עיתונים בעולם הערבי דנו אתמול באתגרים החדשים שתזמן כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ בפני המזרח התיכון, בעיקר בכל הנוגע למדיניות החוץ. נוסף על כך, הם דנו ביחסים שצפויים לשרור בין מדינות ערב לארצות הברית במהלך כהונתו של טראמפ. בעיתון האמירויות הערביות "אל-חליג'" ("המפרץ") נכתב במאמר מערכת: "טראמפ יצטרך להוכיח אם הוא עומד מאחורי אמירותיו במערכת הבחירות, למשל בסוגיית היחסים עם סין, הגרעין האיראני, היחסים עם אירופה וברית נאט"ו וכן היחסים עם רוסיה על רקע העמדות של הקרמלין והבית הלבן במשבר אוקראינה וסוריה".



כמו כן, נכתב בעיתון: “טראמפ יאותגר מול הססמאות הפרובוקטיביות בסוגיה הפלסטינית והמאבק הערבי־ישראלי וכן בנוגע להבטחותיו להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים. בהעברת השגרירות טראמפ בעצם יצא נגד החוק והלגיטימיות הבינלאומית ויפגע ברגשות הערבים והמוסלמים... אנו עומדים בפני נשיא חדש בבית הלבן, שונה מאחרים, שמטפל בכל הסוגיות בצורה מפתיעה. יש להמתין, אך יש להדגיש גם כי זו שעת האמת”.



העיתונאי סמיח סאעב כתב בעיתון הלבנוני “א־נהאר” (“היום”): “על טראמפ לקבוע את סדר העדיפויות שלו: האם הוא רוצה להתעמת עם רוסיה או להיות בעל בריתה נגד הטרור חוצה הגבולות? בכל מצב סוריה תהיה שטח הניסויים לאפשרויות שיתוף הפעולה או העימות בין טראמפ לבין פוטין”.



העיתונאי סאלח עבד א־רחמן כתב בעיתון האמירויות הערביות “אל־איתחאד” (“האיחוד”): “יש מי שטוענים כי הנשיא החדש יהיה נשיא סמלי, בלי לממש את זכויותיו החוקתיות ביום־יום, אלא יעביר אותן לעוזריו ויועציו בבית הלבן, רובם סוחרים וראשי חברות, והם ישברו את כל כללי המסחר הליברלי”.



בעיתון המצרי “א־שורוק” (“הזריחה”) כתב העיתונאי פהמי הוידי: “קשה לנבא את הרעידות שיחולל טראמפ בעולם, בצל העוינות שלו לדמוקרטיה, הבוז שהוא רוחש לזכויות אדם, המחלוקת שלו עם הפלסטינים וכן ההימור שלו על רוסיה בעימות עם סין”. העיתון הסעודי “אל־ג’זירה” (“האי”) הבליט את הברכה של מלך ערב הסעודית סלמאן לנשיא טראמפ, שבה הדגיש את “חשיבות פיתוח היחסים על פי אסטרטגיה כוללת שמשרתת את האינטרסים המשותפים”.



העיתון הירדני “א־ראי” (“הדעה”) הביא מצדו את עמדותיהם של פרשנים הסבורים כי “היחסים הירדניים־אמריקאיים חיוביים, למרות הצהרות הממשל החדש להעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים”. בעיתון הקטארי “א־ראיה” (“הדגל”) נכתב במאמר מערכת כי מדינות המפרץ מצפות ל”עתיד מבטיח ביחסי מדינות המפרץ וארצות הברית בתקווה שטראמפ יבוא עם גישה פתוחה”. העיתון גם הביע תקווה כי “שני הצדדים יעבדו יחד כדי לנטרל את החששות שמשפיעים על היחסים ולחזק את השותפות האסטרטגית על פי הדרישות של מדינות המפרץ”.



גם העיתון הסעודי “עוקאז” הביע אופטימיות וקרא ליתר המדינות לא להיות פסימיות כלפי מדיניותו של מנהיג העולם החופשי החדש. “יש לפעול על פי האינטרסים ולמצוא ידידים בצוות הנשיא, שישפיעו כדי שהמעצמה תהיה לצדך או נגדך”, קבע העיתון. בעיתון הירדני “א־רד” (“המחר”) כתב העיתונאי ברהום ג’ראיסי: “המבחן הראשון של טראמפ יהיה בהחלטה אם ליישם את הבטחתו להעביר את השגרירות לירושלים הכבושה. שנית, הוא ייבחן על פי עמדתו ש’ההתנחלויות אינן מכשול בפני שלום’. לאחר מכן יגיעו מבחנים נוספים, שכן הוא צריך לעמוד מול ממשלת הכיבוש, שיוצאת בפרויקטים התנחלותיים ענקיים של בנייה בגדה ובירושלים הכבושה”.



העיתונאי חסן אל־בטל הוסיף בעיתון הפלסטיני “אל־איאם” (“הימים”), המקורב לרשות הפלסטינית: “הברית פוטין־טראמפ תוביל למדיניות חוץ מתואמת של ארצות הברית ורוסיה בנושאים כמו הסוגיה הפלסטינית, העברת השגרירות לירושלים ותנאים להסכם בין ישראל לפלסטינים”.



סוגרים חשבון

שבויים מצרים בשארם אל שייח בזמן מלחמת ששת הימים. צילום: יעקב סער, לע"מ



בית הדין המנהלי העליון בקהיר הורה לממשלת מצרים לפתוח בהליכים משפטיים נגד מדינת ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שבהולנד, כדי לפצות את שבויי שתי המלחמות המכונות במדינה "1956" (מבצע קדש) ו-"1967" (מלחמת ששת הימים). בהחלטתו כתב בית המשפט כי “המדינה מחויבת על פי החוקה להגן על זכויות אזרחיה בעימותים עם מדינות זרות, בעיקר במצבים שבהם החוק הבינלאומי מרשה ליחידים לתבוע את המדינות הזרות”.



עוד נכתב כי “על ממשלת מצרים להתחיל בהליכים שיגנו על אזרחים וחיילים במצריים, שנהרגו בשבי, עונו או נפגעו זכויותיהם הבינלאומיות”. לפי פסק הדין, “אין התיישנות על פשעים אלו... הסכם ז’נבה נותן כלים להכריח את ישראל לחקור את פושעי המלחמה הישראלים, שביצעו פשעים נגד השבויים והאזרחים, וכן להעמיד אותם לדין על פשעיהם אלה”.



התובעים, אזרחים מצרים שחלקם איבדו את יקיריהם במלחמות המדוברות, אף הדגישו כי יש בידיהם מסמכים וסרטונים שמראים כי “ישראל הרגה מאות שבויים מצרים”.