פחות מיממה לפני השבעתו לנשיא ה-45 של ארצות הברית, הגיע הלילה (שישי) דונלד טראמפ לאנדרטת לינקולן בוושינגטון, לא רחוק מהמקום בו הכריז מרטין לות'ר קינג ש"יש לי חלום", ואמר לקהל, הלבן ברובו, ש"אתם כבר לא נשכחים". כשהוא מלווה ברעייתו מלאניה ובבני משפחה אחרים, אמר טראמפ לקהל שבא לקונצרט, כי "אני רק השליח. זאת תנועה שלא ראינו בעבר בשום מקום בעולם, זה משהו מאוד, מאוד מיוחד" והוסיף את ססמת מסע הבחירות שלו: "עשו את אמריקה שוב גדולה".



"אנחנו הולכים לעשות דברים שלא נעשו במדינה שלנו במשך עשורים רבים", הבטיח הנשיא הנבחר לקהל הרב שהגיע.



את הערב שלפני ההשבעה סיימו טראמפ וסגנו מייק פנס, יחד עם משפחותיהם, בארוחת ערב חגיגית, שבמהלכה דיברו אל התורמים שתמכו בהם בקמפיין הבחירות. בנאומו הודה טראמפ לאלה שסייעו לו לנצח בבחירות. לחתנו, ג'ראד קושנר, אמר: "אם אתה לא יכול להביא לשלום במזרח התיכון אף אחד לא יוכל. כל חיי שמעתי שזו העסקה הקשה מכולן אבל אני בטוח שתעשה עבודה נהדרת".



"אם אתה לא תצליח, אף אחד לא יעשה זאת". דונלד טראמפ וחתנו, ג'ראד קושנר. צילום: רויטרס
"אם אתה לא תצליח, אף אחד לא יעשה זאת". דונלד טראמפ וחתנו, ג'ראד קושנר. צילום: רויטרס



לטקס יגיעו הנשיאים לשעבר ג'ימי קרטר, ביל קלינטון וג'ורג' בוש הבן. ג'ורג' בוש האב לא יגיע לאחר שהוא ואשתו, ברברה, אושפזו בבית חולים ביוסטון לאחר שחשו ברע. טראמפ נכנס לתפקיד כנשיא הכי פחות פופולרי ב-70 השנים האחרונות בעת תחילת הכהונה. הוא גם יהיה הנשיא הראשון ב-240 שנה, שלא שירת בצבא או החזיק במשרה ציבורית ובגיל 70, הוא יהיה הנשיא המבוגר ביותר שנבחר לראשונה.



כמיליון בני אדם צפויים להגיע לבירת ארצות הברית על מנת לצפות בטקס ההשבעה של הנשיא הנבחר. כ-28 אלף אנשי ביטחון, בהם שוטרים, אנשי השירות החשאי, המשמר הלאומי וצבא ארה"ב, יאבטחו את טקס ההשבעה ואת מאות אלפי האזרחים שיבקשו להיות חלק ממנו. כלקח מפיגועי המשאיות האחרונים הוקמו בטונדות סביב ריכוזי הקהל ובדיקות קפדניות יתקיימו לנכנסים לאזור. בצפון וירג'יניה הוקם מטה מיוחד של בכירים מגופי הביטחון, שינסו לתת מענה לאיומים כגון שימוש במזל"טים נושאי מטענים, מחבלים מתאבדים, פיגועי משאיות ועוד. "אין אף איום שנותר מחוץ לתמונה", אמר כריסטופר קארוזו, בכיר בשירות החשאי. 



אלא שחגיגיותו של הטקס עלולה להיפגע בעקבות ההפגנות וההיעדרויות הרבות מטקס ההשבעה. לאחר עשרות הפגנות ברחבי ארצות הברית, התרכזו המפגינים בוושינגטון. "הוא לא מייצג אותי, לא את בתי ולא אף אמריקאי שפוי אחר", אמרה תושבת קליפורניה שהגיעה לבירה למחות נגד הטקס. "הפסדנו בבחירות אבל לא הפסדנו את הזכות להגיד את דעתנו שהאיש הזה הוא סכנה לדמוקרטיה ולמדינה". מחר צפויה להיערך צעדת נשים גדולה נגד טראמפ.



עשרות חברי קונגרס צפויים להחרים את ההשבעה, בעקבות הדיווחים על הקשר בין טרמפ לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והחשד שמוסקבה התערבה בבחירות לטובתו.