נציג סבא"א, ארגון הפיקוח על תפוצת נשק וטכנולוגיה גרעינית בעולם, דיווח היום (רביעי) כי איראן חרגה מהתנאים שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות. לפי הדיווח, איראן חרגה מכמות המים הכבדים שמותרת לה על פי ההסכם, והחזיקה ב-130.1 טון של מים כבדים, זאת לעומת 130 טון שמותר לה. גם בחודש פברואר חרגה איראן ממגבלת המים הכבדים המותרים לה, אז החזיקה ב-130.9 טון. השימוש במים כבדים הוא בעיקר בקירור כורים גרעיניים מהסוג שהאיראנים החלו לבנות באראק, כור שבנייתו לא הושלמה.



בתגובה לדיווח אמר דיפלומט איראני כי בכוונת הרפובליקה האסלאמית לבצע משלוח של מים כבדים מגבולותיה אל מדינה אחרת בימים הקרובים, וזאת במטרה לרדת אל מתחת לרף האסור על פי ההסכם.



באיראן לא מפחדים מטראמפ


הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן שימש כקלף מרכזי במהלך קמפיין של המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ. הנשיא המיועד טען כי ההסכם מזכיר את הסכם מינכן בין גרמניה הנאצית למעצמות האירופאיות בשנת 1938, שההסכם היווה כניעה לאיראנים ואף מפקיר ביטחונה של ישראל. טראמפ אף הצהיר כי בכוונתו לבטל אותו בפעולתו הראשונה כנשיא.



התחייב לבטל את ההסכם כפעולתו הראשונה. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
התחייב לבטל את ההסכם כפעולתו הראשונה. דונלד טראמפ, צילום: Getty Images



לאחר היבחרו של טראמפ, הממשל האיראני הגיב בקור רוח ונשיא הרפובליקה, חסן רוחאני, אמר כי "על כל מי שייבחר עליו לכבד את ההסכם שנחתם עם איראן", ואף ציין כי ההסכם נחתם מול בין איראן לאו"ם ולכן ולכן לארצות הברית אין יכולת לשנות או לפגוע בהסכם: "התעקשותנו על אישור ההסכם כהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם הייתה בכדי למנוע השפעה של מדינה אחת על ההסכם. עצמאותנו והכבוד שלנו מקורה בעם ולא משתנה עם שינויים בממשלות של מדינות אחרות". רוחאני אף העריך כי מעמדה של ארצות הברית יתדרדר כתוצאה מהבחירה בטראמפ לנשיא.