נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי שאוסר על כניסתם של כ-134 מיליון בני אדם שמגיעים מארצות בעלות רוב מוסלמי, בהם כמובן גם פליטים סורים, למשך תקופה של 90 יום. הצו שנקרא "הגנה על המדינה מכניסת טרוריסטים זרים" משהה בנוסף את תכנית קבלת הפליטים לארה"ב במשך 120 יום, עד שתחודש עבור אזרחי מדינות שחברי קבינט יקבעו כי נבדקו כראוי. לדברי טראמפ מדובר ב"אמצעי בטיחות קיצוני". 



המדינות הנמצאות כרגע ברשימה הן איראן, עיראק, סודן, סוריה, לוב, תימן וסומליה. לא ברור כמה ארצות יתווספו לרשימה אך בכיר בבית הלבן אמר כי הממשל יהיה "אגרסיבי מאוד" בניהול הרשימה, והוסיף כי ייתכן שאיסור הכניסה יוארך. הצו כבר נכנס לתוקפו ולפי דיווחים שונים אנשים ממדינות ערביות סורבו מלעלות לטיסות הנוחתות בארצות הברית. הצעד עורר ביקורת גדולה ברחבי העולם, ואיראן כבר הכריזה כי תאסור על כניסה של אזרחים אמריקאיים כתגובה להחלטת טראמפ.



נשיא איראן רוחאני. המדינה הכריזה על איסור כניסת אמריקאים למדינה המוסלמית. צילום: רויטרס



"כניסת פליטים סורים לארצות הברית מזיקה לאינטרסים של המדינה ולכן אני משעה כניסה כזאת", כך נכתב בצו. "אני מבסס אמצעים חדשים שישאירו טרוריסטים איסלמיים קיצונים מחוץ לארצות הברית", אמר טראמפ בזמן החתימה בפנטגון לאחר השבעת ג'יימס מאטיס, שר ההגנה. "אנחנו לא רוצים אותם כאן", הוא הוסיף. "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו לא מכניסים למדינה את האיום נגדו חיילינו נלחמים מעבר לים. אנחנו רוצים להכניס למדינה רק את מי שיתמוך במדינה ויאהב את האנשים פה". יש לציין כי טראמפ ייתן עדיפות לסורים נוצרים שנמלטים ממלחמת האזרחים.



צרפת וגרמניה הביעו חוסר שקט בעקבות ההחלטה של טראמפ. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הגרמני סיגמר גבריאל, מר שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק איירולט כי "זה מדאיג אותנו. יש הרבה נושאים שמדאיגים אותנו. קבלת פליטים שבורחים מאזור מוכה מלחמה היא חלק מחובתנו", אמר איירולט. "ארצות הברית היא מדינה שבה למסורת הנוצרית יש משמעות גדולה. אהבת השכן שלך היא ערך נוצרי מובהק, וזה כולל עזרה לזולת. זה מה שמאחד אותנו במערב, וזה מה שאנחנו רוצים להבהיר לאמריקאים".