לאחר היעלמות של שנים מעל המסך, דרמת הריגול צפויה לשוב בעוד כארבעה חודשים למסך הטלוויזיה המצרית, לרגל חג הרמדאן 2017. בימים האחרונים החל השחקן כרים עבד אל־עזיז בצילומי הסדרה "הכספית", שתוצג בשני חלקים – כך שתימשך גם ברמדאן 2018. בסדרה מגלם עבד אל־עזיז מרגל לטובת המודיעין המצרי, שעובר אימונים בידי קצין מצרי, שמגלם השחקן שריף מוניר.



שני השחקנים עבד אל־עזיז ומוניר כבר שיחקו זה לצד זה לפני שבע שנים במותחן הריגול "בני הדודים", או בשמו באנגלית "הבריחה מתל אביב" - כאשר מוניר לוהק אז כקצין מוסד ואילו עבד אל־עזיז גילם את תפקיד קצין המודיעין המצרי שמחזיר לקהיר את אשתו של הקצין הישראלי.



דרמות הריגול בטלוויזיה הערבית הפכו פופולריות בשנות ה־80 של המאה ה־20. ביניהן היו "דמעות בעיניים חצופות", שבה שיחק עאדל אימאם, ו"ראפת אל־הג'אן", שבה שיחק מחמוד עבד אל־עזיז, והיא גוללה את סיפור חייו של הסוכן המצרי הכפול שפעל בישראל רפעת אל־גמאל. דרמות ריגול נוספות מצריות שפחות הצליחו בקרב הקהל המצרי היו "מלחמת המרגלים", "עאבד כרמאן" ו"הסטירה".



לצד הסדרה החדשה "כספית", שכתבו ואליד יוסף וואיל עבדאללה, תשודר ברמדאן גם הסדרה "א־דאהר", שבה יגלם השחקן מוחמד פואד קצין מצרי שמתאהב בנערה יהודייה, עד שהוא מגלה את זהותה. את הסדרה כתב תאמר עבד אל־מנעם וביים יאסר זאיד.



הבחירה לשדר את שתי הסדרות הללו ברמדאן הקרוב, שבמהלכו יש צפיית שיא בעולם הערבי, מעלה שאלות גדולות בנוגע לתזמון. לדברי סארה מוחמד, כתבת עיתון "אל־ערב" הלונדוני, במקום ליצור דרמה חברתית, שתעסוק באירועים הדרמטיים שחוותה מצרים בשנים האחרונות, ממהפכת 25 בינואר 2011 ועד ההפיכה הצבאית שהוביל הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי ב־30 ביוני 2013, היוצרים בחרו דווקא לעסוק בדרמות ריגול.



מבקרי קולנוע מצרים הסבירו כי מדובר בניסיון להחזיר אל הכותרות את הגיבור המצרי. "יש ניסיון לגלות מחדש את האישיות הלאומית ולהשיב את הזהות המצרית, שנמצאת כיום בעין הסערה בשל תנאים חברתיים, כלכליים ופוליטיים קשים – דבר שהפך את המדינה למטרה לאויבים רבים", אמר אחד ממבקרי הקולנוע במצרים. "היוצרים הבינו שחובה לנצל את העידן החדש והאתגרים שלו כדי להשיב את רוח הלאומיות לחברה, לקראת התקופה החדשה של בניית האומה לאחר סבל ממושך".



* * *


לפי מבקר הקולנוע המצרי נאדר עדלי, דרמות הריגול משקפות את הססמה "תחי מצרים" ומנסות לחזק את הפן הלאומי הנחוץ כל כך בתקופה זו בארץ הנילוס. "לאחר חתימת הסכם קמפ דיוויד עם ישראל, שגרם לתסיסה עממית רבה, הוצגה הסדרה 'ראפת אל־הג'אן', ששימשה מעין סולחה עם העם", הוא אומר.



מדוע דרמת הריגול נעלמה מהמסכים? מבקר הקולנוע עדלי מסביר כי "ישראל הפכה להיות פחות חשובה בעיני האזרח הערבי, שסובל מבעיות רבות אחרות". הוא מוסיף עוד כי "משכילים רבים הבינו שהיא מתחילה לשחק משחקי שלום מתחת לשולחן, זאת נוסף לפילוג הפלסטיני שהשפיע גם על האזרחים המצרים".



המבקרת מאג'דה חיראללה אינה מסכימה עם תפיסה זו. לדבריה, "יוצרי סדרות הריגול מחפשים להציג דרמה יותר אטרקטיבית, כאשר הגיבור עולה על אויביו מבחינת חוכמה".



חיראללה ציינה את כישלונן של סדרות העבר בדרמת הריגול והדגישה כי "על היוצרים יהיה להציג אמצעים חדשים בעבודת המרגלים, מאחר שעולם זה נהיה מורכב מאוד. היום אין כבר דיו סודי ואמצעים פרימיטיביים אחרים בעבודת הריגול, כמו אלה שבהם השתמשו בדרמה 'רפאת אל־הג'אן'. אנחנו חיים בעידן הטכנולוגי. גם אם הדרמה תתייחס לתקופה בעבר, יש להציג אותה בדרך מודרנית, כמו בסרטו של בראד פיט 'בעלי ברית'. שם אומנם הסרט מתרחש במלחמת העולם השנייה, אך צולם בטכנולוגיה מתקדמת מאוד".



סקירת עיתונות: אזהרה מוקדמת



העיתונים הערביים הזהירו אתמול את הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ מהכוונה להעביר את השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים. "הדבר יוביל לפתיחת דלת המאבק", הזהירו חלק מהכותבים, ואילו אחרים דרשו מהרשות הפלסטינית "לנקוט צעדים נגד טראמפ, כדי שיחשוב אלף פעם לפני שהוא מבצע את ההעברה המסוכנת", כפי שכתב יוסף ריזקה באתר "פלסטין און־ליין".



טלאל עוקל, כתב בעיתון הפלסטיני "אל־איאם" ("הימים") ש"טראמפ ויועציו לא הפסיקו לחזור על כוונתם להעביר את השגרירות, החלטה שהוקפאה זה עשורים בלי שהממשלים הקודמים יזמו את יישומה. אין ספק שטראמפ והממשל החדש שלו מבינים את תוצאותיה של החלטה כזו. בין היתר, ארצות הברית תישא באחריות, כמו ישראל, לנעילה סופית של הדרך אל תהליך השלום. ההחלטה לא אומרת שהפלסטינים יוותרו על זכויותיהם ההיסטוריות, גם אם הדבר יימשך אלף שנים".



נעילת הדרך לשלום. העיתון אל איאם
נעילת הדרך לשלום. העיתון אל איאם



אתר "אל־בוואבה" ("השער") המצרי העריך כי העברת השגרירות תגרום ל"אינתיפאדה שלישית" ותביא "לחיסול סופי של תהליך השלום, כולל מאות הרוגים פלסטינים שישלמו בדמם למען שחרור פלסטין וההגנה עליה".



העיתון הסעודי "עוקאז" טען כי ההחלטה של הממשל החדש "מנוגדת לחוק ולעקרונות הבינלאומיים ולהחלטות מועצת הביטחון, בעיקר החלטה 478, שקוראת למדינות שפתחו נציגויות דיפלומטיות בירושלים לסגור אותן". העיתון ציטט את מזכ"ל ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי, יוסף עת'ימין, שהזהיר את ממשל טראמפ מפני "הצעד הבלתי חוקי הזה, שיגרום לתוצאות הרות אסון בכל הדרגים".



מתבסס על מועצת הביטחון. העיתון הסעודי עוקאד
מתבסס על מועצת הביטחון. העיתון הסעודי עוקאד