העברת הצעירה השמנה ביותר בעולם הייתה מבצע מן הסרטים. הצעירה, אימאן עבד אל־עאטי מאלכסנדריה שבמצרים, שוקלת 500 קילו, ואת רוב 25 שנותיה “בילתה” בביתה. כדי לרדת במשקל וכדי שלא תאבד את חייה, הייתה חייבת עבד אל־עאטי להגיע לניתוח הצרת קיבה בהודו. שר התעופה המצרי התגייס, קבלני בניין סייעו בשבירת הקיר בקומה הראשונה בבניין מגוריה, מנוף הוריד את הצעירה אל הרחוב הראשי, שפונה מבעוד מועד מעוברי אורח ומסקרנים, ואילו משאית של חברת “מצרים לתעופה” נשלחה להוביל אותה על מיטה מיוחדת שהוכנה למבצע הטיסה הפרטית למומבאי. המבצע המשולב יצא אל הפועל ביום שישי, והצעירה הגיעה בשעה 4:00 לפנות בוקר של שבת (לפי שעון הודו) אל בית החולים במומבאי, כדי להתחיל בטיפול רפואי.



בכל ראיון שהתקיים עמו בנושא, הדגיש מנכ”ל חברת התעופה המצרית, ספואת מיסלם, כי הטיסה הזאת הייתה על פי הוראותיו של שר התעופה האזרחית שריף פתחי, שהביע עניין רב במצבה של הצעירה המצרייה. כך, למשל, הטיסה הפרטית יצאה מעירה של עבד אל־עאטי הישר אל מומבאי, ועבד אל־עאטי לא הגיעה בעצמה לשדה התעופה הבינלאומי בקהיר. לא היה אפשר להעבירה בטיסה רגילה של החברה, הדגיש המנכ”ל, כי היא לא הייתה יכולה להיכנס מדלת המטוס.



מיסלם הוסיף כי היה צורך להשתמש במטוס תובלה מדגם “איירבוס”. “מדובר במקרה ראשון של הובלת אדם במטוס תובלה”, ציין המנכ”ל והוסיף כי “החברה תעשה הכל כדי לשרת מקרים כאלה של חולים, שמצריכים גם הכנה לאווירה רפואית בתוך המטוס ולתנאים מיוחדים בטיסה הארוכה”. ד”ר מפדל לקדוואלה, הרופא המטפל, סיפר כי “כהכנה למסע הגיע צוות רופאים מצרים להודו לפני עשרה ימים”. אחותה של אימאן התחננה בפני הרופאים להתערב להצלת חייה. “היא לא עזבה את החדר שלה זה 25 שנים”, היא אמרה. ואילו הרופאים בהודו הציעו לערוך לה ניתוח ללא תמורה.



המשאית שהוכנה בשביל להעביר את הצעירה מביתה למטוס. צילום: רשתות חברתיות



בהתחלה סירבו שלטונות ניו דלהי להעניק לצעירה אשרת כניסה, אך לאחר התערבות הרופא המטפל בדצמבר האחרון, נענה שר הפנים ההודי סושמה סואראג’ לדרישה ואישר את כניסתה. עבד אל־עאטי המתינה כחודשיים לטיסה זו, מאחר שאף חברת תעופה לא הסכימה להטיסה.



הטייס באסם גוהר, נשיא מחלקת התובלה של EGYPTAIR, אמר כי העברת החולה ממקום הולדתה בשכונת סמוחה באלכסנדריה נעשה באמצעות משאית שהוכנה גם היא כדי להעניק לה את כל אמצעי הנוחות עד הגעתה לשדה התעופה בעיר, וזאת בשל מצבה הרפואי הקשה. “חברת התובלה הכינה את עצמה להוביל את החולה על מיטה נוחה, כדי שלא ייגרם נזק לחולה עם כל תנועה פתאומית של המשאית”, אמר. עוד הוסיף כי למטוס הוכנס כל הציוד הרפואי החיוני לשעות ארוכות של טיסה עד שדה התעופה במומבאי. לצעירה התלווו אחותה וצוות רפואי.



את הנערה אימאן עבד אל־עאטי קיבלו בבית החולים צוות האחיות, שדאגו גם להצטלם עמה למזכרת. “היא הגיעה בשלום”, אמר הרופא ההודי המטפל ד’”ר לקדוואלה בהצהרה לתקשורת. הוא אמר כי עבד אל־עאטי צריכה להישאר בהודו בחודשיים הבאים, עד שמצבה הרפואי יאפשר את חזרתה למצרים.



סקירת עיתונות // המתיחות בין ארצות הברית לאיראן
עימות חדש־ישן


בשבוע האחרון הבליטו העיתונים הערביים את המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, ועל פי חלק מההערכות, מתיחות זו תוביל לעימות צבאי. תחת הכותרת “אחרי עקיצות טראמפ, קרני שטן בטהרן”, כתב עיתון “עוקאז” הסעודי בעמודו הראשי כי “קרני השטן הגדול באזור הופיעו ביום שישי בכיכר אזאדי בלב הבירה האיראנית, טהרן. האייתוללות אספו המונים נגד הממשל האמריקאי החדש בססמה ‘מוות לאמריקה’, שנעלמה בשנים האחרונות בממשל הנשיא לשעבר אובמה”.



יאסר זעאתרה מעיתון “א־דוסתור” (“החוקה”) הירדני, תהה: “איך תתנהג איראן בעימות הסחטנות האמריקאי? האם תיכנע בתקווה להציל את הפרויקט העדתי שלה – ולא תציל אותו אפילו אם מלחמותיה יימשכו עשורים – או שתלך לפיוס עם הסביבה הערבית והאסלאמית, וכך תציל את עצמה ואת האזור ותשיב את האפשרות לדו ־קיום?”. עם זאת, הוא קרא להבנות איראניות־טורקיות־ערביות, ובעיקר סעודיות, כדי להגיב על התוכניות האמריקאיות באזור “לטובת כולם”.



בעיתון “אל־מוסתקבל” (“העתיד”) הלבנוני, כתב העיתונאי עלי נון: “ההנהגה האיראנית לא איחרה וקפצה מסירת ההתגייסות האידיאולוגית, שאובמה החזיר אותה אליה, וחזרה במהירות ליסודות, תוך שהיא מסירה את האבק מעל ססמת הפתיחות האחרונה שלה, וכך היא יצאה עם הססמה הישנה ‘מוות לאמריקה’, ועכשיו גם 'מוות לטראמפ'”.



בעיתון “א־ראי” (“הדעה”) הכווייתי, כתב חיראללה חיראללה: “זה לא סוד שאיראן מנצלת את כוחה באמצעות המיליציות השייכות לה במדינות האזור, ועוצמה זו מגיעה אל ביירות ודרום לבנון, וגם אל חופי סוריה. במילים ברורות יותר, איראן רוצה לומר שהיא אינה רק מדינה במפרץ, אלא היא כוח אזורי, והיא גם מדינת עימות על הגבול עם ישראל”.



גנאם מריחי כותב בעיתון הסעודי “א־ריאד” כי “איראן נכנסה למלכודת. זה הזמן לפתוח במשא ומתן עם איראן, כדי לכבות את השריפות באזור, וכדי שהיא תסיג את כוחותיה ואת המיליציות שלה בסוריה ובעיראק, וכן להגיע להסדר בלבנון ובתימן”. הוא הוסיף, כי “איראן מבינה שבן הברית הרוסי היחיד שיש לה באזור רוצה לצאת מהביצה הסורית במהירות, כדי להגן על כבודו, ולכן היא נכונה לוותר על רווחיה באזור”.



ב”אח’באר אל־חליג’” (“חדשות המפרץ”) הבחרייני כתב מוחמד מובארכ ג’ומעה כי “האופציות בעימות בין ארצות הברית למשטר האיראני בעלייה בתקופת טראמפ. זה לא בלתי אפשרי שטראמפ יכריז על פעולה צבאית נגד המשטר האיראני בכל רגע, בייחוד לאור השנאה היוקדת של שר ההגנה שלו ג’יימס מאטיאס למשטר בטהראן, שבעיניו הוא המקור הראשון לטרור בעולם”. ואילו ניבין מסעד כותבת ב”אל־אהראם” המצרי, כי “קשה לנבא את התנהגות הנשיא האמריקאי החדש, כאשר ההסלמה שלו מול איראן תהיה עם תקרה מוגבלת: הפעלת סנקציות בלבד".