בפעם התשעים ברציפות, הכריז היום (רביעי) המגזין האמריקאי טיים על האישיות שהשפיעה על השנה החולפת "לטוב ולרע". בהתאם למסורת שבה בדרך כלל הזוכה בבחירות לנשיאות ארצות הברית הוא האדם שגם מקבל את תואר "איש השנה", בחר המגזין בנשיא ה-45, דונלד טראמפ. טראמפ, כמו שהבטיח למצביעיו, לא מפסיק לנצח.



את הזכייה הסבירו עורכי המגזין, ובראשם העורכת הראשית ננסי גיבס, "על כך שטראמפ הזכיר לאמריקה שדמגוגיה בנויה של ייאוש ושאמת היא בעלת עוצמה בדיוק כמו האמון במי שאומרים אותה, על שהעצים ציבור בוחרים נסתר בכך שהביא למיינסטרים את הזעם שלהם והעביר בשידור חי את החששות שלהם, ועל כך שהוא מסגר את התרבות הפוליטית של המחר בכך שהרס את התרבות של אתמול – בשל כל אלה, דונלד טראמפ הוא איש השנה של המגזין טיים לשנת 2016",



במגזין ציינו כי השאלה אם טראמפ, שמעולם לא החזיק בתפקיד ציבורי עד בחירתו, מייצג את הטוב או את הרע היא שנמצאת במרכז המחלוקת כיום בארצות הברית. "עבור מי שמאמינים שהכל לטובה, ניצחונו של טראמפ מייצג תוכחה שהייתה צריכה להגיע מזמן נגד מעמד שולט יהיר ומבוצר", אמרו העורכים. "עבור מי שרואים את זה כגרוע מכל, ההרס מתרחב לנורמות המוערכות של נימוס ושיח, מעבר לפוליטיקה שמורעלת על ידי זרמים מרושעים של גזענות, סקסיזם והעדפת מקומיים על פני מהגרים.



בעבר העיתון העיתון היה פחות אוהד. שער העיתון במהלך הבחירות בארה"ב. צילום מסך
בעבר העיתון העיתון היה פחות אוהד. שער העיתון במהלך הבחירות בארה"ב. צילום מסך



"ההתקפה על האמת חיזקה אותו"



בטיים הוסיפו כי "ההתקפה של טראמפ על האמת ועל ההיגיון לא רק שלא פגעה בו, אלא הפכה אותו לחזק יותר". "הפנייה שלו – חלקה מבוססת על תקווה וחלקה על ריטון – פירקה קווים מפלגתיים וסילקה את שתי השושלות השולטות של הפוליטיקה האמריקאית", ציינה הכתבה. "הניצחון שלו גם משקף את העלייה של הלאומנים ברחבי העולם, מבריטניה ועד הפיליפינים".



למקום השני, באופן אירוני משהו, הגיעה מי שהפסידה נגד טראמפ גם בבחירות הכלליות, הילרי קלינטון. ברשימה הסופית הופיעו גם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וראש מפלגת העצמאות הבריטית, נייג'ל פארג'.בנוסף להם, הופיעו ברשימה גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שהצליח לחזק את מעמדו אחרי ניסיון ההפיכה הכושל, האקרים "ששמו להם כמטרה את הדמוקרטיה האמריקאית עצמה",מדעני CRISPR שעוסקים בהנדסה גנטית של מקטעי דנ"א והזמרת ביונסה "שביטאה פמיניסטיות שחורה ברגע מסוכן מבחינה פוליטית".



על הילרי קלינטון, שהגיעה למקום השני גם בהתמודדות על תואר אישיות השנה, נאמר כי העובדה שהיא ניצחה במספר הקולות מעידה שהאנשים מקבלים את הרעיון של אישה נשיאה וכי הנתונים הראו שהיא הביסה את טראמפ בקרב המצביעים שהתחשבו יותר בסוגיות של ניסיון, יכולת שיפוט ומזג רוח. אולם טראמפ הוא שהביס אותה בקרב המצביעים שהיה חשוב להם מי יוכל להביא שינוי וכך הבטיח את ניצחונו.



כרגיל, מקום שני. הילרי קלינטון, צילום: Getty Images
כרגיל, מקום שני. הילרי קלינטון, צילום: Getty Images



יחד עם פרנקלין רוזוולט, מרטין לות'ר קינג ואדולף היטלר



כעת, הדגישו בטיים, מתחיל המבחן האמיתי של טראמפ. "שנת 2016 הייתה השנה של העלייה שלו, 2017 תהיה השנה של השלטון שלו, וכמו כל מנהיג נבחר חדש, יש לו הזדמנות למלא הבטחות ולצאת נגד הציפיות", ציינו במגזין. "תומכיו ומתנגדיו יגלו יחדיו עד כמה הוא באמת מאמין במה שהוא אמר". הכתבה הזכירה כי טראמפ גם הפך את החומה עם מקסיקו לגדר, שיבח את קלינטון אחרי שכינה אותה "מושחתת" ואפילו התחיל לחשוב שההתחממות העולמית היא אכן מוחשית.



טראמפ התראיין לתוכנית הבוקר של רשת NBC, שם הוצגה הבחירה של המגזין, ואמר כי "זה כבוד גדול. זה אומר המון". "להיות על השער של המגזין טיים בתור איש השנה זה כבוד אדיר", אמר הנשיא הנבחר, שבעבר העריך כי הוא לעולם לא יזכה בתואר שבו החזיקו בעבר אישים כמו פרנקלין רוזוולט, ג'ון קנדי, מרטין לות'ר קינג, אך גם אדולף היטלר ויוזף סטלין.