רשת אלערביה דיווחה היום (חמישי) כי אנשי דיפלומטיה ערבים קיבלו מסרים מרגיעים מהמטה של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, עוד במהלך המירוץ לבית הלבן. דיפלומטים ערבים טוענים כי המטה של  טראמפ, היה איתם בקשר במהלך הקמפיין ואמר להם : "תתעלמו מההצהרות של טראמפ בקמפיין, הנשיאות תהיה אחרת".



בתוך כך, אחרי תגובתה של איראן, שעוד בוחנת את השפעות בחירתו של טראמפ לנשיא, בכל העולם הערבי מנסים להבין את הלך הרוח של הממשל החדש שייכנס לוושינגטון בעוד פחות מ-100 ימים. בעוד שבמצרים בירך הנשיא א-סיסי את טראמפ, שצפוי להיות ידידותי יותר כלפיו, מי שחוששים מאוד מהמשך הדרך בארבע השנים הקרובות הם הפלסטינים, שמבינים שישראל מצאה ככל הנראה מישהו שלא ימהר לגנות אותה על דברים אותם אובמה לא קיבל, ואף במקרים מסוימים הביע עליהם ביקורת.



ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, נאם במהלך כנס בקטאר, שם התייחס לבחירתו של טראמפ והתייחס לסוגיה: "הוא מטעה את עצמו אם הוא חושב שהוא יכול להתעלם ממסגד אל אקצה. הוא טועה אם הוא חושב ושישראל תוכל לעשות את מה שהיא רוצה, ובכך הוא יוכל לפתור את המשברים באזור ולתת אור ירוק. הוא טועה ומטעה. הגיע הזמן שטראמפ יהיה זה שיתקן את המסלול ההיסטורי, הגיע הזמן שישראל תפסיק להיות נטל על המדיניות האמריקאית באזור. אם אתם לא תתקנו את מדיניות החוץ שלכם ולא תייצג את האומה הצודקת, בני האומה הפלסטינית יתקנו את זה בעצמם". 



חאלד משעל. צילום: רויטרס
חאלד משעל. צילום: רויטרס



במצרים ישנם דיווחים מאתמול על ביטול הפגנות של האחים המוסלמים, שהיו אמורות להתקיים מחר בשעות הצהריים. ההערכות הן שמנהיגי הארגון לא היו מוכנים לתוצאות הבחירות והוכו בהלם מהעניין. כעת מצפים לראות איך יוחלט לנהוג בנושא. 



"התגובה של המשטר האיראני מראה על פחד"


"התגובות המהירות של המשטר האיראני על כך שהם לא חוששים שהסכם הגרעין עמם ישתנה מראות שהם דווקא חוששים מכך מאוד", מאבחן ד"ר סולי שאהוור, ראש מרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה, העוקב אחר התגובות הרשמיות והתגובות ברשתות החברתיות האיראניות על זכייתו של טראמפ במרוץ לנשיאות ארצות הברית.
 
לדברי ד"ר שאהוור, התגובות הרשמיות של המשטר האיראני טוענות באופן כללי כי לתוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית אין כל השפעה על איראן וכי כל מי שייבחר עליו לכבד את ההסכם שנחתם עמה. נשיא איראן רוחאני אף "הזכיר" לטראמפ בדבריו בקבינט, כי ההסכם נחתם עם - האו"ם ולכן לארצות הברית אין יכולת לשנות או לפגוע בהסכם.

הוא לא שכח לעקוץ את ארצות הברית, והוסיף: "מעמדה של ארה"ב ירד בעיני דעת הקהל העולמית בשל קווי המדיניות המוטעים שלה, וכעת היא תיחלש עוד יותר כתוצאה מהבחירות האחרונות לנשיאות בארצות הברית". אל מול התגובות הרשמיות של המשטר, ד"ר שאהוור וצוותו במרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי עוקבים גם אחרי הרשתות החברתיות האיראניות. מניתוח השיח ברשתות האיראניות עולה כי חלק מהציבור משווה את טראמפ לנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד מבחינת הבוטות, הקיצוניות וחוסר התקינות הפוליטי שלו.