אירופה מתכוננת לחג מולד מתוח ועצוב. זה יהיה חג שיסמן את קץ כל האשליות. אם בשנה שעברה פיגועי נובמבר פגעו בפריז לבדה, הרי שהפעם, כשהטרור הכה בלב ברלין, שנחשבה משום מה לבלתי פגיעה, תחושת חוסר הביטחון היא כללית. מומחים הסבירו כי בגרמניה, למרות המתיחות סביב הגעת המהגרים והביקורת על הקנצלרית מרקל בהקשר זה, היחסים בין הגרמנים ה"מקוריים" לקהילה המוסלמית רחוקים מהחשדנות והעוינות בצרפת, ומעמדם החברתי והכלכלי של המוסלמים טוב יותר.



אבל ההתפכחות הגיעה בבת אחת, למרות סימנים מבשרים רבים. גם האמונה העיוורת ביכולתם של שירותי הביטחון הגרמניים וקור הרוח והמשמעת של הציבור התבדתה. השוטרים עצרו את האדם הלא נכון, בעקבות מידע של "אזרח למופת" שרדף אחריו.



אחר כך, הם הודו שאיש, או אנשים, מסוכנים וחמושים עדיין משוטטים ברחובות. גם ההיסוסים להודות בכך שמדובר בפיגוע טרור הוסיפו למבוכה הכללית. וכך, העצבנות והחשדנות ברחובות הגיעו גם לגרמניה, מנהיגת אירופה בשנים האחרונות, והוכיחו שגם הגרמנים הקרים מסוגלים להיתפס לפאניקה.



בגרמניה ובמדינות אחרות מעלים את האפשרות של ביטול שווקי חג המולד ואירועי חג נוספים, אבל שווקי אלה הם מסורת עתיקת יומין ברחבי אירופה. צרפת לא תסגור את שווקי חג המולד שלה. לא את המסורתי, הענק והצבעוני בשטרסבורג, ולא את החדש יחסית בשדרות שאנז אליזה בפריז, אלא רק תגביר את אמצעי הביטחון.



זהו כוחו של ניסיון מר. פיגוע הדריסה המחריד בניס בחגיגות הבסטיליה שימש כמודל לזה המצומצם יותר בברלין. אתמול לא ניכרה ירידה במספר המבקרים בשווקים בצרפת, אבל במדינות אחרות, וגרמניה בראשן, יהיה צורך בהיערכות חדשה.



נשיא צרפת פרנסואה הולנד הביע הזדהות עם הגרמנים, וקרא לתיאום אירופי של הלוחמה בטרור, אבל עד עכשיו התיאום הביטחוני של האיחוד האירופי לא הוכיח את עצמו. ויכוחים מתמשכים מנעו במשך שנים את אימוץ יצירתה של רשימה ממוחשבת, ובה פרטי הנוסעים בטיסות באירופה. למשטרות ולשירותים המקומיים מסורות משלהם, שקשה לשבור.



גם המגן דוד בסכנה



בעיני רבים ביבשת חג המולד הנוכחי מסמל את המלחמה בין הנצרות המתגוננת לאסלאם התוקף. גם רצח הכומר בכנסייה בצרפת הוזכר. למרות קריאות המנהיגים למתינות, הסמליות הופכת למציאות: בפריז הוצת מעון מהגרים, והדברים מידרדרים אל הבלתי נמנע. בינתיים, ברחבי אירופה משוטטים מאות ואלפי "לוחמי אסלאם", חמושים ומוכנים לפעולה, או רדומים ומחכים לשעת כושר.



"מלחמת חג המולד" עומדת בפתח ומחזירה, בדרך זו אחרת, את תקופות מלחמות הדת ומסעות הצלב. גורלם של הנוצרים במזרח התיכון מוזכר גם הוא שוב ושוב. הצלב מתנגש חזיתית עם הסהר, ובמקרים כאלה, לימדה אותנו ההיסטוריה, המגן דוד נמצא גם הוא בסכנה.