לאורי גלר היו יכולות על טבעיות, כך עולה ממסמכים סודיים של ה-CIA, סוכנות הביון האמריקאית, שפרסמה 13 מיליון מסמכים שעד כה היו חסויים מעיני הציבור. הסוכנות בדקה את גלר בשנות ה-70, כשכבר היה ידוע בשל יכולותיו לכופף כפיות, על מנת לראות אם ניתן להוכיח את היכולת המנטלית שלו. הוא התבקש לעבור מספר מבחנים, בהם ניסויי ציור.



באחד המקרים במהלך השבוע בו שהה במכון המחקר "סטנפורד", התבקש גלר, שרק לאחרונה חגג 70, לשהות בחדר אטום והתבקש לצייר משהו שמישהו מחוץ לחדר צייר על פי מילה מסוימת.



המילה הראשונה שנבחרה היתה "פתיל". האיש מחוץ לחדר צייר זיקוק והתמונה הודבקה לקיר החדר בו שהה גלר. על פי המסמכים, התגובה הכמעט מיידית של אמן המחושים הישראלי היתה לראות "צילינדר שקול יוצא מתוכו". לכן הוא צייר תוף.



המילה הבאה היתה "קבוצה". המדענים ציירו אשכול ענבים. על פי המסמכים, גלר אמר שהוא רואה טיפות מים יוצאות מהתמונה ואז דיבר על עיגולים סגולים. לבסוף, אמר כי הוא די בטוח שהוא יודע מה התמונה וצייר, גם הוא, אשכול ענבים. לא רק זאת, אלא מתברר שגם מספר הענבים שציירו המדען וגלר בשני הציורים היה זהה - 24.



אשכול הענבים שצייר המדען שבדק את גלר. צילום: CIA
אשכול הענבים שצייר המדען שבדק את גלר. צילום: CIA



למרות שהיו מקרים שגלר לא הצליח לזהות את התמונה שצייר המדען, ואפילו לא התקרב לכך, המדענים הסיקו מהמבחנים הללו, כי גלר "הדגים את יכולתו העל טבעית והתפיסתית בצורה משכנעת ולא משתמעת לשני פנים".



גלר טען כי שירת במוסד בהיותו ילד. בראיון למעריב לפני מספר שבועות, סיפר כי "תוך שנה מאז המעבר לקפריסין נפטר אבי החורג. אמא שלי פתחה מלון אחר ובו שמעתי שוב את השפה העברית, לאחר שאנשי המוסד  אימצו אותו כקן המרגלים שלהם. עם אחד מהם, י', נוצר לי, הילד, קשר מיוחד. בעודו מלמד אותי ג'ודו, עיקמתי לו כפית, או מזלג והוא היה המום מזה. הייתה לי הרגשה שהוא לא ארכיאולוג כפי שחתם בספר המלון. יום אחד הצצתי לחדר שלו וראיתי אותו ועוד איש מצלמים תעודות במצלמת מינוקס קטנטונת. למחרת, שאלתי אותו - ‘נכון שאתה מרגל?'. הוא נדהם והשביע אותי לא לספר את זה לאף אחד.



"כך, בלי שהבנתי מה הולך, אני הילד מצאתי את עצמי כבלדר בשירות המוסד. י' היה שולח אלי מכתבים עם בולים מכל מיני מדינות ערביות ולפי הוראה שלו היה עלי להעביר אותם לשגריר הישראלי בניקוסיה. פתאום הרגשתי כמו גיבור אחד מסרטי הריגול שהייתי רואה בקולנוע ‘מתמיד'. לא פעם אני חושב שאם הוא לא היה נופל במהלך שירותו בצנחנים, לפני מלחמת ששת הימים, הייתי עד היום איש מוסד, מרגל–על, הרחק–הרחק מכל הקריירה שנהייתה לי".



דברים מעניינים נוספים שנחשפו במסמכים הללו הם במתכון לדיו בלתי נראה ונתונים על עב"מים.