נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ מתחייב לפרוש מעסקיו הפרטיים עם כניסתו לבית הלבן. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הודיע טראמפ כי יכנס מסיבת עיתונאים בעוד כשבועיים עם ילדיו, ובה יודיע על החלטתו לפרוש מעסקיו הפרטיים כדי להימנע מניגוד עניינים במהלך תפקידו כנשיא ארה"ב.


"אערוך מסיבת עיתונאים גדולה ב־15 בדצמבר בניו יורק עם ילדיי כדי לדון בעובדה שאעזוב לחלוטין את העסק הנהדר שלי ואתרכז באופן מלא בניהול המדינה במטרה להפוך את אמריקה לגדולה שוב", הכריז אתמול הנשיא הנכנס דונלד טראמפ.



לדבריו, הוא לא מחויב לפעול כך על פי החוק, "אבל אני מרגיש שזה חשוב מבחינה ויזואלית כי כנשיא לא יהיה לי ניגוד עניינים עם העסקים השונים שלי. לפיכך מסמכים משפטיים המוציאים אותי לחלוטין מהעסקים שלי מנוסחים כעת. הנשיאות היא עסק חשוב הרבה יותר", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.


הנשיא הנבחר לא סיפק הסברים מי ינהל את האימפריה העסקית שלו. אלא שמומחי משפט בארה"ב כבר טענו כי אם טראמפ יעביר את עסקיו לילדיו, עדיין יהיה מדובר בניגוד עניינים.



ריצ'ארד פיינטר, עורך הדין הראשי לענייני אתיקה בבית הלבן בתקופת הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, הסביר כי הדרך היחידה של טראמפ להימנע מניגוד עניינים היא לנקוט שיטת "נאמנות עיוורת", שבמסגרתה דונלד טראמפ ימכור את נכסיו ויפקיד את הפדיון בידי נאמן חיצוני שאינו מקיים שום קשר עסקי איתו".



פיינטר הדגיש כי אותו נאמן "בהחלט לא יכול להיות בן משפחה. התוכנית של טראמפ להעביר את עסקיו לילדיו עומדת בניגוד לאיסור החוקתי על מחזיק משרה פדרלית לקבל מתנות, תגמולים, משרדים או תארים ממדינה זרה.



"הם ייאלצו להתיר את הקשרים העסקיים עם כל ממשלות זרות או חברות שבשליטת ממשלות זרות", פסק פיינטר. בעבר הצהיר טראמפ כי יעביר את האימפריה העסקית שלו לשלושת ילדיו, ודוברו ג'ייסון מילר אמר אתמול כי הנשיא מתכוון להתנתק לחלוטין מעסקיו הפרטיים כאשר ייכנס לבית הלבן.


בינתיים הודיע טראמפ על מינויו של סטיבן מנוצ'ין, אחד מבכירי בנק גולדמן זאקס לשעבר, לשר האוצר החדש.



מנוצ'ין (53) יהודי במוצאו, שימש יועצו הפיננסי הבכיר של טראמפ בקמפיין הבחירות שלו, ובעבר עבד 17 שנים בבנק גולדמן זאקס. מינוי נוסף בממשלו של טראמפ הוא המיליארדר ווילבור רוס (78). הוא יכהן בתפקיד שר המסחר בממשל החדש שהולך ומתגבש בימים האחרונים. רוס התפרסם ועשה את הונו כמומחה בשיקום חברות על סף קריסה כלכלית או פשיטת רגל.



אובמה: אבנה את המרכז הנשיאותי שלי להנהגה



הנשיא אובמה, שיסיים את תפקידו בחודש הבא, הכחיש שמועות על התמודדות אפשרית של אשתו מישל בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב. בראיון למגזין "רולינג סטון" אמר אובמה כי הוא ומישל מתכוונים להישאר פעילים פוליטית ואזרחית, אולם שלל את האפשרות כי מישל תרוץ לתפקיד נשיאת ארה"ב.



הנשיא היוצא גילה באותו ראיון את תוכניותיו לעתיד הקרוב. הוא הבהיר כי בכוונתו "לבלות את השנה הראשונה שאחרי הנשיאות בכתיבת ספר ולבנות את המרכז הנשיאותי שלי, שיתמקד בהכשרה ובהעצמה של הדור הבא של המנהיגים".