במשרד החוץ הצרפתי דחו אתמול את ההשוואה למשפט דרייפוס ואת הקישור לנושא האנטישמיות שעשה שר החוץ אביגדור ליברמן בקשר לוועידת השלום הבינלאומית שהם יוזמים. פקידים במשרד החוץ בפריז מסרו ל"מעריב־ השבוע" כי "אין לנו מה לומר על הדברים הללו, אלא להבהיר כי צרפת מארגנת את הוועידה ב־15 בינואר כדי לחזור על מחויבות הקהילה הבינלאומית לפתרון של שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון, וכדי להדגיש מחדש את החיוניות בפתרון זה".

גורמים מדיניים אחרים הזכירו כי בעבר גרמו קריאות ליהדות צרפת לעלות ארצה, במיוחד על ידי ראשי הממשלה אריק שרון ובנימין נתניהו, למתיחות ביחסי שתי המדינות. עם זאת, בצרפת סבורים כי התנגדותה הנחרצת של ישראל לוועידה לא תרתיע כ־60 שרי חוץ שהוזמנו להשתתף בה. רשימה מדויקת ופרטים לגבי התוכן והמתכונת יימסרו בתחילת ינואר. 
ראש הממשלה נתניהו לא מסתיר את תקוותו מהממשל הבא בצרפת, ואף ערך לאחרונה שיחת טלפון ארוכה עם מועמד הימין פרנסואה פיון, הנחשב לבעל הסיכויים הגדולים ביותר להיבחר במאי 2017 לתפקיד הנשיא הבא של הרפובליקה. נתניהו בירך את פיון על ניצחונו בבחירות המוקדמות, וגורמים המעורים במה שנאמר בשיחה הגדירו אותה "מעמיקה וחיובית".

בקהילה היהודית בצרפת שררה אתמול לא מעט אי נוחות מדבריו של השר ליברמן. נשיא הלשכה למלחמה באנטישמיות סמי גוזלן אמר ל"מעריב־ השבוע" כי דבריו של ליברמן אינם במקומם, גם אם צרפת איבדה, לדעתו, את תפקיד המתווך והשופט ההוגן ומנסה לחייב את ישראל לקבל פתרון כפוי. "יהודי צרפת יעלו לישראל כשהם בעצמם יחליטו לעשות כך, ולא כתוצאה מפחד או מלחצים", מסר גוזלן. מאיר חביב, ציר הפרלמנט היהודי ומקורבו של נתניהו, הודה כי הוא "לא היה משתמש בניסוח של השר ליברמן כלפי צרפת והקהילה היהודית שם". 

ג'ון קרי. מתכנן נאום משמעותי. צילום: רויטרס
כזכור, אתמול כינה שר הביטחון אביגדור ליברמן את ועידת השלום המתוכננת בפריז בחודש "ועידת דרייפוס". לאחר המפלה המדינית באו"ם, החשש הכבד בירושלים הוא מפני נאום מדיני שיישא בוועידה שר החוץ האמריקאי היוצא ג'ון קרי, שבו הוא עשוי להתוות את עקרונות היסוד להקמת מדינה פלסטינית, שיאומצו על ידי הקהיליה הבינלאומית ו"יסנדלו" את ישראל בעתיד. בדברים שנשא אתמול בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת תקף ליברמן בחריפות יוצאת דופן את צרפת על כוונתה לכנס את הוועידה בפריז ב־15 בינואר. "אם מסתכלים על העיתוי של הוועידה - ארבעה ימים לפני תום הקדנציה של הממשל הנוכחי בארה"ב וחודשים ספורים לפני הבחירות לנשיאות צרפת - זו לא ועידת שלום, אלא טריבונל נגד ישראל. כל תפקידה הוא לפגוע בביטחונה ובשמה הטוב של ישראל". 
ליברמן השווה כאמור בין הוועידה לבין משפט דרייפוס, שבו הואשם הקצין הצרפתי ממוצא יהודי אלפרד דרייפוס בבגידה במולדת בסוף המאה ה־19. "הייתי אף מרחיק לכת ואומר שזה נראה לי לפי ההכנות ולפי מה ששומעים משם שזה לא רק משפט נגד מדינת ישראל, זה משפט דרייפוס במהדורה מודרנית, רק בהבדל אחד: הפעם על ספסל הנאשמים, במקום יהודי אחד, יהיו כל עם ישראל וכל מדינת ישראל", הוסיף שר הביטחון.
ליברמן אף ציין כי מטיוטות שמודלפות עולה כי ועידת פריז אמורה לקבל את "הסיכום הכי חד־צדדי והכי אנטי־ישראלי שרק אפשר להעלות על הדעת". לדבריו, בשנה האחרונה צרפת מצביעה באופן עקבי נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים, כולל באונסק"ו, במועצת זכויות האדם, במועצת הביטחון ובעצרת הכללית. "זה מסתדר מאוד. הכיוון והמטרה של הוועידה ברורים. זה מוסיף לאווירה הקשה שבלאו הכי קיימת נגד יהודים בצרפת".
בהמשך דבריו קרא ליברמן ליהודי צרפת לעלות לישראל: "צרפת זו לא מדינה שלכם ולא אדמה שלכם. עזבו אותה ובואו למדינת ישראל. זו התשובה היחידה שאפשר לתת למזימה הזאת. אם אתם רוצים להישאר יהודים ולשמור על ילדיכם ונכדיכם כיהודים, בוא למדינת ישראל". 

בנימין נתניהו. מדיניות התגובה זוכה לביקורת חריפה באופוזיציה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
בתוך כך אמר אתמול השגריר בוושינגטון רון דרמר בראיון לרשת CNN כי ישראל תציג לנשיא האמריקאי הנכנס דונלד טראמפ ראיות למעורבות פעילה של ארה"ב בארגון ההצבעה נגד ישראל. "בידי ישראל ראיות ברורות לכך שממשל אובמה עמד מאחורי קידום ההחלטה נגד ההתנחלויות, שאומצה ביום שישי על ידי מועצת הביטחון של האו"ם", הכריז השגריר, "נציג את הראיות בפני הממשל החדש בערוצים המתאימים, ואם הם ירצו לחלוק את המידע הזה עם העם האמריקאי - הם מוזמנים לעשות זאת".
דרמר הוסיף כי ארה"ב לא רק שלא עמדה לצד ישראל באו"ם, אלא היא זו שעמדה מאחורי ההתנפלות על ישראל באו"ם. לדבריו, "זה היה יום עצוב ופרק מביש ביחסי ישראל־ארה"ב".
יועצו של אובמה, בן רודס, אמר בראיון לחדשות ערוץ 2 כי הממשל לא עמד מאחורי היוזמה והדגיש כי: "המהלכים של ישראל הם שהובילו להחלטה" 
יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד מסר אתמול בישיבת סיעתו בכנסת כי הוא ויו"ר הסיעה, ח"כ עופר שלח, שלחו מכתב ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) ובו דרישה לזמן את שר החוץ שהוא גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי שיסביר לוועדה איך הוא מתכונן לטפל במשבר שנוצר בין ישראל לקהילה הבינלאומית. "אין מדינה אחת שנעמדה לצדנו במשבר הזה", הדגיש לפיד.
באופוזיציה המשיכו לתקוף אתמול את הממשלה בחריפות בעקבות החלטת מועצת הביטחון ו"התגובות ההיסטריות", כהגדרתם של ראש הממשלה נתניהו. יו"ר המחנה הציוני והאופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג האשים את נתניהו באחריות למה שכינה "קריסה טוטאלית של מדיניות החוץ הישראלית". הרצוג הוסיף כי "הצנחנים שיחררו את ירושלים, ונתניהו מחלק אותה. רבין איחד את ירושלים, וביבי הפקיר אותה בשביל עמונה".