בדרך למהפך בגרמניה? סקרים שפורסמו היום (שישי) במדינה לקראת הבחירות שייערכו בספטמבר, מצביעים על התחזקות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית והיחלשות הגוש השמרני בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל. 



מהסקרים עולה שבהתמודדות ראש בראש, מועמד הסוציאל-דמוקרטים, נשיא הפרלמנט האירופי לשעבר מרטין שולץ זוכה בניצחון מוחץ על מרקל. שולץ מקבל 49% לעומת 38% למרקל. 



מדובר במהפך לעומת הסקר הקודם שנערך בחודש בינואר, אז הובילה מרקל על שולץ, עם 44% לעומת 40%.



אלא שהקנצלר בגרמניה לא נבחר בבחירות אישיות, אלא הוא בדרך כלל ראש המפלגה הגדולה יותר, ובסקר שבדק את התמיכה במפלגות, עולה כי הגוש השמרני של מרקל עדיין מוביל על הסוציאל-דמוקרטים, אם כי הפער בין הצדדים מצטמצם. על פי הסקר, המפלגה הסוציאל-דמוקרטים מקבלת 30% - עליה של 6%. השמרנים מקבלים 34%, אבל ירדו ב-2% לעומת הסקר הקודם. 



מרקל ספגה בחודשים האחרונים ביקורת קשה על מדיניות הדלת הפתוחה שהנהיגה כלפי המהגרים שהגיעו למדינה ופגעה קשות במפלגתה בבחירות האזוריות בגרמניה. מנגד, היא נחשבת לדמות מייצבת באיחוד האירופי, בעיקר לאחר ההחלטה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי ובעקבות בחירתו של טראמפ לנשיא ארצות הברית.



למרקל עומדת לרועץ העובדה שבמהלך השנה האחרונה התרחשו בגרמניה מספר אירועים אלימים שבוצעו על ידיד פליטים שהגיעו למדינה ושארגון דאעש אף נטל אחריות עליהם. במסיבת עיתונאים בעקבות האירועים האלימים, אמרה מרקל כי תדבוק בעקרונות שלה לגבי מתן מקלט לאלה שמגיע להם, וכי הפיגועים בגרמניה, יחד עם אלה בניס ובחבל נורמנדי, "מבקשים לעורר פחד ושנאה בין תרבויות ובין דתות". 



מרקל היא האישה הראשונה שמחזיקה התפקיד הקנצלר והראשונה בעמדה הזו שנולדה במזרח גרמניה הקומוניסטית. אם תנצח, היא עשויה להשוות את שיאו של הקנצלר לשער הלמוט קוהל, שבאופן אירוני, מרקל היתה זו שב-1999 אמרה למפלגתה שכדאי לה להמשיך בלעדיו. 



גם אם תנצח בבחירות ותמשיך לכהונה נוספת בתפקיד הקנצלרית, עדיין לא ברור אם מרקל תסיים את הקדנציה. בעבר היא אמרה כי היא רוצה למצוא את עיתוי הנכון לעזוב את הפוליטיקה ולא להישאר יותר מדי.