למרות איומיו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, "להציף את אירופה בפליטים" אם השיחות על צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי יוקפאו, מתנגדת קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לחידוש השיחות. עיתון ה"בילד" פירסם היום (רביעי) כתבה בה נאמר כי מרקל מתנגדת להמשך השיחות בין האיחוד האירופי לטורקיה על הצטרפותה של טורקיה לאיחוד, וכי למעשה מדובר בסיום השיחות ודחיית האפשרות שטורקיה תצטרף לאיחוד האירופי.



דוברה של מרקל, סטפן זייברט, אמר כי לא מדובר בעמדה חדשה שלה. "עמדתה של הקנצלרית מרקל על שיחות ההצטרפות לא השתנתה. האיחוד האירופי וטורקיה ניהלו משא ומתן במשך שנים מבלי לקבוע את התוצאה. בנסיבות הנוכחיות, פתיחה של פרקי משא ומתן נוספים אינה עולה על הדעת", אמר זייברט. השיחות בין טורקיה והאיחוד האירופי החלו כבר בשנת 2005, אולם התנהלו באיטיות רבה.



מתוך 35 סעיפים שהציבו ראשי האיחוד האירופי כתנאי להצטרפותה של טורקיה לאיחוד, עמדה עד היום אנקרה רק בתנאי אחד. בשבוע שעבר נרשם משבר נוסף בשיחות כאשר חברי הפרלמנט האירופי הצביעו בעד הצעה הקוראת להקפאת השיחות עם טורקיה "עקב התגובה הלא מידתית לניסיון ההפיכה הכושל ביולי האחרון", כלשון הצעת החוק.



מאז כישלון ניסיון ההפיכה במדינה, בחודש יולי, עצרו השלטונות הטורקיים 125 אלף בני אדם, בהם אנשי אקדמיה, שופטים, אנשי כוחות בטחון ועיתונאים.



בתגובה להחלטת הפרלמנט האירופי, איים ארדואן בשבוע שעבר לפתוח את הגבולות ולאפשר מעבר של אלפי פליטים למדינות האיחוד האירופי. "אתם זעקתם כאשר 50 אלף פליטים הגיעו לקפיקולה (תחנת רכבת בטורקיה) והתחלתם לתהות מה יקרה אם שערי הגבול נפתחו. אם תלכו צעד אחד קדימה, השערים האלו יפתחו. לא אני ולא בני עמי יושפעו מאיומי הסרק האלו. אל תשכחו, המערב צריך את טורקיה", אמר ארדואן.



דבריו היו האזהרה הישירה ביותר שהשמיע הנשיא הטורקי לאחר התמשכות השיחות בין טורקיה והאיחוד האירופי. ביום שלישי האחרון כבר שינה הנשיא הטורקי מעט את הרטוריקה וטען כי הוא "לא סותם את הגולל" על הצטרפות אפשרית של טורקיה לאיחוד האירופי, אולם הצהיר כי "לטורקיה יש גם אפשרויות אחרות".



במרץ האחרון הגיעו האיחוד האירופי וטורקיה להסכם במסגרתו תסגור טורקיה את הגבולות ותמנע מעבר של מאות אלפי פליטים, בעיקר מסוריה, אל מדינות אירופה. בתמורה התחייבו ראשי האיחוד האירופי להעניק לטורקיה סיוע כלכלי נרחב, ולאפשר לאזרחים טורקיים מעבר חופשי בין מדינות האיחוד. ההסכם אכן עצר את גל ההגירה מטורקיה, כאשר על פי נתוני ארגון ההגירה הבינלאומי חצו השנה את הים האגאי בין טורקיה ויוון רק 171 אלף מהגרים, לעומת 740 אלף בשנה שעברה.