תמונה שנמצאה במוזיאון היהודי בווינה, עשויה להטיל אור חדש על פוגרום ליל הבדולח, ולמעשה להוכיח כי הנער היהודי שהואשם בהצתת הפרעות שרד את מלחמת העולם השנייה, בניגוד לטענות הנאצים. לפני כמה ימים מצאו עובדי הארכיון במוזיאון היהודי בווינה תמונה שבה נראה צעיר, המזכיר באופן מדהים את הרשל גרינשפן, הנער היהודי שהתנקש בחייו של הדיפלומט הגרמני ארנסט פון ראט בשגרירות גרמניה בפריז בחודש נובמבר 1938. המעשה של גרינשפן שימש את מכונת התעמולה הנאצית כתירוץ כדי להוציא לרחובות אלפי גרמנים שהחלו לפגוע ביהודים, לשרוף בתי כנסת ולנתץ חלונות ראווה של חנויות שהיו בבעלות יהודית. הפרעות זכו לכינוי ליל הבדולח.
גרינשפן, שנעצר בידי המשטרה הצרפתית, הוסגר בשנת 1940 לידי השלטונות הנאציים. תחילה שהה במתקן מעצר בברלין, ובינואר 1941 הועבר למחנה הריכוז זקסנהאוזן הסמוך. מסמכים שנמצאו בתום המלחמה הוכיחו כי שר התעמולה גבלס תכנן להשתמש במעשהו של גירנספן כדי להאשים את היהודים בפריצתה של מלחמת העולם השנייה וכהצדקה לתוכנית להשמדת העם היהודי. עקבותיו של גרינשפן נעלמו בספטמבר 1942 וגורלו לעולם לא נודע. היסטוריונים וחוקרי שואה העריכו עד היום כי הוא מת בגרמניה במהלך המלחמה, ככל הנראה בהוצאה להורג על ידי הנאצים בין השנים 1942־1945. 
אולם כעת, עם מציאת התמונה בארכיון המוזיאון היהודי בווינה, בהחלט ייתכן כי גרינשפן הצליח לשרוד את המלחמה ונותר בחיים גם לאחר סיומה. בתמונה, שצולמה בשנת 1946, נראה נער שהמומחים טוענים כי מדובר למעשה בגרינשפן עצמו מפגין יחד עם קבוצת עקורים יהודים נגד החלטת המשטר הבריטי לסגור את שערי ארץ ישראל בפני מהגרים יהודים באותה שנה. 

מנהלת הארכיון במוזיאון היהודי בווינה, כריסטה פרוקיש, גילתה את התמונה בארכיון המוזיאון והעבירה אותה לבדיקתו של אכים פיהרר, סופר גרמני שכתב את הביוגרפיה של גרינשפן. פיהרר אישר כי מדובר ככל הנראה בתמונה של הצעיר משנת 1946, שסותרת את התאוריה המקובלת כי הוא מת במהלך מלחמת העולם השנייה.