שלטונות בלרוס עצרו לפני כמה ימים את הבלוגר הישראלי, אלכסנדר לפשין, המחזיק גם באזרחות רוסית, בעקבות בקשת מעצר שהגישה אזרבייג'ן נגד הישראלי, בטענה ל"פגיעה בביטחון המולדת". לפשין, תושב חיפה בן 40, ביקר באחרונה באזור נגורנו קרבאך, ולאחר מכן הביע תמיכה גלויה בעצמאות האזור. באזרבייג'ן זעמו על כך והוציאו צו מעצר נגדו בגין בגידה - כשהחשד הוא שלפשין הוא מרגל.



כאשר הגיע לבלרוס, נעצר לפשין לבקשת האזרים, שדורשים להסגירו אליהם. בישראל חוששים שאם יוסגר לאזרבייג'ן, לפשין יועמד לדין על ריגול, וירצה עונש מאסר כבד. ישראל מיהרה לפנות לשלטונות בלרוס, בבקשה שלא יסגירו אותו לאזרבייג'ן לפני שהם מדברים עם ישראל ולוקחים בחשבון את עמדתה. במקביל, משרד החוץ פנה לשגרירות ישראל בבאקו, וביקש ממנה לפנות בדחיפות לשלטונות כדי לראות אם אפשר למנוע את ההסגרה והפגיעה באזרח ישראלי.



כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהוביקר לאחרונה באזרבייג'ן, שם נפגש עם הנשיא אילהם אלייב, במטרה לסגור עסקה בה ישראל תמכור לאזרבייג'ן את מערכת כיפת ברזל. כאמור, מדובר בעסקה של בין ארבע לחמש סוללות, מכ"מים וטילים מיירטים, אותם אזרבייג'ן מעוניינת לרכוש כדי להגן על גבולותיה מול ארמניה ואיראן. 



בירושלים אמרו כי "באזרבייג'ן נחושים להביא להסגרתו. הפרשה גורמת למבוכה רבה לאחר ביקורו המוצלח של ראש הממשלה, שהוביל לעסקאות ביטחוניות בהיקף של חמישה מיליארד דולרים. בירושלים חוששים מאוד שפרשת מעצרו תפגע ביחסים האסטרטגים בין ישראל לאזרבייג'ן".