ארה"ב מציינת היום את יום מרטין לותר קינג, לזכרו של זוכה פרס נובל, שהוביל את המאבק בדרכי שלום לשוויון גזעי ונרצח ב־1968, אולם ימים ספורים לפני שהוא מחליף את הנשיא השחור הראשון, שוב מעורר דונלד טראמפ סערה אחרי מתקפה נגד חבר הקונגרס הדמוקרטי, ג'ון לואיס, שהיה משותפיו של קינג למאבק.



אחרי שלואיס הכריז ביום שישי כי לא ישתתף בהשבעתו של טראמפ לנשיא ה־45 ביום שישי הקרוב, מאחר שהוא לא רואה בו "נשיא לגיטימי" בשל המעורבות הרוסית לכאורה במערכת הבחירות, הגיב הנשיא הנבחר ביום שבת בערב עם סדרת ציוצים תוקפניים בטוויטר נגד חבר בית הנבחרים מג'ורג'יה. "חבר הקונגרס ג'ון לואיס צריך לבלות יותר זמן בתיקון ובסיוע למחוז שלו, שהוא במצב נורא ומתפרק (שלא להזכיר את מגפת הפשיעה) במקום להתלונן באופן מוטעה לגבי תוצאות הבחירות. הכל דיבורים, דיבורים, דיבורים – בלי פעולה או תוצאות. עצוב!", צייץ טראמפ.



דבריו הבוטים של טראמפ עוררו סערה מיידית נוכח העיתוי של יום מרטין לותר קינג ותפקידו הבולט של לואיס (76) במאבק השחורים, בין השאר כיו"ר ועדת התיאום של הסטודנטים למאבק בלתי אלים והיותו אחד המארגנים של הצעדה המפורסמת בסלמה והדובר האחרון שנותר בחיים מהמצעד בוושינגטון ב־1963.



"לקראת יום מרטין לותר קינג, עלינו לזכור שהיו רבים שניסו להשתיק את ג'ון לואיס לאורך השנים. כולם כשלו", צייצה מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, לצד תמונה של לואיס צועד עם קינג, בעוד מצליף הדמוקרטים, סטני הויר, כתב: "אחי, ג'ון לואיס, הקדיש את חייו להבטיח שלכל האמריקאים יש קול. אני עומד לצדו ועלינו להמשיך בעבודתו".



חבר הקונגרס מווירג'יניה, ג'רי קונולי, צייץ כי "ג'ון לואיס הוא גיבור שנתן את חייו למען שוויון זכויות. הוא נכלא, הוכה, ירקו עליו והוא מעולם לא הפסיד במאבק שלו. הציוצים של טראמפ דוחים". דיוויד סיסילין, שמייצג את המחוז הראשון ברוד איילנד, הגיב לטראמפ בזעם וכתב "ג'ון לואיס הוא גיבור אמריקאי. אתה מיליארדר מזויף שלא משחרר את החזרי המס שלו. תניח את טוויטר ותתחיל להתייחס ברצינות לשלטון".



הפרשן קית' בויקין גם ציין כי הטענה של טראמפ כי המחוז של לואיס כושל שגויה מיסודה. "ג'ון לואיס מייצג מחוז עם רוב שחור שבו 88% מהבוגרים הם בעלי תעודת בגרות של תיכון ול-41% יש תארים בקולג'", ציין.



פעם ראשונה מאז השבעת ניקסון



חלק מחברי הקונגרס הדמוקרטים הצטרפו לעמדתו של לואיס והודיעו כי יחרימו את השבעתו של טראמפ. זו הפעם הראשונה מאז השבעתו של ריצ'רד ניקסון ב־1973, שלא כל חברי הקונגרס משתי המפלגות נוטלים חלק בטקס. "כאשר אתה מעליב את ג'ון לואיס, אתה מעליב את אמריקה", אמרה חברת הקונגרס מניו יורק, איווט קלארק.



בתוך כך, שון ספייסר, שישמש דובר הבית הלבן של טראמפ, הכחיש אתמול בתוקף את הדיווח של ה"סאנדיי טיימס" הבריטי, שלפיו הנשיא החדש ועמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, יקיימו פגישה קרובה באיסלנד. "זה מוטעה במאה אחוז", טען ספייסר.



יפגוש את טראמפ באיסלנד? ולדימיר פוטין, צילום: רויטרס
יפגוש את טראמפ באיסלנד? ולדימיר פוטין, צילום: רויטרס



לפי הדיווח, גורמים במטה המעבר של הממשל החדש אמרו לבכירים בריטים כי טראמפ מתכוון לקיים בתוך שבועות אחדים נסיעה ראשונה לחו"ל, כאשר המטרה היא לקיים פגישת פסגה עם פוטין ברייקיאוויק, שם התקיים גם המפגש ההיסטורי בין רונלד רייגן לבין מיכאיל גורבצ'וב ב־1986. לפי הגורמים, גם הרוסים מעוניינים בקיום הפגישה.



העיתון אף טען כי בכירי המודיעין הבריטי פנו לעמיתיהם האמריקאים בבקשה שיגנו על זהותם של סוכנים בריטים ברוסיה במקרה ששתי המדינות ישתפו במידע מודיעיני, וזאת נוכח החשש שטראמפ או אנשיו מקורבים מדי לקרמלין ועלולים לחשוף סודות.



במקביל, במשרד החוץ הסיני תקפו בחריפות את דבריו של טראמפ כי יבקש לנהל משא ומתן על עקרון "סין אחת" ביחס לקשרים עם טייוואן. "יש רק סין אחת בעולם. טייוואן היא אזור של סין שלא ניתן להעבירו, והממשלה של הרפובליקה העממית של סין היא הממשלה הלגיטימית ביותר שמייצגת את סין", אמר דובר המשרד, לו קאנג. "עקרון 'סין אחת', שהוא היסוד הפוליטי של יחסי סין וארה"ב, אינו ניתן למשא ומתן".