ועידת האומות המאוחדות לשינוי אקלים נפתחה אתמול במרקש שבמרוקו בתחושת דכדוך, לנוכח כוונותיו המוצהרות של הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ להוציא את ארצו מההסכם ההיסטורי, שנחתם לפני שנה בוועידת פריז ונכנס לתוקפו רק בתחילת נובמבר השנה. כזכור, מטרת ההסכם היא להגביל את התחממות כדור הארץ, אך טראמפ לא מכיר בכך שארה"ב היא מזהמת בכירה ומטיל את כל האשמה על הסינים. הוא גם מפקפק בקשר שבין תיעוש מוגבר, פליטת גזי חממה והתחממות כדור הארץ.



עשרות ראשי המדינות והשרים לחצו את ידי מלך מרוקו מוחמד השישי ומזכיר האו"ם באן קי מון, שפתחו את הוועידה. מלך מרוקו הדגיש את מחויבות כל המשתתפים למסגרת שנחתמה בפריז ואת האחריות כלפי הדורות הבאים. באן קי מון, בוועידה האחרונה שלו כמזכ"ל, אמר כי עכשיו יש להפוך את המילים למעשים וכי אין תחליף להסכם הרב לאומי.



נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שמעביר את לפיד נשיאות הוועידה, טען כי על ארצות הברית לכבד את ההתחייבויות שלקחה על עצמה, לא רק כי חתמה על הסכם אלא גם כי מדובר באינטרס הלאומי שלה.



הולנד הבטיח כי ינהל מגעים עם הנשיא הנבחר טראמפ במלוא התקיפות והנחישות. הוא עמד על תפקידו המרכזי של הנשיא אובמה בהשגת ההסכם.


"הסכם פריז הוא בלתי הפיך מבחינת החוק, בלתי הפיך בעובדות, כי הוחל בביצוע פרויקטים, ובלתי הפיך מבחינה מוסרית", אמר הולנד. נשיא צרפת הזהיר כי "חוסר פעולה נגד ההתחממות יביא אסון לעולם ומסוכן לשלום, בגלל נדידה צפויה של עמים ומלחמה על מקורות המים".



בוועידה עצמה, המדינות המפותחות התחייבו להעביר 100 מיליון דולר למדינות המתפתחות, כדי שאלו יוכלו להשתתף בהוצאות יישום ההסכם, אך ההעברה אינה מתקדמת ובלי ארה"ב יהיה קשה לעמוד בה. היום ישמעו באי הפסגה, שנדחקו לאוהל המליאה, על חידוש המחויבות האמריקאית מפי שר החוץ היוצא ג'ון קרי, אך ספק אם לדבריו יהיה משקל רב.



"ביקורו של אלקין לא מבשר על התחממות ביחסי שתי המדינות"


בתוך הדאגה הכללית, מביא דווקא נציגה הבכיר של ישראל, השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שביב של תקווה. ממשלת ישראל אשררה רק ברגע האחרון, שלשום בערב בסבב שרים טלפוני, את חתימתה על הסכם פריז, שבמסגרתו התחייבה להקטין ברבע את פליטות גז החממה עד 2030. בכך הפכה ישראל למדינה ה־110 שאשררה את הסכם פריז.



לפי השר אלקין, ירוויח המשק הישראלי 100 מיליארד שקל תוך 15 שנים, כתוצאה מפיתוח תעשיית הקלינטק ואחרות. ביקורו של אלקין הוא הראשון של שר ישראלי במרוקו מאז 2003, והממשל המרוקאי הותקף בשל כך על ידי גורמים אסלאמיסטיים.



"לא יביא להתחממות בין המדינות", אלקין. צילום: אבשלום ששוני
"לא יביא להתחממות בין המדינות", אלקין. צילום: אבשלום ששוני



שר החוץ של מרוקו סלחאל דין מזואר השיב כי "מדובר בוועידה של האו"ם וישראל היא חברה באו"ם. מרוקו לא תרשה לאף אחד ללמד אותה לקח". יועצו של מלך מרוקו אנדרה אזולאי אמר ל"מעריב השבוע" כי ביקורם של השר אלקין והמשלחת הישראלית לא מבשר על התחממות ביחסי שתי המדינות, "משום שמדובר בוועידה של האו"ם. המצב המדיני נשאר בינתיים, למרבה הצער, כפי שהיה".



בעניין אחר אמרה מנכ"לית אונסק"ו אירינה בוקובה ל"מעריב־השבוע" כי "עובדים עכשיו על הפגת המשבר בין ישראל ואונסק"ו" וכי היא מקווה שההדורים ייושרו בקרוב.