מנהיגים ברחבי העולם, ובראשם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מיהרו לברך את דונלד טראמפ על בחירתו לנשיא ארצות הברית החדש והביעו את תקוותם להמשך שיתוף פעולה עם הממשל החדש בוושינגטון. המשטר הרוסי היה אחד הבודדים בעולם שלא הסתירו את רצונם כי המועמד הרפובליקני הוא שיזכה במרוץ - לטענת סוכנויות הביון האמריקאיות, גם באמצעות ניסיונות לשבש את מערכת הבחירות באמצעות התקפות סייבר - ומיד אחרי שנודע על ניצחונו של טראמפ מיהר פוטין לברך אותו.



בהודעת הקרמלין נאמר כי פוטין שלח לנשיא הנבחר אגרת שבה איחל לו הצלחה והביע את תקוותו ששתי המדינות יוכלו לפעול יחד על מנת "להוציא את יחסי רוסיה-ארצות הברית מהמשבר" וכדי לטפל בסוגיות הבוערות ובאתגרים הביטחוניים שעל סדר היום העולמי. הנשיא הרוסי גם הביע את ביטחונו כי ניתן יהיה לבנות מחדש דיאלוג חיובי בין מוסקבה לבין וושינגטון "על בסיס של שוויון, כבוד הדדי והתחשבות אמתית בעמדות של הצד השני למען האינטרסים של העמים שלנו והקהילה הבינלאומית".



גם ביפן, בת בריתה הקרובה של ארצות הברית באסיה, ציינו כי הם רוצים לפעול בשיתוף פעולה צמוד עם ממשל טראמפ על מנת לשמור על היציבות באזור, וזאת אחרי שבתקופת הקמפיין הכריז טראמפ לא פעם כי בעלות ברית כמו יפן ייאלצו לשלם על הסיוע האמריקאי שהן מקבלות.



"אין שינוי בעובדה שהברית של יפן וארצות הברית היא אבן הפינה של הדיפלומטיה היפנית, ויפן תמשיך לשתף פעולה באופן צמוד עם ארצות הברית למען שלום ויציבות באזור אסיה והפסיפיק והעולם", אמר מזכיר הממשלה היפנית, יושיהידה סוגה, עוד לפני שניצחונו של טראמפ הוכרז רשמית.



ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, שרק בשבוע שעבר זכה במנדט מחודש אחרי חודשים של משבר פוליטי, שלח את איחוליו לנשיא הנבחר: "ברכותיי לדונלד טראמפ על ניצחונו", צייץ בטוויטר. "אנחנו רוצים להמשיך ולעבוד על מנת לחזק את היחסים שקושרים אותנו עם ארצות הברית, שותפות שלא ניתן לוותר עליה".



נשיא האיחוד האירופי, דונלד טוסק, ונשיא הנציבות, ז'אן-קלוד יונקר, ציינו כי "למרבה המזל, השותפות האסטרטגית של האיחוד ושל ארצות הברית נרחבת ועמוקה" והדגישו כי "חשוב יותר מאי פעם לחזק את היחסים הטרנס-אטלנטיים" על מנת להתמודד עם אתגרים כמו דאעש, האיום הרוסי על אוקראינה, שינויי האקלים וההגירה. "עלינו לחזק את הגשרים שבנינו מעל האוקיינוס האטלנטי", אמרו השניים.



נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שנועד עם טראמפ בניו יורק לפני חודשיים, אמר כי הוא מקווה שכעת ייפתח עידן של קשרים קרובים יותר בין המדינות. "מצרים מצפה לנשיאותו של טראמפ כדי להכניס רוח חדשה ליחסים בין מצרים לבין ארצות הברית עם יותר שיתוף פעולה ותיאום למען האינטרסים של שני העמים", אמר בהודעת הברכה שלו.



גם בסין, שלא פעם הותקפה על ידי טראמפ בנאומי הבחירות שלו, ציינו כי הם "מצפים לעבוד עם הנשיא החדש כדי להבטיח את ההתפתחות היציבות והמוצקה של היחסים בין המדינות לטובת העמים בשתי המדינות וכל העולם". דובר משרד החוץ, לו קאנג, ציין כי מחלוקות על סוגיות עתידיות צריכות להיפתר "באופן אחראי" והדגיש כי "שיתוף הפעולה בתחום הסחר הביא רווחים לעם האמריקאי ולא פגע באינטרסים שלהם".


יעבדו בשיתוף פעולה? ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



העיתונים מנסים לעכל: "העולם השתגע"


התגובות בתקשורת העולמית הם הלם מוחלט מהבחירה של טראמפ. האתר הקאטלוני OK DIARIO פרסם את הכותרת: "העולם השתגע, טראמפ נבחר לנשיא".



ה"בילד" הגרמני הוסיף: "הבחירה הכי חשובה בעולם - טראמפ נשיא. סנסציה בארה"ב". ה"דיילי מייל" האנגלי בחר לעקוץ וכתב: "טראמפ עושה השלום. שיבח את הילרי אחרי שהיא נכנעה והתקשרה אליו ואמר שכל אלה שנשכחו בארה"ב כבר לא יישכחו יותר". העיתון קבע שתוצאות הבחירות הן השפלה עצומה לקמפיין של הדמוקרטים ולתקשורת האמריקאית, שלא חזתה את הניצחון הענק. העיתון גם פרסם תמונות של תומכי קלינטון מאוכזבים ואלה של טראמפ מאושרים וכתב: "רק שני קילומטרים זה מזה במנהטן, אבל כאילו עולם שלם מפריד ביניהם".



העיתון "לה רפובליקה" האיטלקי כתב: "שוק בארה"ב. ההצבעה מפתיעה בענק. הילרי הפסידה כמעט בכל המדינות הגדולות. הבורסות באירופה ובמזרח הרחוק צוללות. ברלין מודאגת מאוד מהמצב". העיתון הספרדי ABC כתב: "הפופוליזם של טראמפ כבש את הבית הלבן". העיתון הבלגי "האט לאצטע ניוז" הופתע מהנאום של קלינטון וכתב בכותרת הראשית: "לא ייאמן שטראמפ הפך למתון וקרא לכל ארה"ב להתאחד תחתיו ואפילו שיבח את הילארי".



העיתון "לה פיגארו" עורך מהבוקר משאל בקרב אזרחי צרפת האם הם בעד בחירת טראמפ או לא ותתפלאו. רק 52 אחוז הצביעו נגד בחירת הנשיא. ה"סאן" הלונדוני כתב: "טראמפ ביצע ברקזיט עבור ארה"ב, כולם בהלם. עכשיו הוא מבקש לאחד את המדינה".