התפתחות דרמטית בגרמניה: הקנצלרית אנגלה מרקל הצהירה היום (שלישי) על תמיכתה בחקיקת חוק שיאפשר הגבלות בלבישת בורקות בקרב נשים מוסלמיות. הצהרה זו נחשבת לשינוי מדיניות משמעותי של הקנצלרית, שאחראית עד כה למדיניות שאפשרה הכנסת מהגרים רבים לגרמניה ובתמיכה ליברלית באוכלוסיה המוסלמית בה.



מרקל הודיעה על שינוי דעתה בפגישה של מפלגתה הנוצרית דמוקרטית בעיר אסן, שם היא קראה לאיסור לבישת בורקה היכן שהדבר יהיה חוקי ואמרה: "החוק האסלאמי הזה לא מתאים לגרמניה", אמירותיה של מרקל בנושא התקבלו במחיאות כפיים סוערות מצד חברי מפלגתה שנכחו באולם הכנסים.



בפגישה שנערכה, מרקל נסוגה למעשה גם ממדיניות ההגירה הפתוחה שלה אחרי שאמרה כי גרמניה צריכה להימנע מקליטת מהגרים המונית כפי שאירעה בשנה האחרונה. "זו המטרה הפוליטית שלי לעתיד", אמרה. 



"אין מקום בגרמניה". אישה מוסלמית לובשת "בורקיני", צילום: רויטרס
"אין מקום בגרמניה". אישה מוסלמית לובשת "בורקיני", צילום: רויטרס




מצטרפת להתנגדות אירופאית רחבה



בשינוי המגמה עליו הכריזה מרקל, מצטרפת הקנצלרית למדינות אירופאיות רבות שהתנגדו למדיניות ההגירה וקליטת הפליטים שעליה הודיעה מרקל בחודש ספטמבר 2015, אחרי שהתפרסמו בעולם תמונותיו של איילאן כורדי, פעוט סורי בן שלוש שטבע בעת שמשפחתו ניסתה להגיע מטורקיה לאירופה וגופתו נסחפה אל חופי טורקיה. הפרלמנט השוויצרי הוציא את הבורקה אל מחוץ לחוף, וגם בצרפת ובהולנד ישנה התנגדות לפריט הלבוש האסלאמי.



זהו לא שינוי המדיניות היחיד שהודיע עליו מרקל מאז שהודיעה על החלטתה לרוץ לכהונה נוספת בחודש נובמבר. ב-30.11 הודיעה מרקל כי היא מתנגדת לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי, זאת למרות איומי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי אם השיחות על צירוף טורקיה יושהו, הוא "יציף את אירופה בפליטים".



כזכור, במרץ האחרון הגיעו האיחוד האירופי וטורקיה להסכם במסגרתו תסגור טורקיה את הגבולות ותמנע מעבר של מאות אלפי פליטים, בעיקר מסוריה, אל מדינות אירופה. בתמורה התחייבו ראשי האיחוד האירופי להעניק לטורקיה סיוע כלכלי נרחב, ולאפשר לאזרחים טורקיים מעבר חופשי בין מדינות האיחוד. ההסכם אכן עצר את גל ההגירה מטורקיה, כאשר על פי נתוני ארגון ההגירה הבינלאומי חצו השנה את הים האגאי בין טורקיה ויוון רק 171 אלף מהגרים, לעומת 740 אלף בשנה שעברה.  



תצלום שהפך לסמל בין לאומי. צילום: AFP
תצלום שהפך לסמל בין לאומי. צילום: AFP