יובל מרציאנו, איש הייטק ישראלי, מגיע לעתים קרובות לסיאול. הפעם הוא לא יכול היה לקיים את טיול השבת הקבוע שלו במקום. מאות אלפי קוריאנים זועמים, שהציפו את הרחובות כדי לדרוש את התפטרות נשיאתם, מנעו ממנו את העונג. לדבריו, הוא בקושי הצליח להגיע משדה התעופה הבינלאומי של קוריאה, אינצ'ון, לתוך סיאול, מאחר ששם נהג מונית שפוי לא הסכים להיכנס לאחת הבירות הגדולות והעמוסות תחבורתית בעולם, כאשר ההמון המשולהב גודש את המרחב העירוני. בשל כך, אגב, תושבי סיאול רבים נתקעו מחוץ לעירם בלי יכולת להיכנס אליה. מנגד, לא מעט אחרים נשארו בתוך העיר ולא הצליחו לצאת ממנה.



הנשיאה פארק ג'ן־הייאה, המכהנת בתפקידה משנת 2013, נחשדת בשורה של עברות מרמה והפרת האמונים. לפי החשד, היא נתנה לחברתה הקרובה להתערב בענייני השלטון ולהתערב בנושאים הרגישים ביותר תוך ניצול הקשר ביניהן כדי להרוויח מיליוני דולרים. העם הקוריאני לא עבר על כך לסדר היום. המשטרה הקוריאנית מדברת על מאות אלפי מפגינים שיצאו לרחובות ולכיכרות ושיתקו את הבירה, אולם הקוריאנים והמקורות הזרים מדווחים על מספרים הרבה יותר גדולים, וגם המספר מיליון עלה כאפשרות ריאלית בהחלט.



מבחינת הקוריאנים, אזרחי המדינה בעלת תאגידי הענק סמסונג ויונדאי, האירועים הפוליטיים האחרונים אינם דבר שבשגרה, והם מעידים על משבר אמון חמור ביחסים בין הממשל לבין האזרחים. משבר שכמותו לא היה מאז שהפכה קוריאה הדרומית לדמוקרטיה.



לדברי יובל מרציאנו, העובדים הקוריאנים במשרדו אמרו כי השחיתות שנחשפה במעשיה של הנשיאה היא רק קצה הקרחון, וכי מדובר במשהו הרבה יותר עמוק ונרחב שחדר למסדרונות השלטון, בין היתר בשורה ארוכה של מינויים נרחבים שאינם כשרים ושימוש לא נאות בכספי ציבור. העובדים הדגישו כי הם לא יסתפקו בפחות מהדחת הנשיאה והחלפתה. ראוי לציין כי ההפגנות היו שקטות עד כה, ולא נצפה כל גילוי אלימות מצד המפגינים או מצד השוטרים שאבטחו אותן.



הפגנות בסיאול. צילום: רויטרס



לא סולחים


זוהי כבר השבת השלישית ברציפות שהמפגינים ממלאים את הרחובות סמוך למשכן הנשיאה, ונראה שמשבוע לשבוע עולה מספר המפגינים. העם הקוריאני פשוט לא סולח לה על שהתייעצה בנוגע לעניינים מדיניים עם חברתה הטובה צ׳וי סון־סיל. צ׳וי עצמה מואשמת כי השתמשה בקשריה עם הנשיאה כדי לקבל תרומות על סך 70 מיליון דולר מחברות לקרנות בניהולה, והיא עצורה כעת בגין הונאה ושימוש לרעה בכוח.



פארק התנצלה פומבית פעמיים עוד לפני שהחלו ההפגנות, אך ללא הועיל. מאחר שלא הסבירה באופן ברור ומשביע רצון את חלקה בתקרית, צנח שיעור התמיכה בה ל־5%־9%. היא צפויה לעבור תשאול וחקירה על חלקה בפרשה, וזו תהיה הפעם הראשונה שבה נשיא מכהן בדרום קוריאה ייחקר בידי הרשויות בחשד לעבירה פלילית. בניסיון להרגיע את הרוחות, פיטרה פארק כמה מיועציה. בהתנצלות הפומבית השנייה הציעה לעבוד עם חברי הפרלמנט של האופוזיציה כדי לבחור בחברי הממשלה החדשים במקום החברים שפוטרו.



"התנצלות היא דבר מקובל באסיה, אולם לא כשזה מתרחש כמה פעמים. הפעם העם לא מוכן לקבל את ההתנצלות", אומר ד"ר אלון לבקוביץ', רכז תוכנית דרום ומזרח אסיה באוניברסיטת בר אילן ומומחה לתרבות קוריאה, “צ'וי סון־סיל, ידידתה של הנשיאה בארבעת העשורים האחרונים, הפכה להיות גורם מרכזי המתווך בין הנשיאה לבין גורמים כלכליים ופוליטיים. פארק אף נתנה לידידתה לתקן את נאומיה וגישה למסמכים מסווגים, אפילו שלא היה לה סיווג לכך. הביקורת על תפקודה של הנשיאה פארק לאורך הקדנציה גברה, והפרשה האחרונה הייתה הקש ששבר את גב הגמל. סקרי דעת קהל מראים שהתמיכה בה ירדה מתחת ל־10%, ותומכיה המסורתיים אינם לצדה".



אילו ברירות עומדות בפניה של פארק כעת?
"יש כמה ברירות: פארק בחרה נכון לעכשיו לא להתפטר ולפטר את יועציה ושריה, בתקווה שהפיטורים ישקיטו את הביקורת ולהמתין עד הבחירות בסוף השנה הבאה. הציבור איננו מקבל את הפתרון הנוכחי. אופציה שנייה היא פתרון ביניים – לא להתפטר, אולם להעביר חלק מהסמכויות לראש הממשלה, שיהיה מוסכם גם על מפלגות האופוזיציה. מצב זה אולי ישקיט את חלק מהביקורת, אולם ייצור ואקום שלטוני. אופציה שלישית היא הדחתה בידי הפרלמנט. החוקה הקוריאנית מאפשרת לאסיפה הלאומית להדיח את הנשיאה. לאחר ההדחה הנשיאה תושעה עד אשר בית המשפט לחוקה יאשר או יבטל את ההדחה. ניסיון קודם להדיח את נשיא קוריאה לא אושר בידי בית המשפט לחוקה. הבעיה היא שתהליך זה עשוי לקחת כשישה חודשים. האופציה


האחרונה היא שהנשיאה תיעתר לבקשת הציבור ותתפטר מתפקידה. נכון לעכשיו, אין לה כל כוונה לעשות זאת, אלא אם בהמשך תבין שהציבור לא יוותר. במקרה זה, קוריאה תיכנס למרוץ בחירות מהיר - בתוך 60 יום מהתפטרות הנשיא יש לבחור נשיא חדש".



בשבת האחרונה הגיעה כמות המפגינים לשיאה והסתכמה, לפי הערכות המארגנים, ביותר ממיליון איש (המשטרה העריכה את מספר המפגינים ב־260 אלף). את הכיכר, הקרובה פחות מקילומטר אחד למשכנה של הנשיאה, פקדו אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה - מהורים לפעוטות, שהגיעו בליווי ילדיהם, ועד לפנסיונרים. בידיהם החזיקו נרות ושלטים שקוראים להתפטרותה של הנשיאה.



זו הייתה הפעם הראשונה שהפגנה התרחשה קרוב כל כך לבית הנשיאה, מה שהתאפשר הודות להחלטת בית המשפט שהתקבלה באותו בוקר לאחר פניית מארגני ההפגנה. בהחלטתו אמר בית המשפט שההפגנה לא אורגנה בידי צד מסוים אלא בידי מגוון אנשים והכריז כי ״על ידי כך שלא נטיל מגבלות חוקתיות על העצרת, אלא נאפשר לאנשים להתארגן ללא הגבלות, נשפר את העקרונות הדמוקרטיים של המדינה״.



הייתה זו ההפגנה הגדולה ביותר בקוריאה מאז שנת 1987, אז יצאו אנשים לרחובות במטרה לדרוש שינוי בשיטת הבחירות, לבחירות ישירות ודמוקרטיות. בפעם הקודמת זה עבד להם, ואכן השינוי המיוחל בוצע בעקבות מחאת ההמונים. מעניין יהיה לראות אם זה יעבוד להם גם הפעם.



הנשיאה פארק ג'ן הייאה. צילום: רויטרס



למען מקום טוב יותר



עבור רבים מהמפגינים הייתה זו ההפגנה הראשונה שבה השתתפו בחייהם. יש מי שאף נסעו שבע שעות רק כדי להגיע לסיאול ולדרוש מפארק להתפטר. ״יצאתי להפגין בפעם הראשונה בחיי מתוך תסכול״, אמרה ג׳אנג סאונג־הי, בת 58. ״מעולם לא ציפיתי לראות נשיא מפר בצורה בוטה כל כך את החוקה. אני רוצה שהיא תתפטר באופן מיידי. לא מגיע לה הכוח שהיא זוכה לו״.



תלמיד תיכון אחד עמד על במה וקרא: ״מי נתן את הכוח הזה לנשיאה פארק, שהיא החליטה להעביר לאחר מכן לצ׳וי סון־סיל?״ ״אנחנו״, השיב הקהל בזעם.


שרה פארק, בת 27, החליטה להצטרף למחאה כדי להראות לנשיאה שלאנשים אכפת: ״אני חושבת שחשוב שנפעיל לחץ מכיווננו. בין אם פארק תתפטר בעצמה ובין אם זה יגיע מכיוון אחר, רציתי להיות חלק מהמאמץ שיגרום לזה לקרות״.



״אני כאן כדי שהמדינה הזאת תהיה מקום טוב יותר עבור הבנות שלי. פארק ג'ן־הייאה טעתה ועליה להתפטר באופן מיידי״, אמרה פארק מין־הי, בת 34, שהגיעה להפגנה עם בעלה, הוריו ובנותיה.



גם פוליטיקאים רבים מהמפלגות היריבות הצטרפו למחאה, בהם מון ג׳ה־אין שהתמודד בבחירות ב־2012 מול פארק והפסיד לה. הוא צפוי לרוץ שוב בבחירות הבאות לנשיאות. ״הנשיאה חייבת לתת תשובות לאנשים שיצאו לרחובות היום", אמר, "אם לא תעשה כן, תפספס את ההזדמנות לסיים את הפרשה בצורה מסודרת״.



ההפגנה הסתיימה רשמית בעשר וחצי בלילה, אך קומץ מפגינים סירב להתפנות ופונה בידי המשטרה בשלוש בבוקר, כשהגיע למרחק של כ־200 מטר בלבד ממשכן הנשיאה. מארגני ההפגנה אומרים שימשיכו למחות בכל שבת עד שפארק תתפטר מתפקידה.



לפארק נותרו עוד 15 חודשים לתפקידה. יש לציין שלא היה מעולם נשיא בדרום קוריאה שלא זכה לסיים את תקופת הכהונה בת חמש השנים. "זוהי הפעם הראשונה שהתובע הכללי בקוריאה נקרא לחקור ולהגיש כתב תביעה כלפי הנשיאה", טוען אלון שלזינגר, לשעבר הציר הכלכלי של משרד התמ"ת בקוריאה, וכיום מנכ"ל חברת אינספירא העוזרת לחברות ישראליות להיכנס לשוק היפני.



"במדינה שבה הנשיא הוא מוסד חיובי ומוערך, זוהי מכה מאוד קשה והתחלה של עידן חדש במדינה. אם הנשיאה פארק באמת תיאלץ לפרוש מתפקידה, זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה של קוריאה שנשיא מכהן נמצא בסיטואציה כזו, והפעם הראשונה שהתובע הכללי בכלל מטיל ספק בראש המדינה. ביום שלישי הקרוב תיפגש הנשיאה פארק עם הקבינט שלה ועם מנהיגי האופוזיציה ותנסה למצוא פתרון לסיטואציה. כפי הנראה, הפתרון יהיה מציאת מועמד ראוי להחלפתה".