סימנים של מדיניות חדשה? מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה היום (רביעי) כי היא בוחנת מחדש את אחת מהחלטותיו האחרונות של מזכיר המדינה הקודם, ג'ון קרי, להעביר סיוע בסך 221 מיליון דולר לרשות הפלסטינית. הסיוע הוקצה על ידי הקונגרס בשנים 2015 ו-2016, אך הוקפא בעקבות בקשה של שני חברי קונגרס, אד רוייס וקיי גריינג'ר, בעקבות הצטרפותם של הפלסטינים למוסדות בינלאומיים באופן חד צדדי.



גריינג'ר, אחת מחברות הקונגרס שבישו את הקפאת הסיוע, הגיבה על ההחלטה של קרי ביום הממשל האחרון וכינתה אותה כזלזול בוטה בקונגרס. "אני מאוכזבת מאוד מההחלטה המזלזלת של הנשיא אובמה, שהתעלם בבוטות מהפיקוח הפרלמנטרי ושחרר את הכספים לרשות הפלסטינית. עבדתי רבות כדי לוודא שכספים אמריקאים לא יגיעו לרשות ללא תנאים מוקדמים קשוחים ביותר. אמנם הכספים הללו לא יגיעו לרשות הפלסטינית עצמה, אך הם יגיעו לפרויקטים שעדיין לא נבחנו על ידי הקונגרס. ההחלטה של ממשל אובמה הייתה לא ראויה".



ממשל אובמה פעל במשך תקופה להענקת הכספים לרשות, שמקורם בסוכנות לפיתוח בינלאומי ונועדו לשמש לסיוע הומניטרי בעזה ובגדה המערבית, לתמיכה ברפורמות פוליטיות וביטחוניות, ולהכנה חוקתית לקראת כינון מדינה פלסטינית. כך לפי המסמך שהועבר לקונגרס. בנוסף ל-221 מיליוני הדולרים שהועברו לפלסטינים, ממשל אובמה מסר לקונגרס כי משרד החוץ יוציא כשישה מיליון דולרים נוספים: ארבעה מיליון לתכניות שעוסקות בהתחממות הגלובלית, 1.25 מליון לארגוני האו"ם.



ג'ון קרי. צילום: רויטרס
ג'ון קרי. צילום: רויטרס



"העברת השגרירות - הבטחת בחירות בלבד"



עם זאת, בתקשורת הערבית מדווחים על כך שבניגוד להעברת הכספים, משל טראמפ שוקל מחדש את העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, ועל פי העיתון א-שרק אל אווסט, הרשות הפלסטינית קיבלה מסר מרגיע מהנשיא בנושא. על פי רשת ב' שדיווחה על הפרסום, הגורם מסר כי ההודעה הייתה רשמית והוא אף טען כי העברת השגרירות "העברת השגרירות כבר אינה על הפרק". גם חבר הנהגת אש"ף, אחמד מג'דלאני מסר לעיתון כי נראה שהעברת השגרירות לבירה הייתה הבטחת בחירות בלבד.



שלשום אמר דובר הבית הלבן כי ההחלטה הסופית בנושא העברת השגרירות תתקבל רק לאחר שטראמפ יידון בסוגיה עם כל הצדדים המעורבים.



בנוסף לכך, טראמפ צפוי לחתום היום על צו נשיאותי שיטיל חרם זמני על כניסת אזרחי סוריה ושש מדינות מדינות נוספות במזרח התיכון ואפריקה לארצות הברית, כך מסרו עוזרים בממשל האמריקאי ומומחי הגירה שתודרכו בעניין. האיסור צפוי למנוע כניסת פליטים ממלחמת האזרחים שמשתוללת בסוריה זה שש שנים.



המדינות שעליהן יוטל האיסור הן סוריה, עיראק, איראן, לוב, סומליה סודאן ותימן. טראמפ גם צייץ כי היום יהיה "יום גדול לנושאי ביטחון לאומי, בנוסף לנושאים נוספים אנחנו נבנה את החומה!".