דונלד טראמפ נגד אירופה ולהפך: נשיא ארצות הברית שוב הצדיק היום (ראשון) את הצווים הנשיאותיים שהוציא להקמת החומה בגבול עם מקסיקו ולאיסור כניסת פליטים ומהגרים משבע מדינות מוסלמיות. "המדינה שלנו צריכה גבולות חזקים ובחינה מדוקדקת של מהגרים, עכשיו. תראו מה קורה בכל רחבי אירופה ובעולם - בלגן נוראי", צייץ הנשיא בטוויטר.



הדברים באים אחרי הביקורת הגדולה אותה ספג בעקבות איסור קבלת פליטים ממדינות מוסלמיות.


קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מתחה ביקורת חריפה על הצעד. "המלחמה בטרור לא מצדיקה חשד אוטומטי באוכלוסיות או דתות שלמות", אמרה מנהיגת גרמניה. דוברה של מרקל, סטפן סייברט, אמר כי הצו הנשיאותי של טראמפ מוטעה.



לדבריו, "מרקל מצרה על האיסור האמריקאי לכניסת פליטים ואזרחים ממספר מדינות והוסיף כי היא הביאה את דאגתה בשיחת הטלפון שניהלה איתו". מרקל הזכירה לטראמפ כי אמנת ז'נבה מחייבת את הקהילה הבינלאומית מסיבות הומניטאריות.



"מצרה על המהלך". מרקל. צילום: רויטרס
"מצרה על המהלך". מרקל. צילום: רויטרס



גם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שרק אתמול היתה המנהיגה הראשונה להיפגש עם טראמפ לאחר היבחרו, מתחה ביקורת על המדיניות החדשה. מיי היתה נתונה למתקפה קשה מצד חברי פרלמנט ממפלגתה על כך שלא גינתה את הצעד של טראמפ.



בביקור בטורקיה, שם נפגשה עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, נשאלה מיי מספר פעמים על הנושא, אמרה ראש הממשלה כי וושינגטון אחראית למדיניות שלה לגבי פליטים. מאוחר יותר, לאחר שחזרה ללונדון, אמר דובר מטעמה, כי היא אינה מסכימה אם האיסור שהטיל הנשיא האמריקאי.



"אנחנו לא מסכימים עם גישה כזאת ואנחנו לא ננקוט בה", אמר הדובר. "אנחנו לומדים את הצו הנשיאותי החדש על מנת לראות מה משמעותו ומה ההלכות החוקיות שלו, בייחוד כלפי אזרחים בריטים".  



"ננקוט בגישה אחרת". תרזה מיי. צילום: רויטרס
"ננקוט בגישה אחרת". תרזה מיי. צילום: רויטרס



הלילה הוציא בית המשפט הפדרלי בניו יורק, בראשות השופטת אן מ. דונאלי, צו מניעה שמטרתו לדחות את הוראת נשיא ארצות הברית דונלד  טראמפ, לפיה תוגבל כניסת מוסלמים משבע מדינות ערביות לארצות הברית. הארכה החדשה של בית המשפט תאפשר כניסה למי שמחזיק ויזה בתוקף, גם אם הוא מגיע ממדינה שממנה נאסר להגיע בצו הנשיאותי הזמני עליו חתם טראמפ. 



החלטת בית המשפט הגיעה על רקע הפגנות המחאה הגדולות שהתקיימו הלילה בשדות התעופה בארצות הברית, אליהן הגיעו רבבות ומחו על החלטת טראמפ. המפגינים הרימו שלטים ועליהם נכתב בין היתר: "גזענות", "כל המהגרים רצויים כאן", ו"ברוכים הבאים לאמריקה". בין המפגינים שהגיעו לנמל התעופה בסן פרנסיסקו, סרגיי מיכאילוביץ ברין - המייסד של חברת הענק גוגל. 



 "הפכתי לחוצן אחרי שקיבלתי תואר אבירות" 



האתלט הבריטי, מו פארח, שברקורד שלו נרשם ניצחון פעמיים ברציפות באולימפיאדת לונדון 2012 וריו דה ז'ניירו 2016 בריצת 5,000 מטר ובריצת 1,0000 מטר, יצא נגד החלטת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שלא לאפשר למוסלמים ממדינות מסוימות להגיע לארה"ב. פארח עצמו הנו מהגר מוסלמי מסומליה.



פארח כתב בחשבון הטוויטר שלו: "טראמפ הפך אותי לחוצן אחרי שהמלכה נתנה לי תואר אבירות. אחרי שעבדתי והתאמנתי שש שנים בארה"ב, אומרים לי שאני ורבים כמוני לא רצויים יותר בארה"ב. אני אצטרך להסביר לילדים שלי למה לא אוכל לחזור הביתה, לארה"ב, שם התאמנתי. בגיל שמונה קיבלו אותי בבריטניה מסומליה ופתחו את הדלתות בפני. הייתי גאה לייצג את מדינתי, לקבל ממנה תואר אבירות. המקרה שלי מראה מה זה לעקוב אחר מדיניות של חיבוק והבנה ולא בידוד ושנאה".



 "המתקפה הראשונה של דונלד טראמפ" 


בתוך כך, בפשיטה האמריקאית נגד אל-קאעידה בתימן, שכללה מתקפה אווירה של ארה"ב על העיר אל-ביידא במרכז תימן, נהרגו לפחות 40 בני אדם, בהם 30 חמושים מאל-קאעידה, כמו גם עשרה אזרחים שאינם חמושים. בעקבות האירוע, גורם מקומי מסר כי במתקפה השתתפו מטוסים ללא טייס ומסוקי קרב.



מדובר במתקפה הראשונה נגד מטרות "קאעידת אל-ג'יהאד בחצי האי האי ערב", סניף מקומי של ארגון אל-קאעידה, מאז נכנס דונלד טראמפ לבית הלבן. בוושינגטון מדגישים כי הארגון מהווה את הזרוע המאיימת ביותר על האינטרסים של ארצם בעולם.



בנוסף, מקורות מקומיים מסרו כי כוחות מיוחדים הוצנחו באזור יכלא, השייך למחוז קיפת-רדאע מצפון לעיר אל-ביידא, וחיסלו את עבד א-ראוף א-דאהב וסוחטאן א-דאהב ואת אחיינם הצעיר. בן משפחה נוסף, עבד אל-אילאה א-דהאב, הוכרז נעדר.



בהצנחת הכוחות השתתפו כ-30 מסוקים מסוג אפאצ'י ודרונז, במהלכם "נרשמו חילופי אש שגרמו למותם של 20 אזרחים, בהם נשים וילדים", כפי שדיווחו מקורות מקומיים.



מדובר במבצע הצנחה שני שמבצעת ארצות הברית בחודשיים האחרונים. אחד התושבים שהעדיף להישאר בעילום שם מסר, כי "המבצע החל לפנות בוקר, כאשר מטוסים ללא טייס הפגיזו את ביתו של עבד א-ראוף א-דהאב, ולאחר מכן מסוקים חגו מעל האזור והצניחו כוחות, שהרגו את כל מי שהיה בבית".



עוד הוסיף כי "חיילים אמריקאים פתחו באש והפגיזו מספר בתים באזור".