ראש עריית חאלב, בריטה חאג'י חסאן נבחר עם כיבוש כשבעים אחוזים משטח העיר בידי המורדים לתפקיד "ראש המועצה החברתית של מזרח חאלב" שניסתה לנהל את העיר במהלך המלחמה, ולספק שירותים לאוכלוסיה, כולל הפעלת מערכת החינוך ושירותי הניקיון. לפני שלושה חודשים כשכוחות ממשל אסד הטילו מצור על העיר, הוא היה בטורקיה בשליחות של גיוס תמיכה ומאז איננו יכול לחזור לשם. הוא הגיע לפריז למה שהוא מתאר כ"קול זעקה אחרון לעולם להתערב לנוכח רצח נשים וילדים". היום כשקרוב ל-60% משטח מזרח חאלב נכבשו על ידי צבא אסד - האוכלוסייה הנצורה יכולה להחזיק, לדבריו, עוד מעמד לא יותר משבוע תחת ההפצצות.

"רבע מיליון איש מחכים למוות - מפצצות, מגז הכלור שצבא אסד משתמש בו ומרעב. אי אפשר לפנות את הגוויות מהרחובות". חסאן הוסיף: "דאעש הרג 4,000 איש בסוריה. אסד, רוסיה ואיראן הרגו חצי מיליון איש. דאעש, אסד, רוסיה, איראן - כולם טרוריסטים". אומר ראש העיר, "כל מי ששותק לנוכח רצח אזרחים הוא שותף לרצח. העם הסורי איבד כל אמון בקהילה הבינלאומית. איך מדינות דמוקרטיות יכולות להסכים לווטו שמעניק לדיקטטור לגיטימציה להרוג?". הממשל הסורי והרוסים טוענים שבחאלב נשארו תשע מאות אנשי "פתח שם" שם חדש לחזית "אל נוסרה" זרוע של אל קאעידה. לדבריו, נשארו רק מאתיים עד שלוש מאות מהם, וזה מעט מאד בתוך מאתיים וחמישים אלף התושבים הנצורים שכולם הוכרזו כ"טרוריסטים" על ידי אסד, שרוצה לדבריו, "להשמיד את כולם".

חאלב ההרוסה. צילום: רויטרס
חאלב ההרוסה. צילום: רויטרס


עיי חורבות. חאלב. צילום: רויטרס
עיי חורבות. חאלב. צילום: רויטרס


"אין טרור בתוך חאלב", הוא אומר."יש לי 900 פועלי ניקיון, הם יוכלו לטאטא אותם החוצה". בהמשך סיפר כי צבא סוריה החופשית נלחם בדאעש ואין אנשי דאעש בעיר. השיעורים בבתי הספר שנערכו בתוך המרתפים הופסקו בחודש האחרון והילדים משוטטים ברחובות. הוא מגלה שמשא ומתן של הרגע האחרון נערך עכשיו בין אנשי "צבא סוריה החופשית" לנציגים רוסים בטורקיה כדי לנסות לאפשר את יציאתם של המחבלים והלוחמים. השיחות הם עם הרוסים בלבד, הם מנהלים את העניינים.

"המסדרונות ההומניטריים שעליהם הודיעו הרוסים והמשטר הם תרמית", טוען, והוסיף כי "הם מובילים לשטח שבשליטתם וכל מי שעובר נעצר". חסאן סיפר שגברים בני שמונה עשרה עד ארבעים הוכרחו להתגייס לצבא אסד, רבים אחרים נעלמו ולמשפחות אין כל מידע על גורלם. צבא אסד המשיך להשתמש בנשק כימי לפחות בחמישה מקרים ושנים עשר אלף איש נפגעו ממנו.

מה חלקם של הרוסים בהתקפות? "מאה אחוזים של השתתפות", הוא עונה. "בשלושים בספטמבר שעבר צבא אסד הובס, ההפצצות הרוסיות הצילו את המשטר". לפי "חלוקת העבודה" הרוסים מפציצים כדי לסייע לפעולות על הקרקע, כן הם יורים טילי שיוט מהספינות בים התיכון. חיל האוויר הסורי מפעיל מסוקים שמטילים על ואוכלוסיה חביות מלאות בחומרי נפץ ודלק.

ילדים פצועים בבית חולים שדה בחאלב. צילום: רויטרס
ילדים פצועים בבית חולים שדה בחאלב. צילום: רויטרס


750 חביות כאלה הוטלו בשבוע האחרון. "האם אתם מצפים לסיוע כלשהו של ישראל?", ואני מרגיש חובה להתנצל על המצב ואומר לו: "ישראל ניטרלית בסכסוך, גם אם היא קולטת פצועים ולפעמים היא תוקפת שיירות של חיזבאללה". "אני יודע", הוא אומר. "אבל אסור לפחד מהרוסים. אנחנו מצפים לסיוע של המערב. אמרתי שאני מצפה שנשיא צרפת יעשה מה שעשה פעם הנשיא מיטראן בסרייבו. פשוט יבוא למקום ויכריז שצריך להפסיק את השחיטה".