוד והיא גם תסתבך".


הסולטן ארדואן רוצה את מוסול. צילום: רויטרס
הסולטן ארדואן רוצה את מוסול. צילום: רויטרס


"ארדואן אומר שמוסול שלו, הכורדים אומרים שלהם ובגדד אומרת שלה", ציין ד"ר בכור. "שלושת הגורמים האלה הם בעלי ברית של אובמה, אבל אף אחד לא סובל את השני. לכן דאעש זו הבעיה הקטנה ולמעשה הפיתרון. משום שכאשר דאעש שם, לפחות יש יציבות מסוימת. בשנתיים וחצי האחרונות הייתה שם יציבות. דאעש הרגו כמה עשרות תושבים במוסול, אבל בקרב על העיר יהרגו כמה אלפים ואולי עשרות אלפים. מגיעים לשם עכשיו כוחות אפלים ואדירים שעומדים להתנפץ אחד על השני. שיעים וכורדים ייכנסו לאזור הסוני, יהיה שם מרחץ דמים איום ונורא".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו