תחקיר של ה"סאנדיי טיימס" חשף תנאי העסקה נוקשים של עובדים זמניים בסניף הבריטי של ענקית הסחר האלקטרוני אמזון. בין השאר נאמר להם כי הם עלולים להיות מפוטרים מהעבודה אם ייעדרו בשל מחלה, אפילו אם יש להם אישור רפואי. תחקירנית סמויה של העיתון הצליחה להצטרף למחסן המיון של אמזון בסקוטלנד בתור עובדת מטעם חברת השמה גדולה, שם היא הועסקה במשך לפחות עשר שעות ביממה, עם הפסקת צהריים של חצי שעה שעליה אין תשלום ועוד שתי הפסקות בתשלום של רבע שעה כל אחת.



לפי הדיווח היא קיבלה שכר של 7.35 ליש"ט לשעה, אולם לאחרי שנאלצה לשלם עשרה ליש"ט עבור האוטובוס של חברת ההשמה שלקח אותה למקום העבודה היא נותרה עם סכום נמוך משכר המינימום.



מהכתבה עולה כי באמזון מפעילים שיטת ניקוד לעובדים הזמניים: מי שמאחר לעבודה או חוזר מההפסקה באיחור של יותר מ־30 שניות מאבד חצי נקודה; נקודה אחת יורדת על כל תקופת היעדרות בשל מחלה, ועוד שלוש נקודות על אי הופעה לעבודה ללא הודעה. גם ביצוע של יותר מטעות אחת בשבוע באיסוף פריטים או אי עמידה ביעדים עולים בנקודות. כל עובד עם יותר מנקודה שלילית אחת צפוי "לקבל ייעוץ ולהגיע לפגישות משמעתיות". ירידה של ארבע עד שש נקודות עלולה להביא לפיטורים.



ב"סאנדיי טיימס" חשפו כי ההוראות הנוקשות הביאו לתנאים אבסורדיים ומעוררי מחלוקת עבור העובדים. כך למשל, עובדת שנאלצה לשהות שלושה ימים בבית חולים בשל דלקת בכליה קיבלה קנס של שתי נקודות, שלאחר מכן הורד לנקודה בודדת על אף שסיפקה אישור רפואי. איש צוות בתחנת העזרה הראשונה במחסן סיפר לתחקירנית כי בשל הלחץ לעמוד ביעדים, עובדים רבים סובלים מפציעות.



יו"ר ועדת העסקים והתעשייה בפרלמנט הבריטי, איאן רייט, מסר כי הוועדה תחקור את הנהלים של אמזון. "זו דוגמה נוראית לניצול ולהתעללות בעובדים, שצריכים ללכת לעבודה אפילו אם הם חולים כי הם לא רוצים לקבל נקודה", אמר.



באמזון אמרו בתגובה לתחקיר כי המדיניות בספר ההדרכה לעובדים זמניים אינה נכונה, וכי הם פתחו בבדיקה לנוכח הממצאים שהועלו בכתבה. בחברה ציינו כי אין מקום לומר לעובדים שהם יעמדו בפני ועדת משמעת אם יקבלו יותר מנקודה אחת, וכי גם עובדים שקיבלו לפחות שש נקודות לא יפוטרו באופן מיידי אלא יזומנו לבירור.