נשיא איראן, חסן רוחאני, בסופו של דבר נכנע ללחצים הבינלאומיים, והודיע היום (שלישי), כי ארצו מתכוונת לפתח יכולת הנעה גרעינית לספינות משא, זאת בתגובה על החלטת הקונגרס האמריקאי להאריך ב-10 שנים את החוק המאפשר להטיל עליה סנקציות. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, אירנ"א, ציטטה את רוחאני, שאמר כי הצעד האמריקאי הוא "הפרה של הסכם הגרעין", והורה לארגון לאנרגיה אטומית בארצו לפתח כורים גרעיניים שיותקנו בכלי השיט. 



במכתבו של רוחאני לשר מוחמד ג'ואד זריף, נכתב כי הוא הורה למשרד החוץ ולוועדה לאנרגיה אטומית בטהרן לנסח תלונה משפטית ולהגיש אותה לוועדה הבינלאומית, המפקחת על הסכם הגרעין. עוד הוסיף כי "מאחר וארה"ב מבצעת מדיניות של סחבת בכל הקשור ליישום הסכם הגרעין, יש להתחיל בצעדים שנובעים מאי יישום ההסכם, כולל מהלכים משפטיים ובינלאומיים על פי הצורך". 



רוחאני. צילום: רויטרס



"אובמה סבור שהחוק מיותר" 



התרחשות זו נובעת בעקבות דיווח מלפני שבועיים, בו הסתבר כי חברי פרלמנט באיראן מקדמים חוק שמטרתו להביא לחידוש הפעילות הגרעינית, בתגובה להחלטת הקונגרס האמריקאי להאריך את הסנקציות על ארצם. סוכנות הידיעות האיראנית, הרשמית למחצה, "פארס", דיווחה כי חברי פרלמנט שמרנים מתכננים להגיש את החוק בדחיפות, במטרה לחדש את הפעילות הגרעינית במדינה. לדברי צירי הפרלמנט, יש להגיב ברצינות ובנחישות על החלטת הקונגרס האמריקאי להאריך את העיצומים על איראן.



החוק שאימץ הקונגרס ייכנס לתוקף רק לאחר שהנשיא המכהן, ברק אובמה, יחתום עליו. דובר הנשיא אמר כי "הנשיא אמנם סבור שהחוק מיותר, אך בכוונתו לאשר אותו". במקביל, במסגרת היום האחרון של תמרוני "מוחמד שליח האל", חשף צבא איראן מטוס ללא טיס, שתפקידו לאסוף מודיעין ולתקוף באמצעות טילי קרקע ואוויר. המטוס מכונה "עיקאב", ועל פי הדיווחים הוא מסוגל לחוג באוויר במשך 24 שעות. 



בנוסף, נחשף מטוס "ראעד 85", המכונה "המטוס המתאבד", שמסוגל לפגוע במטרה במרחק 100 ק"מ. על פי הדיווח בסוכנות הרשמית, המטוס מסוגל לפגוע במטרה עם טעות של 5 מטרים. כמו כן, יש לו יכולת להעביר את השידור לחדר הבקרה, ולטוס במהירות של 450 ק"מ.