גורם ישראלי בכיר אמר הלילה (שישי) כי ממשלו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה תיאם כבר זמן מה את ההימנעות מההצבעה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם וטען: "זו הייתה הפרת התחייבות להגן על ישראל באו"ם". עוד מסר הגורם כי ישראל ביקשה מהנשיא הנבחר דונלד טראמפ להתערב כדי למנוע הצבעה של האו"ם על ההתנחלויות. גורמים רשמיים בישראל יצרו קשר עם צוות המעבר של טראמפ לאחר שלא הצליחו לשכנע פקידים אמריקנים להטיל וטו על הצעת ההחלטה, וביקשו מטראמפ להתערב. 



קודם לכן דווח כי ארצות הברית התכוונה להימנע בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה קריטית בנוגע לבנייה בהתנחלויות, כך מסרו פקידים מערביים. לאחר שמצרים דחתה את ההצבעה מסרו דיפלומטים בכירים בקהיר כי ההצבעה נדחתה בעקבות לחץ שהופעל מישראל ועל מנת להימנע מיחסים עכורים עם הנשיא הנבחר טראמפ.  



במקביל, ארבע מחברות מועצת הביטחון של האו"ם: ניו זילנד, ונצואלה, מלזיה וסנגל פנו למצרים במכתב ומסרו לה כי אם היא לא תגיש את ההצעה נגד ישראל הן שומרות לעצמן את הזכות להתקדם איתה: "במקרה שמצרים תחליט שהיא לא מעלה להצבעה ב-23 לדצמבר, המשלחות שלנו שומרות את הטיוטה ויעלו אותה". הפלסטינים גם היו צד במסר למצרים: "הייתה תחושה חזקה של אכזבה על שמועצת הביטחון לא הצביעה כמתוכנן".



מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס



מוקדם יותר, נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי ונשיא ארצות הברית הנבחר טראמפ שוחחו על הצעת ההחלטה של מצרים לגינוי בנייה ישראלית בהתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם. "במהלך השיחה הם דנו בעניינים אזוריים בפיתוח המזרח התיכון המתקשרים להצעת ההחלטה במועצת הביטחון על ההתנחלויות הישראליות", אמר דובר הנשיאות עלאא יוסף.



"הנשיאים הסכימו על החשיבות של הממשל החדש ועל ההזדמנות החדשה להתמודד עם הבעיה הפלסטינית עד להשגת הסדר מלא וסופי".



הנשיא א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. צילום: רויטרס
הנשיא א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. צילום: רויטרס



טראמפ: "רק במו"מ ישיר יגיע השלום"



אתמול מסר דיפלומט מערבי כי נשיא מצרים א-סיסי, הנחה את המשלחת המצרית לאו"ם לדחות את הצבעת מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לעצירת הבנייה בהתנחלויות. לדברי הגורם הדיפלומטי מדובר בדחייה "ללא הגבלת זמן". על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, גורמים המעורים בעניין מסרו כי ממשלת ישראל ביקשה ממצרים לדחות את ההצבעה.



קרא להטיל וטו על ההצבעה. דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
קרא להטיל וטו על ההצבעה. דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



קודם לכן אמר טראמפ לקראת ההצבעה כי "ארצות הברית צריכה להטיל וטו". טראמפ הוסיף כי "רק במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים יגיע השלום ולא באמצעות הטלת תנאים של האומות המאוחדות". לדבריו, "זה שם את ישראל בעמדה נחותה במו"מ, מצב שהוא לא הוגן כלפיהם".