פיצוץ אירע היום (שישי) במרכז דיארבקיר, העיר הגדולה ביותר באזור הכורדי בדרום מזרח טורקיה. באירוע בו התפוצצה מכונית תופת סמוך לתחנת משטרה, נהרגו שמונה בני אדם ונפצעו למעלה ממאה נוספים. הפיצוץ אירע שעות ספורות לאחר שעצרה המשטרה שני מנהיגים של המפלגה הפרו-כורדית בטורקיה (HDP) ותשעה חברים נוספים מהמפלגה.



הפיצוץ התרחש סמוך לתחנת משטרה אליה נלקחו אנשי האופוזיציה המשתייכים למפלגה השנייה בגודלה, לאחר שסירבו למסור עדות על פשעים הקשורים ל"תעמולת טרור".



המשטרה הטורקית פשטה על ביתו באנקרה של המנהיג סלהאטין דמירטאס וכן על ביתה בדיארבקיר של מנהיגה נוספת במפלגה הפרו-כורדית, פייגן יוקסקדה. המעצרים התרחשו על האשמותיה של טורקיה נגד המפלגה הפרו-כורדית בכך שהיא מקיימת קשרים עם המחתרת הכורדית (PKK) המוגדרת כארגון טרור על ידי טורקיה, ארצות הברית והאיחוד האירופי.



מנהיגי המפלגה הפרו-כורדית בטורקיה, צילום: רויטרס
מנהיגי המפלגה הפרו-כורדית בטורקיה, צילום: רויטרס



לאחר האירועים נחסמה הגישה בטורקיה לרשתות חברתיות, בין היתר: פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ ויוטיוב. הגישה למדיה החברתית נחסמה לאתרים מסוימים על ידי האטת הגלישה בהם עד לשלב בו אינם נגישים יותר.



דמירטאס הספיק לצייץ בטוויטר על מעצרו, רגע לפני שהוגבלה הגישה לאתרים. חבר המפלגה הפרו-כורדית בטורקיה השוהה כעת בחו"ל, ארטוגרול כורקו, אמר ל-BBC כי "המעצרים היו בלתי חוקיים לחלוטין". בביקורת על הממשלה הטורקית הוסיף חבר המפלגה כי "הממשל הולך לכיוון של דיקטטורה בסגנון נאצי".